Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Primul nostru contact cu o bicicletă de Enduro, s-a produs luna aceasta. Iar invitatul principal provine din Statele Unite ale Americii și poartă numele de GT Sanction 2.0. Trecând peste semnificația denumirii, am văzut în fața ochilor o bicicletă cu mușchi, bine făcută, arătoasă. O construcție destul de masivă, direct proporțională cu greutatea de aproape 16 kg, pe care am simțit-o imediat ce am urcat-o în portbagaj.
Știam că Sanction este un model pentru Enduro, dar inițial m-am gândit că ar fi o variantă pentru Freeride. Indicațiile de pe suspensii m-au lămurit rapid: 160 de mm pentru partea din față și 150 de mm pentru partea din spate. Enduro, deci. Până să ajungă pe traseul nostru de munte au trecut câteva zile în care suspinam prinvind-o și gândindu-mă oare cât de distractivă poate fi. Iar așteptarea a meritat!
Înainte de a relata despre comportamentul lui Sanction pe traseu, aș dori să aduc în prim-plan acest segment, în continuă creștere, ce poartă denumriea de Enduro. Prescurtat ND, aceasta este o disciplină recent apărută, care reușește să reunească în cursele organizate, atleți din toate ramurile mountainbike-ului. Pe scurt, într-o cursă de enduro, poți vedea laolaltă atleți cunoscuți din competițiile de Cross Country, Maraton sau Downhill. O distracție pe cinste! O competiție este construită din 3-5 etape, iar pe traseu predomină mai mult coborârile, drop-urile de dimensiuni mici sau medii dar și unele porțiuni de urcare. Iar pentru acest tip de competiție, GT Sanction 2.0 este pregătit din prima secundă.
Cadru/Pe traseu
Odată urcat pe bicicletă nu ai cum să nu sesizezi gabaritul: un ghidon cu o lățime de 760 de mm nu este cockpit-ul bicicletei tale de cross country, iar angrenajul poziționat mai sus, se face imediat simțit. De altfel, garda la sol de aproximativ 350 de mm este suficient de mare pentru a traversa și cele mai dificile obstacole.
Cadrul lui Sanction este foarte bine finisat, așa cum te așteptai, exceptând poate vopseaua cu aspect de grund care pur și simplu nu se potrivește bicicletei. Apoi, brand-ul GT este foarte slab vizibil, o lovitură sub centură pentru cei care vor să se fălească cu bicicleta pe care pedalează. Dar dacă spiritul este cel care contează, Sanction îți poate oferi foarte multe clipe de neuitat.
Cu un headtube conic al cărui unghi indică valoarea de 66 de grade, bicicleta rămâne stabilă, deși uneori roata din spate este aruncată în lături, în special în virajele strânse. Aici intervine și performanța amortizorului Fox Float RL din gama de intrare Evolution, care ar fi putut presta mult mai bine într-o versiune superioară. Cu toate acestea, construcția basculei reușește să reducă cu succes din mișcarea de oscilație a lanțului, atunci când lock-out-ul shock-ului nu este activat. În teorie, tehnologia I-Drive, adică Independent-Drivetrain, încearcă să mențină dinstanța dintre angrenaj și axul spate constantă, astfel încât lanțul să nu se comprime. Cu toate că la viteze mari și pe porțiuni puternic denivelate nu-i mai iese ca la carte, eu mă declar mulțumit de cum lucrează.
Utilizează doi pivoți principali care-și împart sarcinile astfel: cel de sus este responsabil pentru acționarea amortizorului, iar cel de jos pentru izolarea angrenajului de mișcările suspensiei. Iar angrenajul este poziționat sub pivotul de jos.
Pe porțiunile tehnice de coborâre, suspensia lucrează bine și absorabe chiar și denivelările mai mici, reușind să-ți ofere o viteză mare de deplasare dar și un control bun. Nu oferă foarte mult confort, dar sunt sigur că nici tu te aștepți la așa ceva. Poate că unghiul seat-tube-ului de 71 de grade te va surprinde în această clasă de biciclete, dar află că acesta este mai drept, tocmai pentru ca tu să poți urca mai eficient. Mai ales când ai 16 kg sub tine. Din acest punct de vedere, nu pot afirma că Sanction este un cățărător desăvârșit, dar partea interesantă este că nici nu vei ajunge epuizat în vârf de munte, acolo de unde pornește traseul de coborâre. Tot pe urcări, ghidonul destul de lat și pipa scurtă se fac resimțite, deoarece în general ești obișnuit cu un cu totul alt setup. În sprijinul tău vine însă și sistemul de transmisie despre care-ți voi vorbi mai jos.
Întăriri suplimentare ale cadrului pot fi întâlnite deasupra țevii superioare și celei inferioare, iar pentru cei care pleacă în ture mai lungi există și o prindere pentru suportul de bidon, sub cadru.
