Acum citesti
Kross Level B10 (2015)

Când vezi un Kross cu un cadru negru, să știi că este vorba despre un model de top, căci așa își marchează polonezii bicicletele high-end. Fără bling-bling și fără o imagine cu pretenții, aș putea spune că această bicicletă este un lup îmbrăcat în blană de oaie: un ochi avizat s-ar putea simți un pic amenințat de formele noului B10, însă unul neantrenat, ar putea trece ușor cu vederea această bicicletă. Până în momentul în care este depășit în forță pe traseu.

Ce mi-a plăcut în mod special la acest model este greutatea redusă obținută printr-o echipare mid-level, iar asta o face o alternativă mult mai interesantă la modelele de vârf, precum B11 sau chiar B12. De ce? Pentru că ai doar un kilogram în plus, de care ai putea scăpa în timp și pentru că B10 are un cadru poate mai puțin sofisticat decât restul de modele însă mult mai ușor. Mai mult decât atât, geometria este și mai agilă, așadar de ce să te uiți mai departe?

Cadru/Pe traseu

Agilitate este cuvântul care descrie perfect această bicicletă. Un headtube poziționat la 72 de grade este ceva cât se poate de rar în segmentul bicicletelor 29er. Împreună cu pipa destul de lungă de 105mm, rezultatul este surprinzător. Secretul constă de asemenea și în poziționarea pipei, care are un rise negativ. În mod normal, o pipă de 105mm este lungă și imprimă un sentiment vag direcției. Însă cei de la Kross contracarează cu un unghi mare al headtube-ului și obțin astfel formula ideală, din punctul meu de vedere. De asemenea, unghiul seat tube-ului este poziționat corect la 73 de grade, iar această bicicletă oferă pe urcări una dintre cele mai bune poziții pe care le-am simțit în ultimii 5 ani. Pe coborâri însă, ghidonul este cam jos poziționat, iar neplăcerea se va face resimțită la pasajele foarte abrupte, unde chiar trebuie să compensezi trăgând de ghidon.

Nu în ultimul rând, trebuie să precizez și că bascula este scurtă pentru un 29er, de doar 435mm, fapt ce conferă bicicletei o agilitatea excelentă. Poziția este sportivă, aplecată pe față și va necesita obișnuință, mai ales dacă faci trecerea de la o bicicletă entry-level.

În ceea ce privește cadrul, acesta este perfect finisat, cu detalii de efect precum urechile din spate sau triunghiul anterior, cu o construcție masivă. Totuși, acest cadru este penalizat pentru prinderea roții de spate, cu quick release clasic, într-un moment când toți producătorii dotează bicicletele cu ax de 12mm. Cea mai mare hibă a acestuia este însă distanța dintre seat stay și anvelopă, în partea superioară (foto în galerie). Dacă te avânți în noroi și acumulezi pietre, s-ar putea să te trezești cu zgârieturi zdravene, dacă nu chiar cu o structură afectată a cadrului în acea zonă.

Rigiditatea este de 75 Nm/grad, destul de apropiată de cea a unui cadru din aluminiu. Cu mențiunea că greutatea lui B10 este de 1.180 de grame, adică la jumătate. STW-ul (Stiffness-to-weight) are astfel o valoare mare, de 68 Nm/grad/kg.

Ghidonul lat a fost de asemenea apreciat pe deplin, căci 730mm sunt mai mult decât suficienți pentru un control excelent. Totodată, ghidonul lat mai atenuează din arcul de cerc mare format de pipa mai lungă.

Echipare

Cum spuneam, echiparea este mid-level, cu câteva accente high-end, iar aici fac referire strict la schimbătorul de pinioane, din gama Shimano XT. Din păcate acesta nu vine cu tehnologia Shadow Plus și este destul de zgomotos pe pasajele denivelate, un fapt greu de acceptat pentru o bicicletă din această gamă. În rest, la nivel de sistem de transmisie, ai parte de componente Shimano SLX, mid-level, care își fac treaba excelent, deși pun ceva greutate în plus pe bicicletă. Două foi și zece pinioane sunt suficiente pentru orice tip de traseu, indiferent de gradul de înclinare al acestuia.

Furca Fox Float oferă o cursă de 100mm, și chiar dacă provine din gama entry Evolution, se vede clar că cei de la Fox au depus eforturi mari pentru a spori din performanțele acestor furci, care, la început, nu erau prea strălucite. Aceasta înghite șocurile de pe traseu progresiv, oferă toate reglajele de care ai avea nevoie și în plus, vine cu o comadă de blocare a cursei, montate pe ghidon. Lucrează de asemenea suficient de sensibil pe denivelările mici, însă nu la fel de bine precum furcile din gama de top Kashima.

Roțile DT Swiss Spline X1900 au devenit deja standardul în industrie, căci elvețienii aparent au început să producă OEM în cantități impresionante. Acestea sunt rigide și în timp, s-au divedit a fi de calitate, ceea ce reprezintă un plus. Un și mai mare plus este însă zgomotul puternic produs de casetă, pe care l-am apreciat pe tot parcursul testului, atunci când nu am pedalat. Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Rocket Ron, din gama de top și nu doar că sunt ușoare însă au o viteză de rulare foarte bună și oferă o aderență excelentă. Cu mențiunea că se uzează mai repede.

Ultimul capitol este cel al frânelor. Cei de la Kross au mizat pe Avid DB3 și chiar dacă mi s-a părut o alegere cam ciudată la început, am realizat că acestea sunt mai mult decât suficiente pentru bicicleta de față. Nici finisajele acestora nu impresionează și nici greutatea mare, însă performanțele au fost în grafic, iar la finalul zilei, asta contează cel mai mult.

Concluzie

Am fost pe deplin impresionat de Kross Level B10. M-a uimit greutatea cadrului de 1.180 de grame căci este mai ușoară decât cea a modelelor de top ale polonezilor. Mi-a plăcut foarte mult agilitatea bicicletei, iar în cazul unui 29er, este destul de greu s-o obții. Finisajele sunt excelente, dar la capitolul echipare există comentarii pe care le-am menționat în caseta de mai jos. O bicicletă pentru concurenții cu pretenții sau pentru cei care vor să-ți simplifice viața, căci întotdeauna este mai plăcut să simți o bicicletă ușoară sub tine decât una grea. Kross Level B10 intră direct pe lista nominalizărilor pentru bicicleta anului, însă sezonul de abia a început și cu siguranță ne așteaptă și alte surprize.

Date relevante  

Greutate totală: 10.82 kg
Greutate cadru: 1.180 grame
Greutate roți*: 4.065 grame
Greutate furcă: 1.720 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 740 grame + 80 grame BB-ul PressFit
Rigiditate headtube: 75.2 Nm/grad
STW**: 68

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country
Pe urcări: 10/10
Pe coborâri: 8/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

5 − 4 =