Acum citesti
Avid X0 (2012)

Avid X0 a primit pentru noul sezon discuri și culori noi. Cât de mult modifică noul disc HS1 performanțele lui X0, vei afla în acest test.

Am testat noile X0 pe un traseu variat, cu porțiuni de coborâre abrupte pe alocuri. Pe unele porțiuni, am putut observa foarte clar cât de bine se descurcă aceste frâne în condiții dificile. Asta a presupus acționarea frânelor des și bineînțeles, puternic, în special în zonele din apropierea virajelor, acolo unde adrenalina își intră în rol de fiecare dată.

Primul lucru pe care-l observi când acționezi maneta de frână este silențiozitate frânelor și nu mă refer la zgomot ci la senzația de frânare lină pe care ți-o imprimă. Aici intră în scenă noul rotor HS1, pe deplin responsabil pentru noua funcționalitate a frânelor. Vechile discuri, G3 și G2, lăsau impresia că agață permanent atunci când acționai puternic frâna și transmiteau vibrații ușoare în ghidon. HS1 însă elimină toate aceste probleme, fiind perforat cu găuri mici și dese iar în plus de asta este sensibil mai ușor decât vechile G3, respectiv G2. De asemenea, din toată această poveste vor ieși învingătoare și plăcuțele de frână, a căror durată de viață va fi mai mare.

În afara acestor specificații și a culorilor ușor diferite (disponibile acum și în versiunea argintie) sunt aceleași Avid X0 pe care le cunoști deja. Reprize de frânare consistente, controlabile, dozabile și fading aproape inexistent – mai ales cu rotorul HSX de tip spider – dar care din păcate nu este livrat standard. Diferența între HSX (cu care erau echipate frânele de test) și HS1, este centrul discului, care în cazul lui HSX constituie o piesă separată, fiind realizată din aluminiu. Aceasta ajută la disiparea rapidă a căldurii generată de reprizele dese de frânare. Suprafața de contact cu plăcuțele de frână este asemănătoare.

Din punct de vedere al greutății, al montajului sau al reglajului, specificațiile au rămas neschimbate. Avid X0 cântărește 330 de grame cu disc de 160 mm, față de cele 333 de grame ale versiunii precedente. Levierele sunt realizate din carbon, iar în funcție de gusturi, suficient de late pentru a oferi siguranță și încredere. În schimb, raportate la noile frâne Shimano XTR 2012 nu oferă aceeași aderență în capătul manetei. Comparativ cu frânele japonezilor, X0 par ceva mai fragile, sunt o idee mai dificil de reglat, în schimb te consolează cu faptul că sunt cu 25 de grame mai ușoare (în versiunea cu disc de 160 mm).

Avid X0 este un set de frâne foarte capabil, ce te poate deservi atât pentru Cross Country cât și pentru Enduro sau Freeride. Iar plaja largă de utilizare le face să fie atât de speciale.