Acum citesti
Merida Big.Nine 500 (2018)

O bicicletă din 2018 deja în teste? Asta înseamnă că ar trebui să fie vorba despre ceva important. Fără discuții, noua Merida Big.Nine cu cadru din aluminiu, este un jucător de bază în segmentul bicicletelor de 1.000 de euro, mai ales că prețul acesteia va fi destul de blând, mai precis de 3.990 de lei. În plus, cadrul este redesenat și primește geometria de la versiunea din carbon (depinde de versiune), nemaivorbind de faptul că scheletul are o greutate de sub 2 kg. Să vedem cum s-a comportant noul Big.Nine pe traseu.

Cadru/Pe traseu

E clar că în 2018 trebuie să vii cu câteva specificații serioase dacă dorești să te impui pe o piață concurențială. Mai ales când vinzi foarte multe unități și punctezi mereu în top 5. Inginerii de la Merida au optat pentru țevi mai subțiri, greutate scăzută a cadrului, finisaje mai bune și o echipare decentă.

Pe lângă culoarea atractivă și design-ul minimalist, Merida primește o geometrie cu un headtube amplasat la 70 de grade (chiar dacă un 69 ar fi fost de preferat – fără aluzii), un seat tube la 73 de grade și un top tube mai lung, de 590mm. Chainstay-ul este de 440mm, iar astfel realizez că doar o parte din datele tehnice de pe versiunea din carbon au fost preluate și pentru versiunea din aluminiu. În fine, chiar și așa noua Big.Nine se simte foarte jucăușă pe traseu, îți permite să abordezi secțiuni și mai dificile și-ți oferă și o poziție bună pe cățărări. Pipa este mai scurtă, pentru un aer de sportivitate, lungimea de 80mm fiind una decentă. În dimensiunea de 17 inch, pentru înălțimea mea de 1.73cm, bicicleta mi s-a părut o idee cam mică, probabil de aici și manevrabilitatea extrem de facilă. Ce mi se pare cu adevărat de neînțeles este de ce geometria se modifică de la modelul 600 în susv(confrom datelor de pe site-ul Merida), acesta primind un chianstay mai scurt și un top tube mai lung, devenind astfel și mai agilă.

Rămânând la modelul nostru, vreau să menționez că bicicleta a reușit să întoarcă câteva priviri, căci în cazul modelului de 17 inch, seat stay-ul cu top tube-ul formează o linie dreaptă, care între noi fie vorba, arată destul de bine. Ai la dispoziție două prinderi de bidon și, nu înțeleg de ce, o prindere pentru portbagaj. Cadrul este rigid, ideal și pentru persoane cu greutate, ghidonul lat, iar greutatea totală a bicicletei surprinzător de mică raportând-o la costul de achiziție.

Echipare

Furca a fost o adevărată surpriză. Manitou Markhor nu trezea cine știe ce așteptări și nici la nivel de finisaje nu impresionează, însă funcționalitatea și sensibilitatea acesteia m-au lăsat cu gura cascată. Lucrează excelent, indiferent de condiții, iar dacă poți trece peste design-ul cu potcoava către în spate și peste butonul de Lock-Out construit dintr-un plastic ieftin, atunci vei avea companie serioasă pe drum.

Transmisia 2×10 provine integral din gama Shimano Deore, iar combinația de foi 36/26 cu pinioanele 11-42 este mai mult decât inspirată. În fond, adăugarea unui pinion de 42 de dinți, scoate un pic din schemă caseta cu 11 pinioane, de care, iată dovada, nu ai nevoie în acest caz. Pentru mai multă stabilitate, ai la dispoziție un schimbător de pinioane cu patina blocabilă, astfel fiind eliminate și zgomotele enervante. Traseul abordat nu a fost extrem de abrupt pe urcări, așadar nici măcar n-am avut nevoie de marele pinion. Însă începătorii îl vor folosi cu siguranță mult mai des.

Frânele, evident, sunt veriga slabă a bicicletei și câți dintre noi se mai miră oare că producătorii recurg la modele entry-level pentru a mai tăia din costuri? Cred că nu mulți, iar Merida de față nu face excepție, echipată fiind cu un set de Shimano M315, aproape odioase pentru utilizarea pe munte sau pe trasee dificile. Din fericire, cel puțin avem la dispoziție un disc de 180mm.

Despre roți, numai de bine momentan, dar ține cont că acești butuci sunt Shimano dar sunt fabricați în China, ceea ce ne dă câteva indicii despre durabilitatea lor. Anvelopele în schimb, provin de la Maxxis, modelul Ikon și oferă o viteză de rulare foarte bună, corelată cu o aderență decentă, chiar și pe porțiunile mai umede.

Concluzie

Noua Meria Big.Nine 500 are un aer sportiv și se vede că țintește exact către un nou segment. Dacă vine vorba despre această versiune, mi-aș fi dorit să împrumute geometria de la modelele mai sus plasate în gamă, chiar dacă diferențele pe care ni le arată cifrele sunt mici. Mici, dar contează. În rest, echiparea este durabilă acolo unde este important, iar în ceea ce privește verigile slabe de care am pomenit mai sus, acestea pot fi oricând înlocuite pe viitor cu unele piese mai performante. Ideală pentru competiții montane sau pentru distracții de weekend.

Date relevante

Greutate totală: 12.2 kg
Greutate cadru: 1.878 grame
Greutate roți*: 4.640 grame
Greutate furcă: 1.780 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 80 mm
Greutate angrenaj: 720 grame (+BB – 100 grame)
Rigiditate headtube: 116.9 Nm/grad
STW**: 58

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 7/10
La vale: 7/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (7)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twelve − six =