Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Pe final de sezon toate bicicletele au prețuri atractive, mai ales că anul acesta nu au fost tocmai mici. Felt Nine 60 2013 nu face excepție de la regulă în ceea ce privește costul de achiziționare (2.700 lei față de 3.430 lei, prețul inițial) și fiind un brand premium, suntem nerăbdători să aflăm ce are de oferit față de concurenții din segment, atât față de cei din segmentul premium din care face parte, cât și din cel est european cu care are de luptat serios. Două biciclete testate de noi anul acesta, cărora Nine 60 trebuie să le țină piept, sunt Cube Aim Disc 29er și Cross Big Foot 29er.
Cadru/Pe traseu
Față de cele două biciclete pe care le aminteam mai sus, Felt Nine 60 reprezintă un compromis interesant între agilitate și confort. Unghiul headtube-ului de 71 de grade exprimă un comportament agil, însă unghiul seat tube-ului, de 73 de grade, nu-l face unul dintre cei mai buni cățărători, privit prin prisma poziției pe bicicletă. Cu toate că este gândită ca o bicicletă pentru plimbări recreaționale, aceasta poate fi exploatată cu succes și pe trasee de Cross Country, în cadrul competițiilor, dacă ești de acord cu greutatea de 14.72 kg (în dimensiunea de 16 inch) și cu efortul pe care trebuie să-l depui în plus. Nu că ai avea încotro, dar cel puțin te poți consola cu faptul că este cea mai ușoară dintre cele menționate mai sus (și datorită cadrului mai mic).
Poziția pe bicicletă tinde spre confort, iar așa cum constatam pe măsură ce parcurgeam traseul de test, Felt a gândit modelul Nine 60 ca pe o bicicletă care să ia câte puțin din fiecare caracteristică și să reprezinte în final un compromis ideal. Revin totuși asupra confortului, căci este cel care m-a impresionat plăcut. Începând cu poziția și terminând șaua, pot spune că am rulat în confort chiar și cu o presiune de peste 3 bar în anvelope.
Cadrul este cel mai ușor raportat la cei doi concurenți, cu cel puțin 250 de grame. Această valoare îl plasează la nivelul unui Scott spre exemplu, lucru de așteptat ținând cont de segmentul din care face parte. Rigiditatea de 89.6 Nm/grad este mai mică decât cea a celor doi concurenți, dar se încadrează în limite normale, bicicleta putând fi explotată în condiții normale de persoane de până în 100 de kg. Dacă ești mai greu, se vor face simțite influențele în viraje, direcția fiind ceva mai vagă. Raportul rigiditate-greutate (stiffness-to-weight) este astfel de 48.4 Nm/grad/kg.
Colierul pentru prinderea tijei de șa pe seat tube poate fi eliberat doar cu un imbus, nefiind siponibilă o cheiță de tip quick release. Asta înseamnă că la coborâri, dacă vei vrea să cobori nivelul șeii, va trebui să ai ustensilele la tine.
Finisajele se ridică la nivelul clasei, sudurile sunt realizate pe gustul oricărui entuziast, vopseaua este de calitate și ai la dispoziție prinderi de portbagaj și o singură prindere pentru bidonul de lichide. De apreciat este faptul că Nine 60 este disponibil în multe dimensiuni, începând cu cea de 14 inch, ceea ce o face potrivită și pentru fete sau pentru persoanele foarte scunde.
Echipare
Echiparea este cea care trage această bicicletă în jos la capitolul greutate. Chiar dacă este construită în jurul unui cadru destul de ușor, componente precum frânele, roțile sau angrenajul, pun kilograme semnificative pe cântar.
La nivelul sistemului de transmisie 3×9 ai la dispoziție un mix de componente Shimano, din gamele Non-Series, la nivelul angrenajului și Acera la schimbătorul de foi, care lucrează împreună cu un schimbător de pinioane mid-level, din gama Deore, înzestrat cu tehnologia Shadow, deci cu o construcție compactă. Manetele schimbătoarelor provin din gama Acera și nu au funcția de 2-way-release. În plus, padelele din această gamă par un pic grosolane în ceea ce privește construcția.
