Acum citesti
Sprint Apolon Pro 29 (2020)

Anul trecut, aproximativ pe vremea asta, testam Apolon-ul HDB, o bicicletă cu un raport echipare/preț excelent. Cu un preț de achiziție de aproximativ 2.200 de lei, a reprezentat o alternativă foarte interesantă în segmentul entry-level. Însă, pentru 2020, bulgarii de la Sprint au prezentat noul Apolon în varianta Pro, oferită pentru 2.699 de lei – așadar cu o diferență de doar 500 de lei, pentru care primești un cadru complet nou cu un design aparte și o echipare superioară. Și, pentru fanii genului, o vopsea de prototip – cadrul bicicletei fiind complet negru. Să vedem împreună cum s-a descurcat noul Apolon pe traseu.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă pe arc cu o cursă de 100 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 2.699 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee recreaționale, poteci de pădure
  • poziție: dreaptă, confortabilă
  • geometrie: echilibrată adaptată traseelor de plat

Cadru/Pe traseu

Din punct de vedere al geometriei lucrurile au rămas neschimbate. Deși nu sunt furnizate date pe site-ul oficial, unghiul headtube-ului este amplasat conform estimărilor noastre la 70 de grade, iar chainstay-ul își păstrează lungimea de 450mm. Ceea ce înseamnă că Apolon Pro rămâne o bicicletă recreațională de pădure sau de drumuri forestiere pe la munte, însă care vine cu o imagine complet nouă și cu o echipare care-ți va face viața mai ușoară. Chiar și greutatea totală este ceva mai mică (cu 200 de grame), față de cea a modelului HDB testat anul trecut.

Și pentru că tot am amintit de cadru, vreau să menționez greutatea acestuia: 2.23 kg – acceptabilă – însă sub media clasei. Dacă punem în calcul țevile triunghiului frontal, mult mai robuste și mai masive, se justifică această greutate. Rigiditatea pe de altă parte compensează, aparatul nostru de măsură indicând o impresionantă valoare de 104.9 Nm/grad. Pe scurt, cadrul își păstrează proprietățile chiar și cazul persoanelor de peste 100 de kg, rămânând la fel de eficient la pedalat sau în viraje, situațiile în care acesta se torsionează.

Aspectul este clar mai agresiv, cu linii drepte și se face remarcat prin linia continuă de la headtube până la drop-out-uri. Trucul de design le-a ieșit bulgarilor cu puțin ajutor, mai precis prin rigidizarea top- și seat-tube-urilor cu un element din aluminiu care naște puțină controversă: estetic vs funcțional. Altfel, cadrul este bine finisat cu mici scăpări estetice pe la unele suduri, are o prindere de bidon și cablurile trase prin interior, cât și un headtube conic. Așadar, pe scurt, adus la zi. Un element de detaliu care mi-a plăcut este protecția chainstay-ului, realizată din material cauciucat și care vine livrată direct în cutie (se prinde cu ajutorul a două bride – livrate și ele în pachet). Nu în ultimul rând, trebuie menționată și prinderea etrierului frânei spate, după standardul direct mount.

Referindu-mă strict la aspect, cu siguranță există fani ai cadrelor negre, însă în cazul de față brand-ul și restul de grafice sunt greu lizibile, chiar dacă folosesc un negru lucios aplicat pe negrul mat al cadrului. În acest sens, este bine de știut că mai există o versiune cu negru și portocaliu, care scoate în evidență mai pronunțat noile linii ale cadrului.

Poziția pe bicicletă este relativ dreaptă și confortabilă, mai ales dacă menții ghidonul în poziția maximă (eu am scos un distanțier pentru a avea mai multă presiune pe roata de față la coborâri). Ghidonul are o lățime de 730mm (nu de 680mm cum este menționat pe site), iar pipa – 75mm. Aș spune o poziție ideală pentru traseele de pădure, fără urcări sau coborâri abrupte.

Echipare

Aceasta a fost mereu punctul forte al Apolon-ului, însă de data aceasta este completată cum spuneam și mai sus și de noul cadru. Astfel, deja la nivel de amortizor, regăsim o furcă RockShox XC30, cu o cursă de 100mm, prezentă chiar și pe unele biciclete care costă peste 4.000 de lei. Vine cu reglaj de Preload (durtatea arcului) dar și cu Lock-out (pentru blocarea acesteia când pedalezi pe asfalt). Confortul oferit de furcă este decent, însă greutatea acesteia este semnificativ mai mare decât a cadrului: 2.5 kg.

Transmisia este livrată cu 3 foi și 9 pinioane, oferind suficiente rapoarte pentru plimbările recraționale, mai puțin pentru urcările abrupte. Angrenajul vine cu o protecție pentru foi, din plastic, ce poate fi demontată în cazul în care te deranjează. Manetele schimbătoarelor provin din gama entry-level Acera, de la Shimano, asemenea schimbătorului de foi cu prindere pe colier, însă schimbătorul de pinioane este un Shimano Deore din vechea gardă. Unul care și-a dovedit calitățile în timp, dar care nu are patină blocabilă, iar asta se traduce printr-un zgomot pronunțat produs de transmisie atunci când cobori pe teren denivelat.

Frânele Shimano MT-200 sunt decente pentru acest nivel de preț, fiind perfecte pentru traseele simple pentru care această bicicletă a fost construită. Discul de 180mm instalat pe roata din față oferă un avantaj clar în reprizele de frânare.

Roțile sunt construite cu butuci Shimano și cu jante duble, necapsate. Anvelopele Schwalbe Rapid Rob oferă o viteză decentă de rulare și o aderență tot decentă pe teren de dificultate mică, însă cântăresc destul de mult (fac parte din gama entry Active Line de la Schwalbe). Artificiul cu linia laterală albă nu este neapărat pe placul oricui, dar dacă dorești să mai scazi din greutatea bicicletei și să ai aderență crescută, poți înlocui oricând acest set de anvelope cu unul mai capabil.

La nivel de confort, șaua (Selle Italia X3) este dură, chiar și atunci când porți bazon. Iar la acest nivel de preț se presupune că nu toți vor avea echipament specific, așadar șaua s-ar putea să te deranjeze. Manșoanele cu Lock-On pe de altă parte au fost o surpriză, putând fi demontate foarte facil.

Concluzie/Cui i se adresează

Cu o greutate decentă de 14.4 kg, noul Sprint Apolon Pro 29 reprezintă o alternativă foarte interesantă în segmentul entry-level, oferind unul dintre cele mai bune rapoarte echipare/preț din clasa din care face parte. Pentru trasee lejere de pădure sau forestiere simple de munte oferă o echipare suficient de bogată încât să-ți ofere confortul necesar. Mai puțin șaua, cu care ai două opțiuni: fie te obișnuiești cu ea, fie o înlocuiești. Doar cei care vor să parcurgă trasee ceva mai dificile se pot gândi la înlocuirea anvelopelor.

PLUS: raport echipare/preț foarte bun, greutate decentă, aspect, transmsie decentă, cadru solid
MINUS: șa dură, anvelope nu foarte potrivite pentru trasee mai dificile de munte

Date relevante

Greutate totală: 14.42 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.231 grame în dimensiunea M
Greutate roți*: 5.300 grame
Greutate furcă: 2.510 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 75mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.080 grame + 88 grame
Rigiditate headtube: 104.9 Nm/grad
STW**: 47

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

five + 9 =