Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Kross e o marcă ce a intrat deja de câțiva ani pe piața din România și a câștigat o notorietate în gama bicicletelor la preț accesibil, echipate bine și cu un aspect peste medie.
Kross însă e mult mai mult decât atât: oferta lor include modele de performanță în toate gamele (deși momentan lipsește gama gravity, dar a existat și va reveni). Dar nu doar că modelele acestea există, însă Kross a urcat și pe podiumul Olimpic și cel de la Cupa Mondiala cu Maja Włoszczowska care a obținut 13 medalii la cursele de elită XCO dar mai ales două medalii olimpice, argint și bronz, dupa 4 participări la Jocurile Olimpice.
Există multe companii de biciclete ce nu se află neapărat în topul mondial a ceea ce am numi mărci de top extracunoscute, dar care sponsorizează atleți de succes. Ceea ce îi face pe cei de la Kross să iasă în evidență este un amănunt greu de neglijat: cadrele Kross din carbon sunt fabricate în uzinele proprii, în Polonia! Inclusiv cadrele bicicletelor cu care Maja a concurat.
Astfel, am întâmpinat cu un mare entuziasm invitația de a vizita fabrica din Przasnysz în care cei de la Kross proiectează și produc toate modelele lor de biciclete. Și trebuie să recunosc că nu știam faptul că au o hală de producție pentru carbon. Asta mi-ar fi crescut și mai mult entuziasmul!
Iată un mic film pe care am reușit să îl fac în prea scurta vizită prin fabrică – producția era în toi și grupul nostru deranja destul de mult angajații, nu am putut să stăm cât de mult am fi vrut în unele locuri… Câteva detalii se regăsesc în primul capitol al articolului.
Dar pe lângă vizita în fabrică, am avut ocazia să admirăm și să testăm afară cam toată colecția lor de biciclete, care poate fi văzută într-un showroom special. Evident, a testa toată colecția e un deziderat imposibil de realizat, dar ne-am axat pe modelele care păreau mai interesante. Le vom prezenta în partea a doua a articolului.
PRODUCEREA BICICLETELOR KROSS
În cifre, campusul Kross înseamnă 650 de angajați care produc în jur de 1300 de biciclete zilnic, acestea fiind exportate în peste 40 de țări. Fabrica a început activitatea acum 34 de ani iar în 2004 a fost fabrica ce a produs cele mai multe biciclete în UE – peste 1 milion de bucăți. Bicicletele erau însă modele de larg consum, decizia de a începe proiectarea și producția bicicletelor de calitate a fost luată în 2007.
Cadrele din carbon sunt produse și proiectate exclusiv în fabrica proprie. În schimb, cele din metal sunt produse la standarde înalte de calitate în Asia, însă sunt prelucrate și vopsite tot în fabrica proprie.
Producția modelelor din carbon se desfășoară integral manual, începând de la decuparea cu foarfeca a celor câteva sute de piese componente ale unui cadru, din fibre multidirecționale sau unidirecționale, din rolele imense din imagine.
Practic, foarfeca aceasta este primul pas prin care trec bicicletele de vis înainte de a deveni realitate.
Urmează modelarea manuală a diverselor componente ce trebuie întărite suplimentar cum ar fi joncțiuni de tuburi sau zonele de maxim efort.
Apoi, părțile componente sunt așezate manual cu grijă în matrițele precise, cu multă migală, împreună cu rășina care transformă foile de carbon în cadrul rezistent în care ne punem încrederea.
Ultima etapă este introducerea în cuptor, unde temperaturile mari fac ca rășina să se întărească și cadrul să se rigidizeze în forma sa finală.
Cadrele din carbon merg apoi la șlefuire și vopsire manuală, cele metalice sunt tratate si vopsite automat electrostatic.
Apoi, în funcție de model, se aplică sticker-ele necesare și un strat de lac final sau se gravează elemente suplimentare, lucru care se face cu ajutorul unui robot impresionant, care lucrează cu precizie maximă și cu laser. Un exemplu e cadrul superb de mai sus.
Kross produce și propria marcă de roți cu care sunt echipate modelele din gamele medii și inferioare de preț. Producția roților începe de la profilul drept, care este adus la forma circulară, sudat și găurit corespunzător de un sistem complet automat. Jantele sunt apoi spițate, fie manual fie automat, în funcție de model, iar apoi echipate cu anvelope și cameră.
Bicicletele ajung apoi pe linia de montaj. La final, una la aproximativ 30 de bucăți este scoasă de pe linie și verificată în cele mai mici detalii pentru probleme de calitate.
Ultima etapă este împachterarea cu grijă și depozitarea, pentru a ajunge apoi la magazinele din lume și la noi, utilizatorii finali.
Gama de biciclete
Gama Kross este foarte cuprinzătoare și ca tip de biciclete dar și ca nivel de echipare și de preț, acoperind tot necesarul, de la biciclete ieftine și bune până la modelele performante ce pot fi folosite direct în curse profesioniste.
Gama de gravel este probabil cea care impresionează pe oricine cel mai mult. Pentru a fi în pas cu tendințele, Kross a elaborat o gamă foarte variată de modele de gravel, cu denumirea comercială Esker.
