Unele persoane susțin sus și tare că poți face performanță și cu unele componente de slabă calitate, însă când vine vorba de furci, din păcate, afirmația nu mai poate sta în picioare. În plus, câți rideri de top ai văzut să câștige curse cu biciclete dotate cu componente entry-level?
Mentalitatea consumatorilor se rezumă în general la durabilitatea unui produs, performanța fiind aproape ignorată. În principiu, asta se întâmplă pentru că nu au ocazia să trăiască experiența cu un produs mai sus plasat în gamă și își construiesc părerile în jurul produsului pe care-l utilizează. Similar cu vechea expresie: ce bune erau Daciile, căci nu se stricau niciodată. Dar totuși confortul? Performanța?
În acest articol am ales într-adevăr extremele din gama Suntour și RockShox, tocmai pentru a putea puncta direct diferențele. E drept, chiar și pe piața locală, furcile entry-level pe care le-am ales, Suntour XCT și Rock Shox XC 28, suferă destul de mult la capitolul imagine și asta pentru că nu s-au dovedit atât de durabile. La capătul celălalt al clasamentului, am ales furca Suntour Axon Werx și Rock Shox RS-1. Mere cu pere? Da, dar pentru o cauză nobilă.
Înainte de a începe comparația cred că ar fi necesar să descriu ce înseamnă cu adevărat o furcă bună. Și anume: un produs de calitate (incluzând aici și construcția acestuia), care oferă performanțe bune pe teren accidentat reușind să îmbine o greutate redusă cu un cost de achiziționare decent. Pe scurt, o furcă rezonabil de ușoară care să fie matură din punct de vedere tehnic. Iar această afirmație nu se referă neapărat la un produs de ultimă generație pentru că din acest punct de vedere un lucru este cert: producătorii de furci nu vor aduce modificări substanțiale produselor entry-level, ci se vor axa pe dezvoltarea performanțelor furcilor high-end, ca apoi, după câțiva ani, să împrumute tehnologia pentru cele mid-level.
Suntour XCT vs Suntour Axon Werx
În cazul modelului XCT lucrurile sunt destul de dramatice, căci durabilitatea în timp este foarte scăzută. Asta se traduce prin faptul că furca prinde joc, fără a fi în mod special abuzată, în unele cazuri se blochează, iar reglajele nu funcționează. Materialele utilizate sunt de asemenea de slabă calitate, finisajele putând fi clar văzute în fotografia de mai jos.
În plus, greutatea este destul de mare (2.464 grame) pentru o furcă de Cross Country, așa cum se dorește a fi. Performanțele din traseu sunt slabe, poate amortiza denivelări mari și medii, însă rebound-ul setat din fabrică va arunca roata de față în sus după trecerea peste obstacole, iar când se destinde, produce un sunet metalic puternic, din cauza lipsei unor componente care ar trebui să amortizeze revenirea. Construcția este de asemenea foarte firavă.
Axon Werx însă se numără printre preferatele noastre și dovedește faptul că Suntour poate produce și furci de calitate, demne de Cupa Mondială. Aceasta este prevăzută cu brațe inferioare din carbon și nu din oțel precum modelul entry, are una x de 15mm care rigidizează și mai mult construcția și nu permite furcii să flexeze în viraje, are un cartuș de aer în locul arcurilor și suficiente reglaje încât să o setezi în funcție de necesități.
În plus, este ușoară (1.640 de grame), deși se poate mult mai bine, iar finisajele sunt excepționale. Are o cursă de 100mm reală și spun asta pentru că în cazul XCT-ului nu vei utiliza cei 100mm de cursă decât dacă ești o persoană grea care poate să pună presiunea necesară pe furcă.
