Acum citesti
Noua geometrie Mondraker: tijă de ghidon cu lungime de 10 mm

noutati_eurobike

Scriam în urmă cu două luni despre propunerea celor de la Mondraker de a schimba geometria cadrului, lungind practic țeava superioară și scurtând semnificativ lungimea tijei de ghidon. Se pare că între timp, producătorul spaniol a adoptat ideea pentru majoritatea modelelor pentru munte. Cel puțin, cele prezentate la Eurobike, din gamele superioare pentru All Mountain/Enduro, veneau livrate cu tehnologia Forward Geometry.

Este suficient să te urci pe bicicletă și să analizezi poziția brațelor. Nu sunt diferențe foarte mari între o bicicletă dotată cu Forward Geometry și una cu tijă de ghidon de 80 – 100 de mm, însă atunci când miști de ghidon stânga-dreapta, remarci ușurința cu care poți lua virajele. Practic, feedback-ul direcției este cât se poate de direct, dată fiind lungimea tijei de ghidon.

Mondraker declară că lungimea este de 10 mm, dar așa cum poți vedea din fotografiile de mai jos, ghidonul pare a fi instalat chiar deasupra steerer-ului furcii.

Pe scurt, susțin că bicicleta poate fi mai controlabilă, dar în lipsa ocaziei de a parcurge un traseu pe munte, este greu de format o părere finală. Pe de altă aspectul nu mi se pare cel mai reușit și cred că asta se datorează în mare parte obișnuinței cu tijele de ghidon mai lungi, care există practic din totdeauna.

Mondraker a adus la Eurobike un alt conceput de tijă de ghidon, pe care am putut să-l vedem în anii trecuți pe bicicletele franțuzești Look. Poartă denumirea de Integrated Stem Technology și constă într-o tijă de ghidon ce reprezintă continuarea naturală a cadrului.

În mod evident, cadrul nu poate fi utilizat fără acest tip de tijă de ghidon, dar pot spune că aspectul este cel puțin spectaculos.

Unghiul (rise-ul) acestor pipe este în general de 0 pâna la 10 grade și a fost instalat pe bicicletele de Cross Country.

 

Vezi Comentarii (7)
  • @ Razvan , e o idee buna pentru Allmountain si downhill, ampatamentul mai lung confera bicicletei mai multa stabilitate, dar scade din agilitate, asta poate sa nu fie un lucru bun pentru curse de XCO.

  • @edd_lg: „Nu sunt diferențe foarte mari între o bicicletă dotată cu Forward Geometry și una cu tijă de ghidon de 80 – 100 de mm, însă atunci când miști de ghidon stânga-dreapta, remarci ușurința cu care poți lua virajele. Practic, feedback-ul direcției este cât se poate de direct, dată fiind lungimea tijei de ghidon.”

  • Parca vechile pegasuri aveau prinderea ghidonului cam tot asa. Oricum, mi se pare interesant conceptul. Daca adauga si niste roti de 29` cred ca ar fi si mai bine.

  • @ Razvan, ghidonul se intoarce mai repede, dar bicicleta nu, ca e cu 8-10cm mai lunga.

    Un exemplu extrem, ca sa-ti dai seama, fa o comparatie intre cum ia curba un MINI si un Maybach.

  • Cand a aparut propunerea celor de la Mondracker imi dadeam cu parerea ca daca iei un cadru mai mare decat in mod obisnuit (19inch in loc de 17 de ex) si-i pui o pipa scurta ajungi cam la acelasi rezultat. Dezavantajul ar fi un seat tube putin mai mare, dar la cat de scurte sunt deja la bicicletele de all mountain cred ca nu ar fi mare problema.
    Pentru cei ce m-au contrazis atunci, ia ascultati ce zice „tipul” asta :
    http://www.youtube.com/watch?v=TW0TkI9ffrM
    Tare,nu?

  • @ FS , un cadru mai mare creste Seat tube-ul cu 5cm si Top tube-ul cu 5cm, in afara de a te lovi la genitale, asta iti mai ridica si centrul de greutate si te face mai instabil, nu ai rezolvat nimic.

    Forward geometry iti creste Top tube-ul cu 10cm fara sa mareasca Seat tube-ul, nu te lovesti la bijuterii, pastrezi centrul de greutate si iti maresti stabilitatea, asta-i toata smecheria.

    Practic au aplicat o idee mai veche de la bicicletele de downhill la biciclete de All Mountain.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

15 − two =