Cum am mai menționat, frânele de la Avid oferă performanțe bune, dar din păcate necesită mai multă îngrijire, service regulat și aerisiri anuale pentru a păstra performanța la nivelul maxim. Nu numai manetele de frână ci și etrierele conțin materiale „consumabile” care trebuie înlocuite ocazional. Deseori schimbarea garniturilor este ignorată și problemele devin evidente abia când lichidul de frână începe să se prelingă picătură cu picătură din etrier.
Ideal ar fi sa faci simultan service-ul și la etrier și la maneta de frână, pentru a evita aerisirea și demontarea dublă a circuitului hidraulic.
Ce este necesar?
Trebuie să cumperi un service kit: numărul kitului este 11.5015.031.000 și acoperă gama de manete Elixir CR, R și X0 și XX începând din 2009. Acesta conține două garnituri de etanșare a pistoanelor, diverse garnituri pentru etanșarea celor două parți ale etrierului și al conductei de frână, precum și șaiba de siguranță a pinului de la plăcutele de frână și șurubul de aerisire al etrierului.
De asemenea, ai nevoie de câteva scule:
– O pompă sau aer comprimat (de dorit ar fi aer comprimat)
– Șurubelniță Torx T10 și T30
– Cheie fixă de 8
– Inbus de 2,5 și de 5
– O tăviță în care să poți drena lichidul de frână.
Procedura:
Ca și în cazul manetei de frână, trebuie să demontezi complet frâna de pe bicicleta pentru a putea lucra ușor și pentru a evita deteriorarea vopselei.
1.Înlăturează plăcuțele de frână. Folosind cheia fixă desfiletează piulița care ține fixată conducta hidraulică dinspre maneta de frână. Întoarce etrierul astfel încât să drenezi lichidul de frână în tăviță.
2.Demontează șurubul de aerisire al etrierului.
3.Folosind aceeași cheie desfiletează șurubul cu cap hexagonal care strânge cele două jumătăți ale etrierului. „Piulița” acestui șurub nu este etrierul ci conectorul conductei de frână.
4.Folosind cheia Torx T30 se demontează al doilea șurub care ține cele două jumătăți ale etrierului fixate. Odată ce acesta este îndepărtat etrierul se poate desface.
5.Înlăturează toate garniturile. Ține minte de unde ai înlăturat garniturile pentru a le putea pune la loc pe cele noi. De obicei există niște canale în care garniturile se potrivesc ca și turnate.
6.Folosind aer comprimat împinge pistoanele afară din etrier. Pentru aceasta pompează aer comprimat în găurile prin care circulă lichidul de frână. Pistoanele se mișcă greu iar presiunea necesară este considerabilă. Odată ce au scăpat din menghina garniturilor pistoanele vor fi lansate cu viteza din etrier, așa că ține o mână în calea pistonului pentru a nu-l pierde sau deteriora. Nu folosi un patent pentru a extrage pistoanele; acestea sunt confecționate din aluminiu sau magneziu și sunt deosebit de fragile. Recomand atenție deosebită la drenarea etrierului de lichid de frână; orice urme de lichid de frână din etrier vor fi pulverizate într-un norișor toxic când extragi pistoanele. Cu cât rămâne mai puțin lichid de frână în etrier, cu atât este mai mic norișorul…
7.Odată extrase pistoanele, înlătură garniturile pistoanelor din etriere și curăță ambele părți (inclusiv pistoanele) cu alcool izopropilic.
8.Introdu garniturile noi în canalele din etriere folosind o pensetă și lubrifiază-le cu câteva picături de lichid de frână. Ai grija să nu zgârii interiorul etrierului.
9.Unge partea interioară a pistoanelor cu lichid de frână și presează-le în etriere. Ai grijă deosebită să nu zgârii suprafața laterală a pistoanelor, deoarece va conduce în mod sigur la coroziune și la pierderi de lichid de frână.
10.Adaugă garnitura dintre cele două jumătăți ale etrierului și strânge-le cu ajutorul șurubului Torx.
11.Șurubul cu cap hexagonal conține și șurubul de aerisire. În fundul găurii șurubului de aerisire există o garnitură suplimentară foarte mică (și aproape invizibilă) care trebuie schimbată cu ajutorul unei pensete foarte fine și ascuțite.
12.Adaugă garniturile corespunzătoare pe șurubul cu cap hexagonal și pe conectorul conductei de frână și înșurubează-le până când sunt strânse lejer, astfel încât să poți roti încă conectorul. Ajustează conectorul în direcția din care vine conducta de frână (diferă de la cadru al cadru sau de la furcă la furcă) și apoi strânge cele două jumătăți ale etrierului.
13.Schimbă garnitura de pe conectorul conductei de frână și conectează-l la etrier. Înșurubează și șurubul de aerisire.
14.Introdu lichid de frână în instalație și elimina bulele mari de aer, ca în procedura de aerisire a frânelor descrisă de Avid.
