Acum citesti
Pasul cel mai îndrăzneț al bicicliștilor: Legea Bicicliștilor

Asociația Green Revolution cu sprijinul partenerilor săi propune realizarea unui proiect de lege care să reglementeze drepturile și obligațiile bicicliștilor, standardele și tipurile de căi de circulație pentru biciclete, relația dintre bicicliști și ceilalți participanți la trafic.

“Considerăm că bicicliștii trebuie să fie participanți cu drepturi depline în traficul rutier urban, nu vrem ca bicicliștii să fie doar tolerați. Existența unei Legi a Bicicliștilor va dovedi că în ochii autorităților, cetățenii sunt egali indiferent dacă merg cu o bicicleta de 100 de euro sau cu o mașină de 20.000 de euro. Nu în ultimul rând, încurajarea transportului pe bicicletă înseamna decongestionarea traficului, creșterea calității aerului, reducerea poluării și o populație mai sănătoasă și fericită” consideră Raluca Fișer, președintele Asociației Green Revolution.

Un prim pas în vederea elaborării proiectului de lege este dezbaterea publică a “Documentației Cadru pentru Realizarea Căilor de Circulație pentru Biciclete în Municipiul București”, documentație propusă de Asociația Green Revolution.

Documentul tratează în capitole diferite:

–      Categoriile de bicicliști, biciclete, tipurile de călătorie și zonele de conflict;

–      Tipurile de căi de circulație și cele mai bune soluții de integrare a acestora în funcție de tipul străzilor, traficului, viteză;

–      Relația dintre bicicliști și restul participanților la trafic.

–      Principiile care stau la baza realizării rețelelor de biciclete

Documentația cadrul reprezintă o sinteză a soluțiilor și măsurilor adoptate în Anglia, Franța, Irlanda, Germania, Canada, Belgia, precum și studii internaționale și românești. Documentul este perfectibil și din acest motiv Asociatia Green Revolution solicită sprijin pentru:

  1. Obținerea unor puncte de vedere oficiale și amendamente din partea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Transporturilor, primăriilor și autorităților locale, organizațiilor neguvernamentale;
  2. Mediatizarea documentatiei cadru;
  3. Realizarea proiectului “Legea Bicicliștilor”.

Documentatia a fost realizată, prezentată și supusă spre analiza în cadrul Grupului de Lucru pentru realizarea Planului Integrat de Mobilitate în Municipiul București și zona sa regionala de influență în transport. Acesta poate fi descărcat aici.

Parteneri Green Revolution sunt Ecopolis, Portocala Mecanica, Freerider, Prima evadare, Clubul Nomad Multisport, SkirtBike, DirtBike, Cycling Romania, Clubul de Cicloturism “Napoca”, Federatia Biciclistilor din Romania, Biciclop si Asociatia Komunitas.

Vezi Comentarii (19)
  • Sincer sunt intr-u totul de acord cu acest proiect. In TM desi sunt piste de biciclisti, sunt ignorate de pietoni, dar si de conducatorii auto! Vrem sa pedalam, lasati-ne sa o facem si incurajati-ne, in loc sa ne injurati!!!!

  • Mai bine ar merge la munca cei de la Optar si Green Revolution. De fiecare data cand si-au bagat coada, biciclistii au avut numai neajunsuri. Sa ne amintim de situatia pistelor. Pistele, de bine, de rau, existau, cel putin prin centrul orasului aveai pe unde circula – exemplu B-dul Regina Maria, pe langa Cismigiu. Asociatiile lu’ peste au facut gura ca pistele sunt ilegale, pistele s-au desfiintat si, surpriza, acum nu mai poti rula cu bicicleta legal pe aceste artere, pt ca pistele sunt inchise, trotuarul a ramas integral al pietonilor, iar pe carosabil dai de semnul „interzis biciclete”.
    Cei din asociatiile sus amintite sunt rugati sa nu se mai bage, in caz contrar vor fi luate masuri represive impotriva lor! Si nu este o amenintare, este un avertisment inainte sa luam masuri!

  • „egali indiferent dacă merg cu o bicicleta de 100 de euro sau cu o mașină de 20.000 de euro” ok , dar cum ramane cu cei cu masini de la 50.000 de Euro in sus , co totii stim ca pentru posesorii de astfel de masini, legea nu se aplica.

