Acum citesti
Mondraker Ventura Sport (2013)

Acesta este 29er-ul entry-level al celor de la Mondraker: Ventura Sport. O bicicletă pentru cei care vor să achiziționeze un 29er, al unui brand premium, cu un buget mai redus. Cu toate acestea, Mondraker nu reprezintă una dintre cele mai ieftine variante și nici una care să ofere un raport echipare/preț foarte bun. Și atunci, care sunt atuurile bicicletei de față?

Cadru/Pe traseu

Ventura Sport se vrea a fi o bicicletă pentru plimbări recreaționale, care împrumută geometria modelelor de racing pentru a veni cu recomandări bune. Însă greutatea bicicletei și echiparea entry-level, nu au nicio legătură cu competițiile, anulând astfel avantajele geometriei. Cu toate acestea, este o bicicletă pe care stai bine, este dotată cu o pipă ce are o inlinație mică, deci păstrează presiunea pe roata de față atunci când este nevoie și oferă o poziție bună și la urcări. Bătaia principală de cap va fi reprezentată însă de greutatea mare, de aproximativ 15 kg, fără pedale, și de anumite componente care nu prea au ce căuta pe o bicicletă din gama premium.

Bicicleta este agilă dacă facem referire la direcție, mai ales că cei de la Mondraker utilizează o pipă mai scurtă. Ghidonul de 640 de mm reprezintă media lățimii în segment, dar cazurile concrete arată că un ghidon mai lat, aduce un plus de control, pe care l-am fi preferat în cazul lui Ventura.

În ceea ce privește cadrul, acesta are o rigiditate de 85.3 Nm/grad, deci potrivit pentru persoane care cântăresc până în 90 kg și un indice STW (Stiffness-to-weight) de 45.8 Nm/grad/kg. Valori medii, dacă luăm în calcul și greutatea cadrului, de 1.86 kg. Nu că ne-am fi așteptat la ceva revoluționar în cazul acestui entry-level.

Calitatea sudurilor și a vopselei se ridică la așteptările pe care le ai de la un Mondraker, mai puțin nota coloristică, pe care personal, nu am agreat-o prea mult. În ceea ce privește partea utilă a cadrului, ai la dispoziție doar o singură prindere pentru bidon și prinderi pentru montarea portbagajului.

Echipare

Pentru un cost de achiziție de aproximativ 3.300 de lei (acum redus la 2.800 de lei), echiparea lui Ventura Sport este una slabă. Furca Suntour XCM este prezentă pe mai toate modelele entry-level, amortizează denivelările modest în limita a 100 de mm și cântărește 2.7 kg. Masivă, dar cu Lock-Out pe ghidon!

Sistemul de transmisie a fost de asemenea umbrit prin prezența unui schimbător de foi SR Suntour, care și-a făcut treaba, dar cu lipsă de rafinament. Angrenajul provine din gama de intrare de la Sram, modelul S600, cântărind 910 grame, fără Bottom Bracket (+340 grame). Adunate, rezultă o greutate sensibil mai mică decât în cazul angrenajelor oferite de Shimano, dar decizia de a instala componente din gama celor de la Suntour în cadrul sistemului de transmisie, rămâne un mister chiar și pentru noi. Trecând mai departe, răsuflăm ușurați, deoarece cele 9 pinioane sunt schimbate cu ajutorul unui Shimano Alivio, cu prestații decente, așa ca de început de gamă. De altfel, este primul sistem de transmisie întâlnit în acest sezon pe o bicicletă, care utilizează componente Shimano, Sram și Suntour, laolaltă.

La capitolul frâne, Ventura punctează cu frâne din gama HDC300, de proveniență Tektro, cu discuri de 160 de mm. Pe lângă prestațiile care lasă de dorit în situațiile mai dificile, frâna de față ar fi fost de preferat să fie livrată cu un disc de 180 mm, pentru o capacitate mai mare de frânare.

Componentele roților, adică butucii și jantele, provin din casa Mondraker și pe parcursul testului, nu s-au descentrat și nici nu au pus alte probleme. Despre durabilitatea acestora, din păcate, nu mă pot pronunța. Anvelopele provin de la CST, modelul Critter 29 x 2.10, care oferă o viteză de rulare bună, dar au o construcție relativ solidă, nelăsând prea mult spațiu de joacă în virajele strânse. În acest condiții, roțile cântăresc 5.88 kg și ucid accelerația, contribuind în același timp la greutatea crescută a bicicletei. Astfel, Ventura se numără printre cele mai grele biciclete testate anul acesta, alături de Cube AIM 29er, Cross BigFoot 29er sau Impulse Challenge 29er.

Concluzie

Pornind de la preț, Mondraker este mai scump decât concurenții săi principali, iar pe alocuri, echiparea mai slabă. Odată cu reducerile de sezon, prețul se aliniază cu cele din categoria din care face parte, însă la capitole precum frânele sau sistemul de transmisie rămâne în urmă. Un caz clasic pentru un entry-level al unui producător premium.

Merită lăudată poziția pe bicicleta și decizia de a instala o pipă mai scurtă și cu un unghi drept, ceea ce facilitează un control agil pe traseu. Calitatea realizării cadrului se ridică la nivelul care i-a consacrat pe spanioli, rigiditatea cadrului fiind însă mai mică decât cea întâlnită la cadrele concurente. Dar mai ușoară cu mai bine de 300 de grame.

Pe scurt, este o bicicletă pentru plimbări recreaționale pe poteci lejere de munte sau de pădure, pentru rideri fără prea mari pretenții la capitolul echipare, dar care doresc cu ardoare o bicicletă premium în care să poată investi ulterior. Vestea bună este că modelul 2014 va veni cu multiple îmbunătățiri.

Date relevante

Greutate totală: 15.31 kg (cu pedale, din care pedalele 380 grame)
Greutate cadru: 1.860 grame
Greutate roți*: 5.883 grame
Greutate furcă: 2.722 grame
Lățime ghidon: 640 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.250 grame
Rigiditate headtube: 85.3 Nm/grad
STW**: 45.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

8 + seven =