Acum citesti
Merida One-Twenty XT-D (2012)

Modelul XT al gamei One-Twenty este nou pentru 2012 și vrea să ne impresioneze prin raportul echipare/preț. Deși nu este o bicicletă de buget, full-suspension-ul taiwanezilor este dotat cu un sistem de transmisie Shimano XT și este înzestrat cu toate calitățile noii game One-Twenty, complet regândită pentru 2012. Iar în segmentul pe care mizează, nu prea are concurent în ceea ce privește costul de achiziție.

Cadrul/Pe traseu

Regândit, înseamnă că scheletul bicicletei, mai precis cadrul, este complet nou. Țevi hidroformate, suduri de calitate și o vopsea așa cum așteptăm de la un model din această clasă de preț sunt pe ordinea de zi.

În teorie, care este diferența dintre modelul anului 2012 și precedentul? Headtube-ul este în continuare conic, pentru a spori rigiditatea bicicletei, însă triunghiul frontal, link-ul și triunghiul anterior al cadrului au suferit modificări. Poziționarea amortizorului spate este de asemenea mai dreaptă. Toate aceste modificări se traduc nu doar printr-o greutate mai mică a cadrului ci și prin reprize de amortizare mai eficiente.

Pe urcări bicicleta se descurcă bine, o parte din laude mergând către noul amortizor Fox cu tehnologie ProPedal. Față de vechiul model, acesta reacționează mai bine la denivelările mici și oferă ceva mai mult confort. În practică, odată ce setezi levierul shock-ului pe poziția ProPedal, acesta reacționează la trecerea peste obstacole mai mari, întărind suspensia și permițându-ți în același timp să pedalezi mai eficient. Este o opțiune de luat înseamă, deoarece cu shock-ul funcțional 100% pierzi multă energie pedalând la deal sau pe teren drept.

Virajele în coborâre sunt o plăcere cu One Twenty, și nu doar datorită sistemului de suspensie. Echiparea își aduce contribuția în acest sens, în special ghidonul lat de 690 de mm. Poziția ușor aplecată pe față pare a fi un compromis bun atunci când trebuie să pedalezi pe teren plat, să urci sau să cobori în viteză. Și cu toate acestea, unghiul headtube-ului poziționat la 68 de grade nu mizează pe agilitate ci mai degrabă pe stabilitate.

Echipare

Piesa de rezistență este cum spuneam și în introducere, sistemul de transmisie. Shimano XT se regăsește la nivelul angrenajului, schimbătoarelor, manetelor de schimbător dar nu și la nivelul pinioanelor în formatul 11-36, care provin din gama Deore. Cu toate acestea ai la dispoziție un sistem de transmisie 3×10 (3 foi, 10 pinioane) care funcționează excelent și care nu te va lăsa niciodată la greu. Iar cu noile manete de schimbătoare Shimano XT, reprizele sunt chiar o plăcere, pârghiile fiind ceva mai lungi și construite dintr-un material plăcut la atingere.

Sistemul de amortizare este compus din amortizorul Fox Float RP2 pe care-l lăudam mai sus și din furca Fox 32 Float RL cu o cursă de 120 mm, de la care așteptam mai mult în acest segment. Este funcțională, oferă reprize de amortizare bune, însă felul în care funcționează o face să treacă pe lista lucrurilor care nu mi-au plăcut în mod special la această bicicletă. Pe scurt, furca face parte din gama Evolution a producătorului american. Evolution este gama entry-level a celor de la Fox, recent introdusă pentru 2012. Iar funcționalitatea ireproșabilă pe care o aștepți în mod normal de la o furcă Fox, n-o vei regăsi pe Float-ul instalat pe One-Twenty. Mai precis, mă refer la compresie, acest Float nefiind înzestrat cu rafinamentul pe care l-am întâlnit pe alte furci. Cu toate acestea, cei 120 mm sunt potriviți chiar și pentru trasee de All Mountain și suportă abuzuri. În plus, este dotată cu reglaj de rebound (viteza de revenire) și cu Lock-Out.

Despre frânele Shimano Deore (vezi testul) am vorbit deja într-un articol precedent și am fost mai mult decât încântat. Sunt stopper-ele perfecte pentru One-Twenty, iar dacă vizual nu te deranjează forma și vârsta discurilor atunci te vei putea bucura pe deplin de performanțele oferite. Impresionant.

Roțile sunt de asemenea relativ ușoare și contribuie din plin la reprize de accelerări rapide. Nu m-au impresionat în mod special anvelopele, Schwalbe Racing Ralph în formatul 26 x 2.25 provenind din seria Performance. Acestea au un mix de gumă diferit față de anvelopele Schwalbe din gama Evolution, oferind ceva mai puțină aderență în condiții de traseu variat și dificil (pietre, umed, macadam) decât modelul superior.

Concluzie

One-Twenty XT-D este un full suspension potent, fie că vrei să te cațeri pe poteci sau vrei să le cobori în viteză. Iar asta este exact ceea ce așteptam de la o bicicletă pentru All Mountain.

Greutatea de 12.85 kg este de asemenea bună pentru segment iar vestea bună este că mai poate fi scăzută pe parcurs. Furca nu m-a impresionat iar anvelopele ar fi putut proveni din seria Evolution, mai ales în acest segment de cost.

Important este însă că Merida poate oferi distracție atât pe un traseu de pădure cât și pe o coborâre lungă și abruptă. Totul ține de dârzenie, deoarece One-Twenty este pregătit pentru orice situație. Pentru că va rămâne la noi până în septembrie, te vom ține la curent cu eventualele probleme apărute.

Video:

Vezi Comentarii (12)
  • O sugestie legata de partea video a testului – cred ca ar fi mult mai interesant daca bicicleta ar fi aratata in actiune. Static o vedem deja in poze.

    In rest numai bine!

  • Salut! Ai dreptate, pina acum am utilizat filmul pentru a completa lipsa unor fotografii cu detalii. Dar ne-am decis si noi intre timp ca filmul este mult prea static in aceasta forma. Multumim pentru sugestie in orice caz!

  • Sunt sigur ca ati remarcat in teste cum afecteaza performantele bicicletei diferenta dintre pinioanele Shimano Deore si Shimano Deore XT.

  • Caseta XT e pe spider, caseta Deore nu e. Iar diferenta de greutate e de vreo 200 de grame (nu stiu exact valoarea ca depinde si de rapoartele casetei) – adica mult.

    Ce e mai important insa este ca, in principiu, Shimano se lauda ca si casetele SLX/XT sunt optimizate pentru schimbarile de viteza si din experienta mea tind sa cred ca e adevarat. Am trecut recent de la pinioane Deore 12-36 la XT 11-32 si intr-adevar schimba mai bine, desi am acelasi schimbator si maneta. Probabil ajuta si faptul ca diferentele de raport intre pinioane sunt mai mici decat la caseta Deore.

  • Ce tare ca va scandalizati ca bicicleta este editie XT si are caseta Deore, dar nu observati sau nu va deranjeaza ca la aproape 2000 de euro Merida are tupeul sa monteze butuci ALIVIO! Mi se pare bataie de joc din partea producatorului.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine + thirteen =