Acum citesti
Merida Speeder T3-D (2012)

Fitness bike! Ești familiarizat cu termenul? Nimic de comentat, deoarece eu încă încerc să înțeleg de ce Merida Speeder T3 nu este inclusă în gama bicicletelor de oraș/urbane, ci apare în categoria bicicletelor de fitness. Oare ai nevoie de o bicicletă specială pentru a pedala și pentru a pierde din greutate? Sau pur și simplu pentru a te menține? După cum bine vezi, modelul Speeder T3 dă naștere multor întrebări, ale căror răspunsuri am încercat să le găsesc pedalând pe noul model al taiwanezilor.

Cadru/Aspect

Cadrul lui Speeder, regăsit în aceeași formă pe toate modelele (de la T1 la i8) din gama cu același nume, se remarcă prin distanța mare în dreptul headtube-ului, dintre țeava superioară și cea inferioară, care formează triunghiul frontal al cadrului. Cei de la Merida au vrut să poziționeze biciclistul cât mai comod, de aceea partea din față a trebuit ridicată semnificativ. Și cum o furcă cu amortizor nu avea cum să fie în plan, au optat pentru aspectul ușor atipic, poate chiar retro, al zonei frontale. Mai mult decât atât, au instalat mai patru distanțiere pe gâtul furcii, menite să ridice ghidonul. Vrei o poziție mai sportivă? Întoarce tija de ghidon invers și vei avea un rise negativ semnificativ.

Iar dacă tot am adus vorba de poziție, pe Merida Speeder stai bine. Nu ca pe un city bike veritabil, nici ca pe o bicicletă urbană și nici ca pe un fixie. Face parte dintr-o clasă a sa, iar poziția ușor aplecată pe față obținută prin conlucrarea bună dintre unghiurile cadrului și componente reușește să fie atât comodă cât și suficient de înaltă, astfel încât să ai vizibilitate bună prin oraș. Ai spune că nu e nici cal nici măgar și nu te voi contrazice. Dar are ceva al ei, care te face să te simți chiar bine atunci când pedalezi.

Este o bicicletă rapidă și agilă totodată, ceea ce mă face s-o încadrez mai degrabă în categoria bicicletelor express, decât a celor de fitness. Pneurile și roțile de 28 de inch sunt responsabile pentru viteza pe care o poți atinge cu lejeritate pe Speeder T3-D.

Furca și cadrul cu un headtube oversize (1.5 inch) se fac remarcate prin calitatea finisajelor și de ce nu, a formelor. Iar greutatea relativ redusă, de 11.76 kg, te ajută să fii iute când pedalezi razant printre mașini.

Dacă se întâmplă ca într-o bună zi să vrei să-ți iei tălpășița, Speeder îți oferă posibilitatea montării unui portbagaj. Și astfel, se poate metamorforza ușor într-o bicicletă de Trekking, mai ales că poți atașa pe seattube și pe downtube câte un suport de prindere al băuturii sau de ce nu, o pompă de mici dimensiuni.

Echipare

Poate cel mai important capitol al echipării, sistemul de transmisie, nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor. Angrenajul entry level FSA Vero cu trei foi (52/42/30 de dinți) cântărește destul de mult (aproximativ 700 de grame fără BB) iar prinderea se face pe Bottom Bracket clasic. În această clasă de preț, am fi așteptat un angrenaj Hollowtech II cu două foi, care ar mai fi redus din greutatea bicicletei.

Schimbătorul de pinioane, Shimano 105, își face treaba mulțumitor, dar uneori oferă reprize de schimbări imprecise. Iar ultimul pe listă, schimbătorul de foi, provine tot de la Shimano dar face parte din gama Non Series. De asemenea, aș fi preferat cel puțin un schimbător Shimano Alivio. În schimb, rapoartele oferite de foi și pinioane sunt inspirat alese, astfel încât poți crește constant și fără eforturi mari viteza de pedalare.

Frânele Tektro Draco, deși pentru bicicletele de munte nu se descurcă prea bine, pe Merida Speeder T3-D fac treabă bună. La urma urmei, nu vei ajunge niciodată să le soliciți extrem. Iar discurile de 160 de mm sunt suficiente pentru oraș. Cel puțin îți oferă garanția că în zilele ploioase, vei beneficia un set de frâne pe care te poți baza. Conducta frânei de față este mai lungă decât ar trebui. Nu știu dacă este o particularitate a acestei biciclete sau așa se prezintă toate modelele. Important este că poți roti ghidonul la peste 90 de grade și lungimea conductei tot iese în evidență. Nimic grav, dar ușor inestetic.

Laude merg către anvelopele Maxxis Detonator, care reușesc să ofere un minim de confort și o viteză de rulare foarte mare. Defapt, ele sunt în principal responsabile pentru vitezele mari pe care le poți atinge pe Speeder.

Ghidonul drept este confortabil iar dimensiunea acestuia este suficientă pentru a nu-ți poziționa mâinile prea apropiat, permițându-ți în același timp să te strecori lejer prin spațiile mai înguste. La capitolul confort, doresc să amintesc șaua care oferă o poziție bună, în schimb este cam rigidiă pentru o bicicletă de fitness. Totodată aș fi optat pentru un set de manșoane ergonomice, care ar fi oferit un sprijin foarte bun pentru palmă, în defavoarea celor oferite în standard. Dar aici ai timp la dispoziție să faci tu diferite upgrade-uri.

Concluzie

În final, trebuie să răspund întrebării: ce este Speeder defapt? Nu aș încadra-o neapărat într-o clasă, deși dacă aș fi nevoit aș plasa-o pe wall of fame-ul bicicletelor urbane. Este relativ comodă, este foarte rapidă, poate fi o companie foarte bună pentru deplasările prin oraș chiar și atunci când alergi dintr-un loc în altul și cântărește puțin pentru o bicicletă cu sistem de transmisie 3×9 și frâne pe disc hidraulice.

Nu am fost prea încântat de sistemul de transmisie și nici de unele mici componente, precum manșoanele sau șaua, care pot fi ulterior schimbate pentru sume nesemnificative. Prețul nu este foarte mic, în schimb Mr. Speeder oferă suficiente avantaje încât să-l justifice, desigur, în favoarea lui.

Video:

Vezi Comentarii (2)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

seven − six =