Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Din anii 2000 n-am mai avut parte de o frână Shimano XT cu 4 pistoane, așadar anunțul făcut în 2017 la Eurobike a fost o surprinză mai mult decât plăcută pentru toți pasionații. Iar pe hârtie suna foare bine ceea ce ne povesteau japonezii despre acestă frână, însă proba din teren este mereu cea care ne luminează.
Instalarea am făcut-o pe un Scott Ransom 2019, care avea deja un set de frâne entry-level de la Shimano cu 4 pistoane, însă problema a reprezentat-o conducta de frână: Shimano XT are banjo, celelalte nu aveau. Așadar, varianta simplă de a lăsa conducta în cadru și de a schimba doar maneta și etrierul nu a funcționat din păcate. După procesul în sine au urmat aerisirea și reglajele (inclusiv conducta de față a trebuit scurtată), după care totul funcționa de minune.
Din punct de vedere al aspectului maneta este similară cu cea a XT-ului cu două pistoane, însă etrierul reușește să fie destul de elegant dacă ar fi să-l compar cu Saint-ul spre exemplu. Micuț, frumos finisat, cu pistoane de dimensiuni diferite (două mai mari și două mai mici). Vin livrate direct cu plăcuțe resin (rășină) cu radiator inclus, ceea ce le face mai performante pe coborârile lungi și dificile. Dacă pui mâna și pe un set de discuri Ice Tech Freeza, poți să cobori din Postăvaru fără nici cea mai mică grijă până jos. Și nu am dat acest exemplu la întâmplare, căci la ultimul On The Rocks organizat acolo la care am participat, am reușit să ajung jos cu un set de frâne XT aproape nefuncțional, fading-ul fiind deja mai degrabă regula decât excepția.
În fine, cu XT-urile de față și cu discurile Freeza (tot de la Shimano) reușești să scapi de orice stres legat de fading. Modulația este excelentă, puterea putând fi controlată direct cu un singur deget, iar maneta este chiar (aproape) genială. Paranteza poate fi luată în considerare de către cei care consideră că noile XT-uri sunt noul punct de reper (între noi fie vorba, chiar sunt). Acestea de față încă au maneta veche a XT-ului și nu au vreo legătură cu noua generație, însă se află în continuare la vânzare și cel mai probabil, vor rămâne ceva timp de acum înainte. Forța de frânare pe de altă parte este evident mai mare decât cea generată de etirerul cu două pistoane, dar asta era ceva de așteptat dat fiind faptul că vorbim despre un produs mai performant. Doi ochi sunt mai buni decât unul, la fel și 4 pistoane (ceramice), mai bune decât 2. Partea frumoasă este că frânarea este fermă fără a fi violentă, iar aici ține și de experiența ta cu frânările târzii în buza virajului.
Greutatea este de puțin peste 300 de grame, una acceptabilă dar nu atât de mică încât să le folosești pentru Cross Country. Cu toate acestea, nu uita că frânele Shimano sunt printre cele mai solide și mai durabile, iar asta se traduce bineînțeles într-o greutate ceva mai mare. Discurile nu sunt livrate în pachet, dar sunt compatibile cu modele RT99, 81, 86 sau EM900 și EM800. În fond, la Shimano există multe componente compatibile între ele, ceea ce le transformă într-un Lego pentru biciclete dat fiind faptul că aerisirea este joacă de copii. Poți prelua etrierele de la XT și le poți monta o manetă XTR spre exemplu. Dacă n-ai ce face.
Una peste alta, noile Shimano XT M8020 cu 4 pistoane mi s-au părut absolut grozave. De la reglaje, care se fac foarte facil (distanța levierului față de ghidon poate fi făcută chiar cu ajutorul unui mic robinet) și până la modulație sau forța de frânare livrată suav, toate acestea fac din noile frâne un adevărat partener pe care te poți baza când vine vorba despre concursuri de enduro, ture tehnice de munte sau când pur și simplu vrei să-ți arăți mușchii în fața prietenilor.
Greutate frână față: 304 grame, fără adaptor sau disc, cu conducta plină
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.