Echipare
Furca ce se regăsește pe GT Sanction 2.0 provine de la Rock Shox, modelul Lyrik R, pe arc cu o cursă de 160 de mm și cu un ax de prindere al roții de 20 mm. Este solidă, oferă reprize foarte bune de amortizare, nu flexează și încă o dată, funcționează pe arc. Acesta este exemplul unei furci pe arc ce poate lucra rafinat chiar și după o zi întreagă de chinuri, cu praf și pământ acumulat pe brațe.
Sistemul de transmisie 2×10 este inteligent ales, deoarece el este responsabil în mare parte pentru ca tu să poți aborda și cățărări mai dificile. Cu foaia de 24 de dinți și cu pinionul de 36 de dinți, ai garanția că te poți ține după cineva care urcă pe o bicicletă mai ușoară. Cu toate acestea, la un moment dat a trebuit să mă văd înfrânt și să aleg varianta cu push-bike-ul, chiar pe urcarea spre stâna Strâmtu. Cine a parcurs acel traseu știe exact la ce mă refer.
Schimbătorul și-a făcut treaba rezonabil, singurul dezavantaj real pe care-l văd fiind patina din carbon, care nu prea are ce să caute pe această bicicletă. Salvează greutate? Cât mai poate salva când vorbim de greutatea acestei biciclete? Poate fi lovită într-o piatră sau rădăcină? Da, desigur, iar atunci distracția s-a terminat. Orice altă variantă ar fi fost potrivită pentru Sanction 2.0.
Am apreciat de asemenea frânele Forumula RX cu discuri de 180 de mm, foarte potrivite pentru coborâri lungi și abrupte dar la fel de mult mi-a plăcut și tija de șa reglabilă din mers cu ajutorul unei clapete. Provine de la X-Fusion și oferă o plajă de reglaj de 100 de mm. Extrem de utilă atunci când te apropii de proțiunile de urcare și vrei să ridici rapid șaua.
Anvelopele, maxxis Minion DH în formatul 26 x 2.35 se numără pintre cele mai renumite din lume, încă o dovadă că pentru trasee serioase, producătorii apelează la un brand serios. Ambele sunt versiunea Front, orientate mai mult către viteză decât către tracțiune. Și este foarte bine astfel, deoarece se presupune că pe Sanction vei coborî mult. Și bine.
Concluzie
Evident, acest articol ar fi putut continua cu relatările din weekend. Sanction este acel gen de bicicletă care face ca zilele tale libere să pară mult mai scurte. Iar asta te instigă și mai mult pentru că vei vrea s-o ai tot timpul sub tine. Iar când vei reveni pe acel traseu cu o bicicletă mai puțin capabilă, cu siguranță îți vei aminti de momentele frumoase pe care ți le-a oferit GT-ul cel vișiniu.
Chiar dacă vopseaua nu este cea mai potrivită, chiar dacă greutatea este mare sau amortizorul nu oferă prea mult confort și chiar dacă pe anumite porțiuni de urcare îți vei solicita intens mușchii, GT Sanction este un all-rounder foarte potent. Tind să-l văd chiar ca pe o alternativă bună la bicicletele de All Mountain, cu suspensii de 140 de mm, deoarece va fi întotdeauna mai rapid și mai controlabil la viteze mari, pe coborâri. Împrumută câte un pic din fiecare segment, iar asta face ca bicicletele de enduro să fie atât de speciale.
Pe de altă parte, în segmentul enduro concurența este destul de moderată, iar cu toate acestea, există alternative într-un buget mai restrâns.
Aducând prețul în discuție, putem agrea împreună că este prohibitiv, cei 13.000 de Lei pe care trebuie să-i pregătești pentru Sanction fiind în continuare o sumă mare pentru orice persoană cu un job normal și cu o viață normală. Dar poate că cei de la GT au construit Sanction-ul pentru cei mai puțin normali dintre noi. Și au făcut o treabă al naibii de bună!
Video:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Super! Sper sa vad si la noi o competitie de enduro :D.
Salut, ca posesor de GT cu I-Drive vreau sa spun ca principala functie a acestui sistem este aceea de a nu avea feed-back la pedalaj atunci cand socul spate lucreaza. Pedalierul este izolat. Practic poti pedala pe coborari mai rotund si mai lejer.
O superbicicleta! Iar greutatea e rezonabila pentru enduro.
Salut! Tocmai asta subliniam in articol in ceea ce priveste suspensia. In ceea ce priveste greutatea, fratele mai mare Sanction 1.0 pune pe cantar 14 kg, pe cand modelele altor producatori pot ajunge si la 13 kg. De aceea am insistat pe faptul ca s-ar putea si mai bine.