15.Introdu blocul de aerisire în etrier și apasă de câteva ori pe manetă pentru a alinia pistoanele etrierului. Blocul de aerisire este livrat odată cu frânele, și este folosit și ca bloc de blocare al plăcutelor în cazul transportului.
16.Aerisește frânele, montează etrierul înapoi pe cadru și plăcutele de frână înapoi în etrier.
Procedeul de reconstruire al etrierelor este valabil și pentru alte modele din gama Elixir, dar modul de construcție este identic și pentru modelele din alte game de produse Avid.
Scuze , dar nu stiu ce se intimpla in ultima vreme cu Freerider !?! Incercati sa folositi expresii pompoase , care nu-si au rostul intr-un articol tehnic . Explicatiile trebuie sa fie scurte si clare .Si cine a mai auzit expresia ” inlatureaza ” ? Chiar nu cititi ce scrieti inainte de a posta ? Chiar tot trebuie sa vina din limba engleza ? Romaneste se zice ” scurge lichidul” nu „dreneaza” . Un articol tehnic trebuie sa fie inteles de toti , altfel nu-si are rostul pe site. O zi buna !
Salut Radu! Poți verifica cele două cuvinte în DEX, acestea există în limba română. Eu sunt de părere că oricine poate înțelege aceste cuvinte. În plus, de ce să ne proptim în detalii când important este să poți realiza respectiva operațiune cu ajutorul tutorialului?
Buna Radu,
„inlatureaza” este o forma regionala pentru „inlatura”. Imi pare rau, dar da, sunt moldovean 😉 E drept insa, exprimarea curata ar fi „inlatura” si ar fi trebuit sa o folosesc:
http://dexonline.ro/definitie/%C3%AEnl%C4%83turare
„dreneaza”: http://dexonline.ro/definitie/drena
provine in primul rand din limba franceza si este termenul tehnic folosit pentru a descrie golirea completa a unui rezervor cu lichid fie ca este inchis (motorul unei masini, un etrier, etc) fie deschis (un lac, o mlastina, etc). Termenul este preluat in limba romana de multa vreme si se foloseste cu predilectie in domeniile tehnice. Daca te duci in orice atelier mechanic nu ai sa auzi niciodata ca cineva iti scurge uleiul din motorul masinii; il dreneaza.
Cat despre exprimarea pompoasa si relativ incalcita: majoritatea cuvintelor din ciclism sunt importate din engleza sau franceza. Traducerea unor astfel de cuvinte nu este intotdeauna usoara si implica o exprimare mai complicata. Daca ai experienta in domeniu te invit cu mare placere sa ne propui un glosar de termeni populari pe care sa il putem folosi in mod consistent. Intotdeauna am avut o problema cand a trebuit sa traduc „fitting”, „bottom bracket” sau „chain stay” si „seat stay”, si lista nu se rezuma numai la aceste cuvinte.
Domnilor , n-am vrut sa va supar sau sa va jignesc .Eu am scris cele din comentariul anterior pentru cei care nu se pricep sau nu cunosc limba engleza . Intimplator sint mecanic auto din 1981 si n-am auzit niciodata ( nici in scoala nici in practicarea meseriei folosit termenul „drenare” petru un motor . Intotdeauna am golit sau am dat drumul la uleiul din motor . Cit despre termenii din limba engleza , sint vorbitor de engleza , asa ca eu nu am probleme cu termenii proveniti din aceasta limba si stiu ca nu se pot treduce mot- a -mot . Am apreciat intotdeauna rubrica tehnica a acestui site si am invatat FOARTE mult despre MTB de la voi , asa ca hai sa ne linistim si sa vorbim normal . Daca v-am suparat , my bad , imi pare rau .Nu a fost intentia mea .Numai bine ! Cu stima , Radu Muller
Nu m-am suparat deloc, si nici nu am considerat comentariul tau ca fiind jignitor. L-am acceptat ca fiind critica constructiva. Am incercat numai sa iti explic din ce motive exprimarea pare pompoasa… de multe ori este foarte greu sa traduc anumiti termeni si incerc sa evit folosirea termenilor englezesti cat de mult posibil. Este suficient ca folosim cuvinte englezesti in viata de zi cu zi inlocuind cuvintele pe care le avem deja. Iti zic cu sinceritate ca un glosar de termeni romanesti pentru bicicleta m-ar ajuta enorm.
Singurele suprafete care obligatoriu nu trebuie zgariate sunt fetele pistonaselor care vin in contact cu garnitura, in rest interiorul etrierului n-are nici o importanta daca e zgariat sau nu. Salutare!
Salut.
Ce parere aveti despre jocul pe care il capata foarte repede o maneta de Elixir R?
La mine, dupa nici 2500 de km deja avea joc imens.
Am vazut pe Youtube un filmulet in care se arata cum se elimina jocul. Se inverseaza in maneta o piesa mica de forma unui os cu 2 bile la capete, se roteste la 180 grade in interior si gata.
