Avid Elixir R 2010

Usor de instalat, usor de aerisit, forta de franare foarte buna, durata de viata mare a placutelor de frana. Acestea sunt pe scurt concluziile utilizarii Avid Elixir R timp de 6 luni. Conditiile de traseu au fost diverse : munte, coborari extreme, ceva street tricks dar si deplasari urbane. Iar Elixir-ul R este la fel ca in ziua in care am intrat lui.

Forta de franare a acestor frane este foarte buna cu discuri de 160 de mm si impresionanta cu discurile de 185 de mm. Feedback-ul oferit este mai mult decat placut, deoarece iti ofera ocazia sa dozezi atat cat iti doresti puterea de franare. Iar pe traseele extreme, unde trebuie sa iei viraje rapide si dese, aceasta caracteristica este cruciala.

Ca sa intelegi puterea generata de acest sistem de franare, trebuie sa-ti spunem ca am decis sa inlocuim discul de spate de 185 de mm cu unul de 160 de mm dupa nici o luna de exploatare. Dimensiunea mare a discului genera o putere foarte mare de franare iar in momentul in care utilizam frana posterioara pentru a controla un wheelie, aceasta devenea prea brutala si eram automat aruncat pe roata din fata. Un lucru bun a fost inlocuirea discului G2 CS cu modelul G3. Este ceva mai usor si sporeste performantele sistemului, dar produce mai multe sunete enervante decat discurile originale.

In conditii de umiditate, acestea isi pastreaza foarte bine proprietatile, dar sunetul produs la franari poate fi deranjant pentru unii. In orice caz, este o mica „neplacere” cu care va trebui sa traiesti, pentru ca multe nu-s de facut pentru a o elimina.

Forta de franare vine progresiv, iar momentul maxim se afla undeva la jumatatea cursei levierului. In acel moment poti fi sigur ca roata se va bloca. Daca tot am adus vorba de leviere, vreau sa mentionez faptul ca jocul initial al manetei este marisor si usor enervant daca ne gandim la pretul acestor frane. De remarcat este faptul ca la franele Avid Code nu am intalnit acest joc in manete, dar totul se rezuma la materialele din care au fost fabricate.

Avid Elixir R sunt dotate cu o rotita care controleaza asa numitul „Reach adjust„. Pe scurt, vei putea regla foarte simplu distanta levierului fata de ghidon. Chiar daca rotita nu se invarte foarte usor, este o varianta salvatoare daca ne gandim ca unele modele pot fi reglate doar cu ajutorul unui imbus de mici dimensiuni.

Dupa ce le achizitionezi este bine sa verifici functionalitatea acestor frane. Daca maneta functioneaza greoi, s-ar putea ca in conducta sa fie prea mult lichid de frana. A fost si cazul nostru. De aceea va trebui sa scoti putin cate putin, pina ce acestea functioneaza perfect. Poti face asta din etrier sau direct de pe maneta de frana. Placutele de frana sunt foarte apropiate de disc si nu beneficiaza de vreun reglaj care sa le indeparteze, asadar daca reusesti sa lovesti un disc exista foarte mari sanse ca acesta sa atinga placutele de frana. Bineinteles, cu sunetele de rigoare.

Dimensiunile generoase ale levierului, mai precis latimea, iti ofera o incredere mai mare pe traseu si in plus de asta nici nu te deranjeaza la deget (sau degete, daca vei utiliza doua pentru a actiona frana). Durata de viata a placutelor este buna. Daca le vei folosi exclusiv pentru freeride sau downhill, atunci intervalul de schimbare se va micsora.

Un alt avantaj al acestor frane este prinderea de ghidon. Pentru ca beneficiaza de un colier cu doua suruburi, acestea pot fi interschimbate, daca doresti sa le utilizezi ca la motocicleta.

Avid Elixir R sunt genul de frane „cameleon”. Pe cat de bune poti fi pentru Cross Country sau All Mountain, pe atat de bine se adapteaza si se descurca la probele extreme. De ce? Datorita unor avantaje greu de batut : greutate de 375 de grame si forta de franare mare in orice conditii. Ti le recomandam pentru orice activitate, dar te sfatuim sa le achizitionezi impreuna cu discuri a caror dimensiune corespunde probei pe care o practici. Spre exemplu pentru Cross Country, nu vei avea niciodata nevoie de discul de 185 de mm.

Modelul Elixir R a suferit cateva modificari in versiunea 2011, insa modelul 2010 inca mai poate fi gasit in magazine.

Greutate : 375 grame (cu rotor de 160 de mm)

Utilizare : Cross Country, All Mountain, Freeride, Downhill