  • Daca o sa te multumesti cu frimiturile care care de la masa interlopilor ( pardon alesilor poporului) atunci n-o sa mai circuli deloc cu bicicleta, o sa te rogi sa treci strada pe la trecerea de pietoni cand e verde pentru tine

    Initiativele sunt bune, trebuie ca noi sa punem mai departe presiune pe aia de le platim impozite si taxe sa le cheltuie in interesul nostru nu pentru masinile „beizadelelor”

  • MiDan, vino in cartierul Tei cand ai timp si ai sa vezi ca aici deja se aplica ce zici tu, de ani de zile chiar.
    Cand e verde, chiar te rogi pana sa treci strada. Nici un sofer care face stanga sau dreapta cand iese de pe Teiul Doamnei si intra pe bulevard, si nici unul nu opreste cand fac stanga pe Teiul Doamnei de pe bulevard, cand pietonii au verde si trec pe la trecerea.
    Era sa fiu luat personal pe capota de sute de ori. Ori ai picioare si treci in fuga imediat ce s-a dat verde pt pietoni, ori astepti si mai bine treci pe rosu. Aici asa e, se trece mai bine cand avem rosu noi pietonii. Si asta de zeci de ani, de cand ma stiu, de pe vremea lui Ceausescu.

  • Sunt extrem de curios, anonimii de la „impotriva asociatilor” ce masuri represive iau, le dezumflati rotile de la bicicleta, le vopsiti usa de la intrare in dungi mov sau le sunati la interfon si dupa aceea o rupeti la fuga?

    Ce a facut Optar este o mostra de bun simt si ratiune intr-o societate care sta prost la acest capitol. Este David impotriva absurdului Goliath!

  • Propun ca acest proiect de lege sa ii fie inaintat domnului Ponta. Mi se pare cu mult mai important decat introducerea a doua ore de sport suplimentare in invatamantul primar.

  • Deci, se vorbeste de o lege NUMAI a biciclistilor, iar scopul este recunoastea biciclistilor ca participanti EGALI la trafic cu cei din Ordonanta 195?
    In opinia mea, intr-o tara in care legile nu prea sunt respectate, nu as emite o alta lege ca sa reglementeze o situatie de facto.
    Ca sa nu mai pomenesc de aroganta auto-atribuirii statutului elitist pentru biciclete, de care o sa rada autoritatile pe toate orificiile.

  • Radule, stau la ~70 de metrii de Teiul Doamnei si m-am mai dus cu bicla la munca, numai ca incerc sa evit bulevardele si folosesc cat mai mult stradutele, ghici de ce …

    New Black are dreptate, reglementarea bicicletelor trebuie sa se faca in cadrul codului rutier, altfel o sa avem o actiune care sa-i faca pe hipsteri fericiti si cam atat.

    Codul rutier e cinstit, dupa parerea mea. Problema e cu modul in care primariile trateaza pietonii si biciclistii. Pistele s-au desfiintat pe hartie pentru ca in realitate n-au prea existat.

    Cei responsabili de aruncarea banilor au patit ceva ? Acolo e necazul.

    Spatii verzi, piste pentru biciclete, parcari care sa scoata masinile de pe carosabil si de pe trotuare …

  • Foarte tare… proiect de lege care din titlu se referă la București. Asta e toata țara, Bucureștiul ?

    @”Împotriva asociațiilor” , am să îți transmit un citat, acum tu îl iei cum vrei : „Nu poți îngenunchia un popor obișnuit să se târască”. Unii s-au săturat să se târască și să vadă dreptul de a se târâ ca pe un privilegiu.

    @”This is the New Black” – Ce treabă ar avea bicicliștii să propună ei cum anume să circule conducătorii auto ? Ce îi împiedică pe șoferi, într-un număr covârșitor mai mare, să propună și ei o lege care să adreseze problemele cu care se confrunta ?

    Proiectul in sine mi se pare foarte foarte bine documentat, din pacate nu am avut timp sa il citesc pe tot, dar cat am citit din el este bine facut si inspirat din legislatia tarilor spre care ne uitam cu jind, visand si noi la piste ca ale lor.

