Acum citesti
OPTAR: Pistele pe axele Nord-Sud și Est-Vest ale Capitalei nu sunt cu adevărat utile

În urma protestului de acum două săptămâni, când câteva mii de bicicliști au ieșit pe stradă în semn de protest privind noile planuri de amplasare a pistelor de biciclete pe trotuar, Primăria Capitalei a schimbat macazul. Într-o ședință desfășurată vineri, 5 aprilie, împreună cu câteva ONG-uri, edilii au propus realizarea a două piste pentru biciclete, pe axa Nord-Sud și Est-Vest, lucru nu tocmai în interesul biciclișitlor, conform reprezentanților acestora.

piste_biciclete_aviatorilor

Într-un comunicat trimis recent, Organizația Pentru Transport Alternativ din România susţine că bucureştenii nu-şi permit ca Primăria Municipiului Bucureşti să irosească bani pentru realizarea unei infrastructuri pentru biciclişti care să nu respecte toate criteriile calitative. Construcţia a două piste pentru biciclete (N-S şi E-V) nu răspunde nevoilor cetăţenilor şi nu susţine cu adevărat utilizarea bicicletei. La discuţii au fost prezenţi reprezentanţi ai municipalităţii (Direcţia de Transporturi, Direcţia de Urbanism, Direcţia de Mediu, Administraţia Străzilor), ai Poliţiei Rutiere, ai asociaţiilor Green Revolution, Bate Şaua să Priceapă Iapa, Mai Mult Verde, OPTAR, ai grupului informal SkirtBike precum şi reprezentanţii unor institute de proiectare şi facultăţi.

OPTAR opinează în comunicatul trimis că pentru a-şi atinge scopul, o infrastructură pentru biciclete trebuie să fie sigură, directă, continuă, accesibilă, atractivă, confortabilă şi utilizabilă pe tot parcursul anului. Neîndeplinirea oricărui criteriu poate transforma investiţia într-o risipă imensă de bani, aşa cum s-a întâmplat cu pistele construite pe trotuare de Primărie în 2008 şi 2011.

Organizația a solicitat în cadrul întâlnirii ca proiectul să fie extins la o reţea coerentă care să îndeplinească toate criteriile calitative ori să se oprească din start orice finanţare a proiectelor de realizare a pistelor. Realizarea celor două piste nu este suficientă pentru ca oamenii să fie încurajaţi să meargă cu bicicleta prin oraş. Mersul cu bicicleta, la fel ca orice mod de deplasare, are nevoie de conexiuni rapide între punctul de plecare și cel de destinație. Iar reducerea acestor conexiuni la doar două direcţii, demonstrează, fără a fi nevoie de un studiu, că proiectul, în aceasta formă, nu poate raspunde nevoilor cetăţenilor. OPTAR subliniază faptul că doar o reţea coerentă de piste pentru biciclete, care să acopere întreaga suprafaţă a oraşului, va aduce beneficii reale cetăţenilor, fie ei biciclişti, pietoni, şoferi sau utilizatori ai transportului public.

OPTAR a acceptat să facă parte din Grupul de lucru care s-a constituit dar consideră că acest proiect trebuie analizat în Grupul de Lucru pe Mobilitate care deja există la Primăria Municipiului Bucureşti. Realizarea proiectului propus, într-un nou grup de lucru, fără să se ţină cont de proiectele legate de parcări, transportul public, nevoile pietonilor şi ale şoferilor, nu face decât ca proiectul să fie foarte greu de realizat şi rupt din contextul ideii de plan integrat de mobilitate urbană.

Există și îngrijorări de faptul că la această întâlnire nu s-a discutat despre proiectele blocate de declaraţiile primarului Sorin Oprescu. Acesta s-a opus concluziilor specialiştilor care hotarâseră ca primele marcaje rutiere ce urmează să fie materializate odată cu încălzirea vremii, să conţină şi benzi pentru biciclete, aşa cum ele există de mai mulţi ani în Sibiu. Nici până astăzi nu se cunoaşte argumentul logic care a dus la blocarea proiectelor. Menţionăm că proiectul de marcare a benzilor pentru biciclişti pe carosabil era stabilit în urma întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate desfăşurate în ultimul an de zile. Ori, în opinia OPTAR, blocarea acestui proiect şi formarea unui nou grup nu este decât o tergiversare de aplicare a măsurilor de protejare a bicicliştilor şi încurajarea mersului cu bicicleta prin Bucureşti.

Vezi Comentariu (1)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

five + ten =