Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Ești în căutarea unui schimbător eficient și ușor pentru bicicleta ta de oraș? Noua gamă Shimano 105 ar putea fi răspunsul. Am avut ocazia de a ne plimba pentru câteva zile cu o bicicletă echipată cu noul schimbător de pinioane Shimano 105, cu patină medie. Dacă versiunea cu patină scurtă este dedicată cursierelor, cea cu patină medie a fost creată cu nevoile biciclistului citadin în minte, îndeosebi cel care utilizează un angrenaj cu 3 foi pe bicicleta sa. Cum s-a comportat noul Shimano 105 în zilele de test își povestim în acest articol.
Lansat sub această formă în 2011, noul 105 a împrumutat câteva tehnologii de la fratele mai mare din gamă la acea vreme, Dura Ace. Greutatea schimbătorului se reflectă în acest schimb de tehnologii, 105 cântărind doar 221 de grame, adică mai ușor ca un schimbător Shimano XT.
Trebuie totuși să ții cont de faptul că nu beneficiază de tehnologia Shadow care este responsabilă de diminuare mișcărilor de oscilație în timp ce treci peste teren denivelat. Poate că nici nu este necesar, dat fiind faptul că schimbătorul 105 trebuie să fie utilizat pe asfalt. La trecerea peste borduri sau prin gropi, sunetele produse de acesta se fac remarcate. Așadar, dacă te decizi să-l utilizezi pe un mountainbike, te poți aștepta la un comportament asemănător cu schimbătoarele din gama Alivio.
Reprizele de schimbare se desfășoară modest. Deși mulți susțin că versiunea cu patină scurtă este mai rapidă, cea cu patină medie nu a reușit să ne impresioneze prea mult. Schimbările lanțului pe pinioane se defășoară asemenea unui schimbător Deore (non Shadow). Există un mic decalaj între momentul în care acționezi maneta și momentul în care schimbătorul execută comanda pe care tu i-ai transmis-o.
Iar dacă tot am adus vorba de patină, cea a lui 105 pare împrumutată de la vechile schimbătoare Shimano. Este într-adevăr realizată din aluminiu, însă o privire aruncată asupra alternativelor în acest segment (vezi Sram Rival sau Apex) ne dă de înțeles că japonezii ar fi putut depune ceva mai mult efort pentru aspect și robustețe.
De asemenea, construcția sa îl face mai vulnerabil la lovituri, dat fiind faptul că depășește ușor gabaritul bicicletei. Va fi nevoie să acorzi atenție sportă atunci când sprijini bicicleta sau o lași pe sol.
Zgomotul produs de schimbător este tolerabil, nu dereanjează. Se înscrie în normele unui schimbător mid-level, deși la Shimano în aceeași gamă, dar pentru munte, suntem obișnuiți ca schimbătoarele să ofere mai mult.
Conceput pentru o casetă de 10 pinioane, noul schimbător Shimano 105 RD-5700 poate reprezenta o ofertă interesantă, în special dacă urmărești greutatea scăzută. Cu toate acestea, aș alege în schimb oricând un schimbător Shimano Deore Shadow, ce-i drept cu 60 de grame mai greu, dar oferit la jumătate din prețul lui 105.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Gama 105 este destinata soselei. Comparatia cu schimbatoarele de mtb mi se pare cam fortata. Doar nu o sa pun pe cursiera un schimbator xt doar pentru ca e mai rigid (si intre noi fie vorba SRAM X9 e si mai rigid). Mai potrivita ar fi comparatia cu schimatoarele de sosea similare ca pret de la SRAM sau Campagnolo.
Salut! Am menționat în articol că 105-ul cu patină lungă este gândit îndeosebi pentru bicicletele urbane, nu pentru cursiere. De aici și posibila comparație.