Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Perioada asta în care ieșitul pe afară cu bicicleta este limitat, poate fi bună pentru revizuirea și întreținerea bicicletei. Și cum bicicletele devin din ce în ce mai performante, dar și mai pretențioase și chiar „delicate” ocazional ai nevoie de scule speciale pe care trebuie să le folosești acolo unde din greșeală poți strica ceva.
Este și cazul cheilor dinamometrice care îți permit să strângi șuruburile de pe bicicletă la specificațiile precise oferite de fabricant. Este nevoie de o asemenea precizie întrucât pentru a deveni mai ușoare, bicicletele folosesc piese și șuruburi din ce în ce mai mici. Acestea oferă în continuare performanțe maxime însă doar dacă sunt folosite corect și instalate corect, spre deosebire de o piesă entry-level, groasă, grea și robustă, pe care o poți instala folosind orice scule, fără teamă că rupi ceva sau strici filetul.
Există pe piață două feluri de chei dinamometrice: seturi – alcătuite din cheie dinamometrică cu pârghie mare, plajă mare de reglaje și număr mare de biți și chei compacte – de dimensiuni mici pe care le poți lua cu tine chiar și în excursie. Acestea din urmă se împart în alte două subcategorii: cu valoare fixă a cuplului de strângere și reglabile, cu o plajă redusă de valori și număr mic de biți.
Cheia dinamometrică Merida pe care am primit-o la test de la BikeFun România, face parte din această ultimă categorie, mai precis compactă, reglabilă și cu biți înlocuibili. După ce am studiat prețurile am aflat că această categorie se poziționează la mijloc între seturile complete care costă în medie 287 lei și cheile compacte cu valoare fixă a cuplului, al căror preț are doar două cifre.
Cheia Merida oferă trei niveluri de strângere, mai precis 4, 5 și 6 Nm, o plajă redusă, dar care acoperă cam toate șuruburile „normale” de pe bicicletă, mai precis cockpit – șa, tijă de șa, ghidon, pipă, frâne disc. Șuruburile mai mari sau mai „importante”, pe care le găsim la ansamblurile suspensiilor spate, necesită cuplu de strângere de la 10 Nm în sus.
De asemenea, cheia Merida se livrează împreaună cu 4 biți: imbus de 3, 4, 5 mm și Torx-ul T25 pentru șuruburile discurilor de frână, toate frumos integrate în mânerul tool-ului. Mai nou, bicicletele moderne vin cu T25 și la alte șuruburi de pe bicicletă, spre exemplu la manetele de frână.
Utilizarea cheii este simplă, iar aspectul în forma literei T oferă pârghie foarte bună în timpul folosirii. Am observat că „clic-ul” pe care îl auzi și simți la mână în mod normal în cazul cheilor dinamometrice mai mari și mai scumpe, este destul de fin la această Merida. Așa că trebuie să fii puțin mai atent atunci când strângi, pentru a nu depăși accidental cuplul recomandat.
De asemenea, ce m-a suprins este că nu poți schimba cu mâna setarea pentru nivelul de strângere. Deși există o rotiță pe care trebuie s-o rotești pentru a trece de la 3, la 4, la 5 Nm, aceasta este lucioasă, nu oferă aderență degetelor și nu poate fi acționată cu mâna. Ai nevoie de o altă hexagonală, una de 6mm mai precis, pentru a avea puterea necesară să rotești.
Sincer mi se pare ciudată abordarea asta, când ar fi fost foarte simplu ca rotița să aibă o formă care să permită acționarea cu mâna. Mă rog, să zicem că nu-i așa grav, de vreme ce la tine pe traseu, oricum trebuie să mai ai un multitool care să includă șurubelnițele, presa de lanț etc.
Greutatea acestei chei dinamometrice reglabile de la Merida este de 186 grame, o valoare ușor mare, dar acceptabilă dacă vrei s-o iei cu tine în tură. În mare mi-a plăcut această sculă, iar cât privește utilitatea ei nu încape îndoială că este mare atunci când și bicicleta este mai pretențioasă. O vâd potrivită pentru a o avea cu tine în ture, dar și pentru mini atelierul de acasă.
Specificații:
- Plajă reglaj: 4 / 5 / 6 Nm
- Biți: imbus 3 / 4 / 5 mm și Torx T25
- Greutate: 186 g
- Preț la data publicării: 179 Lei
Importator: BikeFun
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.