Sper sa pot efectua manevra asta la un service, fara aerisirea franei si fara scurgeri de lichid din maneta.
Wish me luck 😀
Exista un articol dedicat service-ului manetelor elixir r, care va fi publicat in curand. kitul de service contine si piesa respectiva, si jocul respectiv apara in zona piesei respective, dar se datoreaza unei bucse din plastic in care este infipt „osul”. Din cate stiu bucsele sunt incluse in kitul de service si nu se pot procura fara restul kit-ului. daca vrei sa incerci treaba cu inversarea „osului” este relativ usor: demontezi surubul de reglaj, apoi surubul care tine boltul manetei. tragi boltul afara, si tragi de maneta pana iese din „incheietura”. in principiu e simplu, dar trebuie avut grija pentru ca mai ai acolo inca niste arcuri care nu sunt foarte usor de montat daca nu stii exact cum se face.
Aici am gasit cum se face: http://www.youtube.com/watch?v=aZWGXUMGK-o
Respectivul individ ne arata pe o maneta demontata, as fi vrut sa vad daca are curaj sa efectueze manevra pe o frana functionala, nedata jos de pe ghidon.
Sper sa reusesc si eu.
Multumesc pentru sfaturi, Radu.
Pana la urma am trecut pe Shimano XT BR-M785 cu radiator.
E altceva, it’s a next level, nu are joc in maneta, merg mai finut, au alta putere de franare, chiar daca la inceputul cursei manetei se simte ca si cum ar fi un arc mai tare pe care trebuie sa il invingi, cursa ramasa permite o foarte buna modulatie.
Imi mai place si ca distanta dintre placute si disc e mai mare si ca la prinderea etrierului nu mai trebuie atatea distantiere ca la Avid, etrierul fiind mai apropiat de zona de prindere a cadrului sau furcii, ceea ce duce la o rigiditate mai mare, o siguranta mai mare a franarii.
Ati uitat sa precizati ca lichidul de frana (DOT) este foarte coroziv si se recomanda folosirea manusilor si desigur ochelari de protectie cand suflati cu aer comprimat sa scoateti pistonasele din etrier..
@aurel: ai dreptate, toate lichidele DOT sunt foarte corozive. Ochelarii de protectie trebuie purtati oricum cand umbli cu aer comprimat; cat despre manusi, eu personal nu le suport pentru ca imi lipseste feedback-ul tactil in degete. Dar o carpa curata cu care sa stergi degetele si piesele este intotdeauna binevenita. Pe langa asta, vopseaua de pe bicicleta este de obicei foarte sensibila la lichidele de frana DOT; zonele afectate ar trebui curatate imediat.
Slabe la capitolul fiabilitate, daca tot tre sa umbli in ele an de an, plus joc in manete. Varza. Magura si Shimano, pentru mine aste-s frane. Am avut Julie model vechi, am tras de ele 3 ani, nici nu le-am aerisit macar. Inclusiv Tektro Draco 2, merg brici, de 2 ani, fara joc, fara aerisire. Sa nu mai vb de Deore xt, care meg impecabil cu discuri de 180, vis.
@Adi: nu stiu despre ce joc in manete vorbesti. Intr-adevar, nu au un puct de actiune foarte bine definit, si au o zona de modulatie destul de mare (de unde si senzatia mea subiectiva ca se simt ca si cum ai strange de un burete). In plus, nu se mai fabrica de cativa ani deja, dar au fost foarte populare la vremea lor si le gasesti pe multe biciclete.
Ca orice frane cu lichid DOT, este necesar un anumit nivel de service care sa garanteze ca lucreaza asa cum trebuie. Este intr-adevar mai complicat, dar ofera performante mai bune decat cele cu ulei (din punct de vedere al fading-ului). Ai vazut cred la Red Bull Sky Gate ce se intampla cand nu mai tin franele 😉 Bineinteles, utilizatorul de rand nu o sa observe diferente mari intre frane cu lichid DOT si cele cu ulei mineral, iar in functie de tipul de traseu si greutatea ciclistului s-ar putea sa mearga chiar si cu frane pt XC. Am vazut in schimb si discuri XT ice tech de 200mm topite in urma unei coborari de 15 min… Incerc sa evit sa trag niste concluzii absolute cu privire la cat de bune sunt anumite frane. Toate sunt bune, daca le folosesti pt. ce au fost gandite.
Pistoanele nu sunt confectionate din aluminiu sau magneziu cum se precizeaza in articol, pt. ca ar fi bune conducatoare de caldura si s-ar incinge foarte puternic in timpul franarii prelungite, un lucru complet nedorit!….
Intr-adevar sunt fragile sau mai precis casante, pt. ca sunt realizate dintr-un amestec special, gen rasina, extrem de rezistente la temperaturi ridicate si care nu conduc caldura aproape deloc, acesta fiind un factor esential.