Topul de gamă îl reprezintă modelul Esker RS, cu cadru aero din carbon. Cu prețuri finale între 22.199 și 14.499 RON, Esker RS 3.0 vine echipat cu transmisie wireless SRAM Rival XPLR AXS, la capătul opus fiind modelul 1.0 ce vine echipat cu o transmisie mecanică 1×12 Shimano GRX, cu pinioane 10-51. Există însă și modele din carbon cu cadru cu geometrie normală, cu prețuri foarte competitive între 13.349 și 10.999 RON și cu echipare Shimano GRX în variante 2×12 sau 1×12.
Modelele din aluminiu încep de la 11.099. pentru varianta ce include suspensie față de 30 mm și tijă dropper, dar cu prețuri între 8999 și doar 3849 RON pentru restul modelelor. Echipările încep de la Shimano GRX 1 sau 2×12 și merg până la Shimano Claris, modelele ieftine având frâne pe disc mecanice.
Se mai remarcă două modele; modelul FL cu ghidon drept, un trend cam discutabil în lumea gravel,
și modelul meu preferat de la Kross, Esker 4.0 cu cadru din oțel și furcă din carbon, la un preț de doar 6349 RON – o bijuterie care a atras privirile și inimile tuturor din grup.
Gama de șosea conține mai puține modele, cu denumirea Vento. Două modele din carbon au cadrul aero, sunt oferite la prețuri de 17.799 și 14.099 RON și vin echipate cu Shimano 105 Di2 electronic, respectiv 105 mecanic. Pot spune că sunt niște biciclete superbe. Modelele din aluminiu au prețuri de 8999 și 5999 RON și vin echipate cu Shimano 105, respectiv Tiagra, ambele mecanice, prima cu frane hidraulice, a doua cu frâne pe disc mecanice.
Gama de MTB 2025 oferă din păcate doar modele hardtail, însă aceasta urmează să fie schimbată complet de anul viitor cu niște modele complet noi care vor include și variante full suspension de XC și Trail. Am avut ocazia să vedem noile modele și putem să vă spunem că sunt absolut senzaționale, însă sunt sub embargo și nu avem permisiunea să le prezentăm. Vechile modele full suspension Earth mai sunt prezente doar în stocurile vechi. Prețurile sunt între 24.499 și 18.999 RON pentru cele din carbon și între 10.999 și 8499 RON pentru cele din aluminiu. Echipările sunt de la Shimano XT la Shimano Deore, incluzând și SRAM GX Eagle, iar suspensiile sunt RockShox cu excepția modelului cel mai ieftin care are suspensii SR Suntour.
Gama hardtail e împărțită în două: modelele de performanță Level și cele de agrement Hexagon. Modelul Level este disponibil atât cu cadru din carbon cât și din aluminiu, în foarte multe variante. Cele din carbon au prețuri între 27.799 RON (modelul prezentat mai sus) și 9.999 RON. Cele din aluminiu au prețuri între 6149 și 2799 RON. Echipările merg de la SRAM GX Eagle/RockShox SID până la Shimano Altus și furcă SR Suntour XCT. Modelul Hexagon are o geometrie mai relaxată și e disponibil și în varianta feminină Lea. De asemenea sunt disponibile roți de 29, 27.5 și chiar și 26. Prețurile sunt între 3049 și 1499 RON și vin cu unele dintre cele mai bune echipări de pe piață la acest nivel de preț, plus cadre de o calitate și un aspect mult peste marea majoritate a concurenței.
Kross are și o gamă bogată de modele de biciclete de oraș, trekking și cross. De la modele mai sportive până la cele echipate complet pentru oraș, prețurile variază între 4699 și 1799 RON.
O gamă care merită toată atenția este cea de biciclete de copii unde modelele de top vin cu echipări foarte bune la un preț greu de egalat pe piață. Modelul Level JR 6.0 vine cu roți de 27.5, furcă pe aer, transmisie 1x Shimano Deore și frâne hidraulice Shimano la un preț de doar 3699 RON, modelul cu roți de 26 având o echipare aproape similară la un preț de 3299 RON iar cel cu roți de 24 are tot frâne hidraulice și transmisie 1x la 2899 RON sau în varianta cu furcă fixă la 2299 RON.
Restul gamei de copii include modele cu roți până la 16 inch și prețuri ce încep de la 999 RON, cu elemente grafice deosebite și modele speciale pentru fete, dar și cu modele echipate cu aripi și portbagaj.
Kross oferă de asemenea o gamă completă de E-Bike-uri începând de la E-MTB-uri hardtail și full-suspension până la cele de oraș, cargo și chiar și un model gravel. Modelele de top vin cu motoare Shimano EP800 în timp ce restul vin cu motoare Bafang, Shimano E5/6000 sau Hyena. Prețurile variază de la 21.999 la 4499 RON, cu modele pentru toate gusturile și nevoile.
Kross oferă și o gamă completă de accesorii și echipament pentru biciclete. Când spun completă nu exagerez: de la echipamente complete asortate cu culorile modelelor de top până la computere cu GPS marca proprie, totul e disponibil. Eu am remarcat în mod deosebit setul complet de coburi pentru bicicletele gravel, care se atașează pe multitudinea de puncte disponibile pe cadrele oferite.
Concluzia mea ar fi că marca Kross oferă câte o bicicletă pentru fiecare, cu multe modele care pot fi considerate de vârf la nivelul de calitate/preț pe piață, dar oferă și cadre din carbon fabricate în Europa pentru cei ce dau importanță acestui fapt deloc de neglijat.
Informații complete despre toată gama de biciclete și alte produse Kross găsiți pe pagina https://kross-romania.ro/
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.