Acum citesti
Merida One-Forty 700 (2018)

E cineva surprins că gamă One-Forty de la merida rulează în 2018 doar pe roți 27plus? Eu nu sunt absolut deloc mirat, ba chiar mă bucur nespus, deși sincer să fiu, inițial am crezut că este vorba despre o serie specială. Ce trebuie să știi din prima despre bicicletele cu roți 27plus este că nu-s fat bike-uri. Anvelopele au o lățime de 2.6 inch (chiar dacă par mai late), iar stabilitatea și aderența oferită pe traseu sunt greu de egalat de anvelopele mai înguste. Nemaivorbind de faptul că în cazul de față, bicicleta rulează pe jante mai late și butuci Boost, mai lați. O să-ți povestesc în cele ce urmează cum au fost turele cu această bicicletă.

Pe scurt

  • full-suspension cu cadru din aluminiu
  • suspensii de 150/140mm
  • preț de achiziție: 9.990 lei
  • roți de 27plus
  • pentru ture montane lungi sau trasee dificile

Cadru/Pe traseu

Cursa de 150mm pentru furcă și 140 mm pentru cadru înseamnă confort și stabilitate, iar dacă mai pun în calcul și roțile cu o lățime generoasă și o înălțime mare (27plus este echivalent cu 29 inch), atunci obțin o bicicletă supercapabilă de dat la vale. Desigur, mai sunt și altele de luat în calcul aici, precum suspensia cu amortizor floating care a funcționat fără cusur, unghiul headtube-ului amplasat la 66.3 grade și care bate bine spre segmentul de enduro, ghidonul lat de 760mm și pipa foarte scurtă de 45mm. Chainstay-ul are o lungime de 435mm deși sincer aș fi preferat o dimensiune mai mică, însă reversul medaliei este o stabilitate foarte mare. Cu anvelopele din dotare poți să rulezi la o presiune de 1 bar, ceea ce înseamnă că pe urcări îți va fi un pic mai dificil (nu e atât de rău precum sună). Însă la vale, literalmente, poți trece peste orice fără să te mai gândești ce linii alegi. O bicicletă pentru cei care nu vor să-și pună mintea prea mult la contrbuție dar au suficient curaj încât să lase frânele la vale. Dacă mai pun și un pic de talent în calcul, atunci o să te distrezi de o să-ți iasă pe nas.

Bicicleta se simte la vale asemenea unei locomotive și este similară cu varianta electrică pe care am testat-o în trecut, cu mențiunea că pune mult mai puține kilograme pe cântar, așadar, este mult mai fâșneață. Cele 14.6 kg nu s-au făcut atât de simțite pe urcări, cel puțin pe urcarea spre Iezer, unde am reușit conform Strava, al doilea cel mai bun timp. Ceea ce mi se pare mai mult decât rezonabil. Recunosc, am trișat un pic, căci traseul avea doar o urcare lungă și o coborâre zdravănă, așadar am urcat cu presiune de 2 bar în anvelope și am coborât cu presiunea la jumătate. Configurația traseului mi-a permis să fac asta și am profitat din plin. La întoarcerea pe plat nu a fost rău deloc.

One-Forty însă nu este perfect echilibrată, fiind mai grea în partea din spate, iar dacă faci trecerea de la o bicicletă de XC, direcția s-ar putea să ți se pară mai greoaie. Acest fapt se datorează unghiului headtube-ului și este ceva normal, întâlnit la toate celelelate biciclete. De menționat ar fi mai fi țevile foarte subțiri ale cadrului, care sunt puse îne vidență și prin prisma anvelopelor mai groase. Cablurile sunt trase prin interior și o prindere de bidon se află pe downtube. Cadrul se află la zi din punct de vedere tehnologic, având un heatube conic, ax thru-axle pentru prinderea roții de spate și evident, utilizează rulmenți.

legat de mult lăudatul smart entry prin care introduci cablurile în cadru, acesta este ușor de utilizat, însă necesită să desfaci cam mult șuruburi. Neapărat să ții de componente după ce le desfaci, căci dacă-ți intră-n cadru, o să ai ceva de lucru.

Echipare

Despre echipare, numai de bine, căci aceasta este suficientă pentru orice fel de traseu. Avem o transmisie 1×11 cu un angrenaj Shimano SLX și foaie de 30 alături de o casetă de pinioane din aceeași serie cu o configurație 11-46. Pe scurt, poți urca orice, iar dacă vrei să treci transmisia pe modul silențios când te dai la vale, tot ce trebuie să faci este să activezi levierul patinei care o va bloca. Schimbătorul Shimano XT a lucrat impecabil așa cum era de așteptat.

La capitolul suspensii, amortizorul Rock Shox Deluxe RL a făcut o echipă bună cu construcția suspensiei, la vale fiind foarte activă. Pe urcări se poate spune că mișcarea este minimă, astfel încât să-ți permită să urci cu zâmbetul pe buze, desigur, pe modul blocat. Furca de la Rock Shox, noul Revelation cu brațe de 35mm este foarte solidă și-ți lasă imediat impresia aceasta, însă în ciuda setărilor pe care le-am făcut nu am reușit să o duc în zona de confort. Întreaga cursă lucrează doar în situația când sari și aterizezi ceva mai mare, prin urmare aici aș vedea o urmă de îmbunătățire sau un Sag mai mare setat din start, însă astfel se pierde ideea celor 150mm de cursă.

La capitolul roți, acestea rulează după standardul boost, fiind foarte rigide și solide, iar algerea anvelopelor este excelentă: Maxxis Minion DHR II alături de Maxxis Rekon, fac o echipă bună.

Frânele Shimano MT500 nu sunt atât de rele precum se zvonește, design-ul manetei fiind împrumutat de la modele precum Deore, SLX sau XT, iar discourile de 180mm sunt suficiente pentru scopurile tale. Însă, o pereche de discuri mai serioase n-ar fi stricat deloc (cele cu spider din aluminiu spre exemplu).

De menționat este și tija de șa produsă în ograda Merida, care oferă o cursă de 100mm (deși pare mai puțin). În ceea ce privește tija, asigură-te că ai cablul băgat suficient prin cadru, căci dacă o vei ridica prea mult, nu vei obține decât efectul pe care ți-l oferă maneta atunci când o apeși. Asta înseamnă că dacă vei trage prea mult de ea în sus, practic îi deschizi circuitul, iar aceasta nu mai stă ridicată (se va lăsa de fiecare când te așezi pe ea). Pentru a remedia problema, desfaci frumos smart entry-ul prin care este băgat cablul și îl împingi mai mult în cadru.

Video

Concluzie

Bicicleta de față și-a demonstrat capacitatea multivalentă însă a venit și cu câteva mici inconveniente, precum reglajul furcii pe care nu am reușit să-l fac atât de bine încât să mă ungă pe suflet. Am citit că problema este cunoscută la noul Revelation, prin urmare îți recomand un sag mai mare și o presiune mai mică în anvelope dacă ești în căutarea confortului desăvârșit. Este extrem de capabilă la vale, suspensia spate fiind din acest punct de vedere aproape de top, iar restul de componente sunt durabile și solide, completând armonios pachetul. Recomandată pentru orice fel de traseu, atâta timp cât pedalezi la munte. Înainte de achiziție, verifică dacă suportul tău de bicicletă are capacitatea de a găzdui anvelope groase.

Notă: bicicleta poate fi testată și de voi în centrele de test Merida.

La deal: 8/10
La vale: 9/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fourteen + six =