Acum citesti
Sprint Addicted Elite 27.5 (2017)

Un full-suspension de la frații noștri bulgari? Asta da surpriză, iar surpriza vine de la Sprint, axați în general pe construcția și comercializarea de biciclete entry-level. Dar cine spune că strică să mai experimentezi din când în când? Dovada este chiar modelul de față, Addicted Elite, un full-suspension cu cadru din aluminiu, suspensii de 100 de mm, care rulează pe roți de 27.5 inch. Cu un preț de achiziționare de 6.499 de lei, nu vorbim în niciun caz despre o bicicletă ieftină, însă aceasta este rezonabil poziționată față de alți concurenți mai prestigioși.

Cadru/Pe traseu

Suspensia de tip Horst-Link are un pivot localizat pe chainstay, un amortizor prins de rocker link și de partea inferioară a triunghiului frontal al cadrului și reprezintă o abordare clasică pe care am întâlnit-o în decursul timpului pe diferite biciclete. Nu este neapărat gândită pentru a avea o viață grea, ci pentru a oferi mai multă sensibilitate pe traseu. În același timp însă, nu se descurcă prea grozav cu efectul de pedal bob, dar aceasta este o specificație constructivă, căci atunci când vine vorba de design-ul suspensiilor cadrului, trebuie să existe pe undeva, un compromis. Din fericire, amortizorul Rock Shox Monarch ține lucrurile sub control, implicit și roata de spate atunci când te afli pe un traseu cu denivelări mai mari. Totodată, suspensia spate s-a descurcat mulțumitor și la drop-uri care măsurau până într-un metru înălțime. Pe denivelările mici, agresive și repetate, spre exemplu la trecerea peste rădăcini, aceasta și-a arătat într-un final limitele. Însă, dacă judecăm prin prisma confortului oferit, pot spune că este mai mult decât mulțumitor. Nu în ultimul rând, cu amortizorul blocat, bicicleta urcă bine, uneori având impresia că este mai ușoară de 15.7 kg.

Cu ghidonul de 700mm și pipa de 90mm poziția este ideală și pentru coborâri sau trasee virajate, însă aparent cei de la Sprint n-au mizat și pe un unghi mai relaxat la headtube-ului, ceea ce poate să pună probleme pe porțiuni foarte abrupte de coborâre. De asemenea, direcția este foarte agilă, mai degrabă decât să ofere stabilitate. Există persoane care tocmai asta apreciază la o bicicletă, așadar aceste detalii merită menționată. Lungimea chainstay-ului de 440mm se încadrează în standard, aceasta fiind un semn clar că cei de la Sprint nu au vrut să facă experimente cu această bicicletă, ci au mers pe cea mai sigură variantă. Astfel, a rezultat o bicicletă pe care o poți folosi fără griji în plimbările tale montane, însă fără să abuzezi de ea pe trasee foarte dificile. Fiind vorba despre un full-suspension, îți va oferi un plus de siguranță atunci când lucrurile scapă de sub control, însă ținând cont de cursa amortizoarelor versus greutate, nu pot spune că este o bicicletă pentru concursurile de Cross Country, mai ales dacă ai pretenții la locuri fruntașe.

Echipare

Puține de comentat la ivel de echipare. Aici, cei de la Sprint au făcut totul ca la carte. Unde este vorba despre forțe și uzură, au instalat componente Shimano. Unde este vorba despre aspect, au instalat componente Truvativ. Furca Rock Shox 30 Gold TK lucrează foarte bine, mai ales pentru cei 100mm de cursă ai săi, iar despre amortizor, așa cum am pomenit mai devreme, face tot posibilul să țină lucrurile sub control. O echipă reușită.

Frânele Avid DB3 însă nu au fost neapărat pe placul meu. Oferă reprize de frânari bune, însă nu pe distanțe foarte lungi. Le poți regla distanța levierului față de ghidon, dar calitatea materialelor nu este foarte grozavă. În plus, cântăresc destul de mult (aproape 500 de grame/roată), iar discul livrat este de generație veche (G2CS).

Transmisia 2×10 este compusă doar din piese de la Shimano, din diferite game și este solidă. Cea mai de preț este schimbătorul de pinioane Shimano XT cu blocator, apoi urmează cel de foi, Shimano Deore, care surprinzător vine cu prindere Direct Mount, o specificație la care nu te-ai aștepta de la un Sprint. Angrenajul Shimano provine din gama Non Series, are două foi în formatul 38×24 și este bine finisat. Pinioanele provin tot de la Shimano, în formatul 11-36, oferind astfel suficiente rapoarte potrivite pentru orice fel de teren. Manetele schimbătoarelor sunt din gama Deore, cu funcția 2-way-release.

Șaua este confortabilă pe distanțe lungi și nu devine deranjantă, iar manșoanele cu lock-on sunt moi, reușind să mai amortizeze din șocurile pe care le primște roata de față.

La capitolul anvelope cei de la Sprint au ales Schwalbe Racing Ralph, care oferă o viteză bună de rulare, o aderență acceptabilă, dar nu tot timpul o tracțiune ideală. Și nici la reprizele de frânare nu mi s-au părut strălucite. Însă trebuie ținut cont că nu-s un model de top, ci provin din gama Performance. Roțile sunt construite cu butuci pe conuri și bile de la Shimano și jante duble capsate, așadar un pachet rezonabil.

Concluzie

Și pentru că tot am rostit termenul rezonabil pentru roți, îl pot exprima fără rețineri pentru întreaga bicicletă. În multe din cazuri, cei care dispun de un astfel de buget se vor orienta fie către piața de biciclete second hand, fie către brand-uri mai renumite. Sprint însă oferă în acest cost o echipare mai bună decât concurența și surprinzător, un aspect chiar plăcut. Este o bicicletă distractivă, care nu este orientată către concursuri, ci mai degrabă către cei dornici de aventură, care caută un plus de confort și de siguranță de la un full-suspension cu un preț… rezonabil.

Date relevante  

Greutate totală: 15.78 kg (dimensiunea 50cm)
Greutate cadru (cu amortizor): 3.410 grame
Greutate roți*: 4.780 grame
Greutate furcă: 1.860 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj: 815 grame plus rulmentul de 86 grame
Rigiditate headtube: 55.3 Nm/grad
STW**: 16.2 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Ture montane confortabile
Pe urcări: 6/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto

Video

Vezi Comentarii (3)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

ten − 7 =