Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Nu am cum să spun că vechea OneSixty n-ar fi fost o bicicletă faină. În fond, colegul meu Andrei Diaconu deja începuse să câștige câteva concursuri pe ea și l-a ajutat să-și mai consolideze și câteva dintre tick-urile preferate. Mai mult decât atât, bicicleta mi-a plăcut și mie căci cu roțile de 27.5 inch, singura opțiune de altfel, vechea OneSixty putea să fie rezonabil de distractivă. Însă la un moment dat, atât piața și concurența au evoluat atât de mult, încât OneSixty mai părea doar o opțiune prăfuită care nu mai reușea să țină pasul cu ceea ce înțelegem prin MODERN în ziua de astăzi. Şi chiar dacă taiwanezii cu birourile în Germania deja aveau modelul nou de ceva timp, lipsa de piese i-a obligat să amâne momentul lansării. Până anul acesta.
Pe scurt:
- full-suspension cu cadru din carbon și cursă de 162/171mm (în funcție de roata spate)
- furcă cu pe aer cu o cursă de 170mm și brațe superioare de 38mm
- preț de achiziție: 42.000 Lei
- roți format mullet 29/27.5
- pentru trasee de enduro
- poziție: relativ dreaptă
- geometrie: adaptată traseelor mai dificile de munte
Pentru cine este această bicicletă?
Noua OneSixty a fost atât de lăudată de presa din afară încât mă întrebam dacă Merida chiar a reușit să lanseze pe piață cea mai iute bicicletă de enduro. Așadar, am dus-o direct în Postăvaru, căci pe traseele clasice de enduro probabil nu ar fi avut cum să-și pună în valoare toate calitățile. Trebuia ceva dificil. Cât mai dificil. Așadar, black line-urile au fost singura opțiune și sincer, a fost cea mai inspirată decizie. Merida OneSixty este o bicicletă de enduro, dar este în egală măsură și pentru cei care vor să se dea doar la vale într-un bikepark.
Cu o greutate de 15.3 kg în dimensiunea M (doar nu credeai că poate fi mult mai ușoară chiar dacă are un cadru din carbon cu link din aluminiu), aceasta se așează foarte bine pe traseu, este stabilă, iar roata spate de 27.5 inch o face și ceva mai jucăușă. Geometria nu revoluționează segmentul însă reprezintă totuși o medie potrivită astfel încât bicicleta asta să se descurce în majoritatea situațiilor. Un plus vine și de la faptul că poate rula fie pe roți de 29 de inch, fie în format mullet, cu roată de 29 pe față și 27.5 pe spate, de altfel setup-ul meu preferat. Cu roțile de 29 de inch suspensia spate măsoară 162mm, iar cu roata de 27.5 inch, 171mm. Noua suspensie lasă impresia că chainstay-ul este foarte lung și că triunghiul față este compact. Însă Merida a preferat să ofere un seat tube scurt și o tijă de șa lungă astfel încât să ai tot spațiul din lume pe bicicletă și bine au făcut (seat tube-ul este similar pentru toate dimensiunile de cadru!). Chainstay-ul nu este lung, însă punctul de conectare cu triunghiul frontal este mai adus în față și poate crea astfel confuzie.
Poziția pe urcare este compactă și comodă, însă greutatea mai mare a bicicletei se face simțită, alături de aceasta mai fiind vorba și de anvelopele foarte aderente dintr-un cauciuc moale care sacfică din viteza de rulare. În plus, dacă te dai cu o presiune de 1 bar o să fie ceva mai dificil la deal. La vale însă, așa cum aminteam și mai sus, ai tot spațiul din lume pe bicicletă, iar suspensia s-a descurcat bine în majoritatea situațiilor. În special la drop-uri bicicleta s-a simțit extrem de stabilă la aterizare dar și confortabilă în același timp. Geometria în combinație cu roata de 27.5 inch îți permite să iei virajele din scurt fără să ai impresia că te afli la bordul unui vapor (deși între noi fie vorba, când te uiți la bicicletă pare a fi foarte lungă).
Apoi mai sunt o sumedenie de detalii de menționat, precum protecția masică de chainstay, prinderea pentru cameră (sau ce vrei tu) amplasată sub downtube, spațiu suficient pentru un bidon cu lichide care se poate prinde magnetic, cablurile trase direct pe sub pipă (astfel la exterior nu se vede nimic), protecția montată sub downtube (dar cam subțire totuși), portul de acces pe sub cadru care permite să transporți în măsura spațiului disponibil ce vrei tu în cadru și aripile de protecție împotriva noroiului (de pe cadru și de pe furcă). Chiar și o trusă de imbusuri de află sub șa. Multe lucruri utile care fac ca bicicleta asta să fie atractivă.