Greutate: 2.464 grame vs 1.640 grame, preț: 199 lei vs 3.500 lei
Rock Shox XC 28 vs Rock Shox RS-1
La fel ca și modelul XCT, furca XC28 este prezentă pe multe modele de biciclete entry-level, unii producători alegând-o în special pentru denumire, căci da, Rock Shox sună mai bine ca Suntour. Privind însă din punct de vedere al performanțelor, aceasta este doar cu un mic pas în fața XCT-ului, prin prisma faptului că funcționează o idee mai sensibil, are materiale mai bine finisate, lock-out și o greutate cu 100 de grame mai mică.
Însă într-un mediu mai dur, precum o coborâre pe un traseu tehnic, nu va face față provocărilor. Pe de altă parte costă de două ori mai mult decât un Suntour XCT, iar comparând performanțele, este clar că o parte din sumă o plătești și pentru etichetă.
Rock Shox RS-1 pe de altă parte este cea mai evoluată furcă construită până în prezent de americani. Aceasta are o construcție din carbon, ce cuprinde brațele superioare și steerer-ul într-o singură piesă. Are o construcție inversată, fiind astfel mult mai sensibilă, mai protejată de mizeria care ar putea pătrunde pe la simeringuri și cu un butuc special construit pentru a-i mări rigidititatea laterală (torsională).
Funcționalitatea este excepțională, dar prețul este cel mai mare dintre toate furcile prezentate în acest articol: 5.850 lei.
Greutate: 2.300 grame vs. 1660 grame, preț: 440 lei vs. 5.850 lei.
Similitudini: furcile entry-level funcționează cu arc, nu au reglaj de rebound care este esențial dacă ții la performanțele pe trasee denivelate, sunt construite in materiale mai slab finisate și nu vin cu reglaje. Pe de altă parte, cele scumpe sunt dotate cu cartuș de aer și sunt construite din materiale foarte ușoare. De asemenea, abundă în reglaje.
Concluzii
Niciuna dintre cele două categorii de furci nu poate fi neapărat recomandată. Cele entry-level sunt lipsite de performanțe, iar cele high-end sunt exagerat de scumpe, dar pe drept cuvânt, știi măcar pentru ce plătești (exceptând poate furca RS-1 care este mai mult un moft, rezervată în special celor care chiar fac performanță). Soluția este reprezentată de calea de mijloc. Pentru un buget mai mic, ai la dispoziție furcile Suntour XCR sau XC 30 pe aer (ambele pornesc de pe la 150 euro și cântăresc aproximativ 2.2 kg), care oferă performanțe rezonabile pentru un cost decent. Dacă totuși dorești o furcă mai ușoară și cu performanțe și mai bune, poți opta pentru Rock Shox Reba, un model care și-a dovedit performanța și durabilitatea sau Suntour Epicon, prețurile pentru acestea din urmă pornind de la aproximativ 350 de euro. Ambele au o greutate de aproximativ 1.7 kg, beneficiază de multiple reglaje și cu siguranță nu te vor lăsa fără bani în buzunar.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
@urbanist: corect, bun de sfat.
@marius: cred că am explicat în introducerea articolului de ce. Și am folosit chiar aceeași expresie. :)
cum naiba sa faci un articol in care sa compari mere cu pere? nu va inteleg de aceasta data ....
Depinde de cum o intretii. Eu am XCT pe Rockrider 5.1 si am servisat-o singur de 2 ori pana cum, dupa 2 prime evadari.
Nu am jocuri sau zgomote metalice. E curatata si imbibata cu vaselina cu bisulfura de molibden. Se amotizeaza in masa vascoasa. Elastomerul din arc este scurtat. Functioneaza f bine si iarna, cand altele devin fixe de la ger.
Am trecut un disc de 185 pe ea de 1 an de zile. Sper sa n-o fac praf prea curand
Sincer, decat o furca entry-level mai bine una rigida + anvelope cat mai grase cu o presiune scazuta. Amortizeaza la fel, nu se strica nimic niciodata, costa similar (probabil), greutatea e muuuult mai mica.
La Suntour XCM din 2013 au rezolvat zgomotul de la revenire. Sunt cu vreo 80 de lei mai scumpe decat XCT-urile.