Frânele Tektro Draco se clasează sub media generală la puterea de frânare și la modulație, dar din fericire sunt salvate de discul mare (180mm) instalat pe roata de față, care își aduce contribuția pe porțiunile mai lungi sau mai abrupte. Furca are de asemenea prestații sub medie, Suntour XCM oferind o cursă de 100 de mm, fără rafinament și cu arcuri destul de tari. În acest sens, persoanele mai grele sunt mai avantajate.
Roțile cântăresc împreună peste 5.3 kg, ceea ce nu ajută foarte mult bicicleta la capitolul accelerație. Jantele provin de la WTB și sunt de calitate, asemenea anvelopelor Geax Aka (29 x 2.2) de care am rămas plăcut surprins la capitolul viteză de rulare și confort. Sunt dezavantaje i în viraje de construcția cu crampoane laterale mici, acolo unde aderența lasă de dorit dacă vrei să abordezi coborârea cu viteză crescută. Butucii provin de la Shimano, din gama Non Series și sunt dotatți cu bile, nu cu rulment.
Șaua oferă foarte mult confort, fiind una dintre cele mai prietenoase pe care le-am întâlnit anul acesta pe bicicletele de test. Chiar și manșoanele sunt suficient de confortabile, cu toate că nu au o formă ergonomică, ci una clasică. Dar sunt construite dintr-un material mai moale.
Concluzie
Felt Nine 60 în versiunea 2013 este un 29er căruia îi reușește șpagatul între confort și sportivitate mai bine decât celor doi concurenți, acesta fiind și motivul pentru care primește rating-ul general de 3 stele. Bicicleta este clar orientată mai mult către ture relaxate și ar fi plusat la acest capitol cu o furcă mai sensibilă. De asemenea, ar fi fost potrivită pentru trasee dificile cu un set de frâne mai capabil, dar chiar și așa, are un cadru în care merită investit ulterior. Fără discount-ul de final de sezon, este semnificativ mai scump decât concurența, dar vine cu câteva atuuri importante: greutate mai mică a cadrului, confort crescut și pe alocuri, finisaje mai bine. Greutatea totală este mai mică decât cea a concurenților principali, dar nu suficient de mică încât să impresioneze.
Date relevante
Greutate totală: 14.72 kg
Greutate cadru: 1.851 grame
Greutate roți*: 5.343 grame
Greutate furcă: 2.712 grame
Lățime ghidon: 670 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.314 grame
Rigiditate headtube: 89.6 Nm/grad
STW**: 48.4
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Galerie foto:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Salut! As vrea sa va cer un sfat. Detin un Felt Q220 cadru de 21.5 inch, dotari entry level (schimbatoare Shimano Acera, angrenaj si furca Suntour, frana pe disc Tektro Novella mecanica, etc). Am o dilema…sa-i fac un upgrade pentru sistemul de transmisie si frane la Shimano Deore sau s-o vand, sa pun diferenta de bani si sa-mi cumpar acest model Felt Nine 60? Merita sa investesc in acest 26-er? Cadrul este identic cu cel al modelului q620 despre care ati avut cuvinte de lauda intr-o recenzie anterioara…pe de alta parte nu stiu care este viitorul 26-er-elor. Dvs ce ati face in locul meu? Multumesc pentru raspuns.
Și cel de față este un 29er entry-level. Eu aș face trecerea la 29er datorită capacității crescute în off-road, aici nu există niciun dubiu. Bicicleta de mai sus nu este ușoară și cu siguranță mai rgea decât un 26er, dar suportă upgrade-uri nenumărate. Mai poți lua în calcul și versiunile cu roți de 27.5 inch, dacă nu ești foarte înalt (peste 1.80m).
Am 1,85 m si 94 kg 🙂 Singurul motiv pentru care m-as gandi de 2 ori inainte sa-mi iau un 29-er este acela ca nu incape in liftul blocului… sa car 15 kg pana la et 8 mi se pare epic…am totusi 44 ani…Poate totusi e mai bine sa upgrade-z vechiul felt…