Ce echipare are?
La nivel de suspensii ai la dispoziție componente de top: furca Rock Shox ZEB Ultimate (cu cartuș Charger 3) și o sumedenie de reglaje plus o furcă cu o cursă de 170mm și un amortizor RockShox SuperDeluxe Ultimate, care beneficiază de asemenea de o tonă de reglaje și care poate fi și blocat atunci când urci.
Frânele provin de la Shimano, modelul Shimano XT cu 4 pistone în etrier și discuri mari Shimano Ice Tech, iar frâna de spate are o prindere de tip Post Mount, însă prinderea este de fapt o altă componentă CNC din aluminiu care acționează exact ca un radiator. Dacă mai pui și plăcuțele cu radiator vei înțelege că este necesară o coborâre extrem de lungă și de brutală ca să le poți încălzi.
Transmisia este aleasă inteligent, căci schimbătorul wireless Sram GX este mai solid decât modelele X0 sau XX și nici nu plângi prea tare când îl lovești, însă dat fiind prețul bicicletei nu mă așteptam la un schimbător mid-level. Performanța sa este absolut în regulă, de altfel și eu fiind deținător de GX wireless, însă pur și simplu nu simt că se potrivește cu tot pedigree-ul pe care cei de la Merida au vrut să-l imprime acestei biciclete.
Tija de șa merită de asemenea menționată. Cursa este de maxim 230mm, adică uriașă. Aș vrea și eu una. Şi mai e ceva, ce probabil nu vei folosi niciodată: poți regla cursa tijei cum dorești, cu condiția să fie de minim 30mm. Astfel, tu poți alege orice cursă între 30 și 230mm.
Roțile RaceFace sunt solide, cu jante late, butuci asimetrici groși care arată demențial și pe care sunt instalate anvelope diferite: Maxxis Assegai pe față și Minion DHR pe spate, ambele în versiunea de top. O alegere foarte inspirată de altfel și pentru traseele din Postăvaru pe care ne-am dat cu această bicicletă.
Cum se compară?
Pot face o comparație directă cu Specialized Stumpjumper Evo, pe care-l dețin și care este chiar o idee mai fâșneț decât OneSixty, însă are suspensii ceva mai mici – în special suspensia spate, iar la acest capitol este complet depășit de către Merida. Geometria variabilă a lui Stumpjumper este un plus, însă prețul cu mult mai mare, un real minus.
Santa Cruz Hightower pe de altă parte vine cu o suspensie mai sensibilă și mai performantă din punctul meu de vedere decât cea a Meridei, însă o idee mai mică (165 vs 171mm). Este de asemenea mai ușor decât OneSixty. Dar Santa Cruz-ul pierde serios din cauza prețului exagerat de mare (varianta de top al lui Megatower costă 14.000 de euro, comparativ cu 10.000 de euro cât costă OneSixty – oricum, ce naiba se întâmplă cu prețurile astea?).
Prezentare video:
Așadar, în concluzie?
Merida OneSixty este la ani-lumină distanță de bicicleta pe care o înlocuiește. Un real progres și are de oferit și o serie de accesorii și gadet-uri ce vor fi apreciate cu siguranță. Echiparea este și ea top, cu mențiunile pe care le-am făcut referitor la gama din care face parte schimbătorul wireless. Totuși, bicicleta costă aproape 8.500 de euro, o sumă care mă face și pe mine să mă minunez și să mă întreb către ce ne îndreptăm. E drept, poți opta pentru versiunea din aluminiu care costă mult mai puțin și te bucuri de aceeași geometrie, însă greutatea va fi mai mare de 16 kg. Ceea ce ar putea să-i pună pe mulți pe gânduri. Altfel, noua OneSixty este o bicicletă ideală pentru ture lungi montane mai dificile, pentru bikepark și chiar pentru concursurile de downhill locale – cu siguranță face față fără probleme oricăror provocări.
PLUS: foarte capabilă și manevrabilă la vale, poziție bună pe urcări, suspensii (ambele), accesoriile standard, tijă de șa foarte lungă
MINUS: șa de dimensiuni mici, greutate la limită
Preț: 42.000 lei
Greutate: 15.3 kg (fără pedale)
Importator: BikeFun
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.