  • @Herr Spiegellman
    Nu ai dreptate si nici nu ai citit cu atentie. Proiectul postat nu este propunerea de lege, este un document de pozitie care propune solutii si standarde pentru infrastructura biciclista. Un document ok, desi e mai mult o trecere in revista a ceea ce s-a incercat in alte parti, fara date concrete despre eficacitatea acestor solutii. Sunt si greseli de traducere, de exemplu „extinderea curbelor” pentru „curb extension”, care nu e chiar acelasi lucru.
    Dar o lege NUMAI pentru biciclisti, in care sa se stipuleze ca biciclistii sunt parte din trafic este hilara din trei motive:
    1. Exista legislatie privind circulatia pe drumurile publice (OUG 195 consolidata si legislatia secundara), poti sa propui modificarea, nu o noua lege; cum ar fi daca s-ar propune si o lege a carutelor, cum iti suna tie, care nu esti carutas? Separarea asta ar duce la izolarea si mai mare a biciclistilor.
    2. Daca ai vazut/citit „Ferma animalelor”, ti-e cunoscuta expresia „toate animalele sunt egale, dar unele sunt mai egale decat celelalte”; cam asa suna treaba cu Legea biciclistilor. Adica vrem drepturi egale, dar suntem mai cu mot.
    3. Sunt semne ca nici prevederile actuale (cele cateva rezonabile) nu sunt respectate de multi biciclisti; crezi ca dintr-odata o sa devina toti mielusei?

  • parerea mea:
    noi romanii avem o problema in a vorbi mult si neconcis iar mai mult de atat, fara a trage o concluzie ferma sau a stabili un punct de plecare.
    1. consider ca acest proiect este un bun inceput si respecta ideile din tarile UE din pct de vedere al integrarii biciclistilor in trafic,
    2. daca doamne ajuta 🙂 va fi pus in aplicare, pentru a functiona mai trebuiesc rezolvate urmatoarele:
    2.1. cainii – degeaba vom avea piste daca ne vor goni cainii (eu am patit-o zdravan de 2 ori si nu mai merg cu bicla decat in afara orasului)
    2.2. amenzile – care sa se aplice in mod real pentru soferi si toti cei care nu vor respecta legislatia rutiera.
    Eu cred ca daca nu avem cele mai de sus rezolvate, vom ajunge din nou in situatia actuala, dar acest proiect este un bun inceput.

  • Ar fi adevarat ce spui tu daca acel semn nu ar spune despre trotuare ca sunt interzise biciclistilor pt ca au fost declarate ilegale pistele de pe acestea. eu rulez zilnic pe carosabil acolo si este interzis cu exceptia transportului in comun local si al biclelor 🙂

  • @This is the new black , Prima propozitie din articol zice asa : „Asociația Green Revolution cu sprijinul partenerilor săi propune realizarea unui proiect de lege…”

    Apoi, daca tot e sa avem cod rutier, eu cred ca ar trebui sa fie lege, nu OUG, traficul nu e o chestie temporara care a aparut si urmeaza sa treaca in curand. Daca si soferii vin cu un proiect similar, pot fi introduse toate acolo… cu siguranta e mai constructiv decat nimic sau decat daca biciclistii ar scrie pentru soferi si soferii pentru biciclisti, asta e ideea pe care incercam sa o subliniez.

  • Este foarte misto initiativa dar exista o posibilitate ca ea sa dauneze biciclistilor mai mult decat sa faca bine.
    Problema porneste de la lipsa de respect fata de biciclisti intr-o tara in care se preaslaveste masina si visul majoritatii la liceu este sa-si ia carnetul de conducere … De cele mai multe ori cei care circula cu bicicleta sunt considerati „saraci” pentru ca daca ar avea bani, evident, si-ar pune fundul intr-un suv si asa s-ar deplasa. Cam asta e mentalitatea. Eu circul cu bicicleta in fiecare zi la servici si merg repede cu 30-40km/h, asta e marele avantaj pentru mine, timpul castigat, fac de 3-4 ori mai putin decat cu masina la orele de varf. Pistele de bicicleta trebuie plasate pe carosabil nu pe trotuare si alte combinatii dubioase. Numarul masinilor si al soferilor este foarte mare comparativ cu cel al biciclistilor si evident nici parlamentarii nu sunt cei mai sportivi oameni care daca ar face asa ceva nu ar mai incapea pe sosea cu suv-urile lor. Daca nu se vor face pe sosea sau oricum in asa fel incat sa pot sa ma deplasez cu aceeasi viteza, tot pe strada voi merge si politistii vor avea un motiv in plus sa dea amenzi. Daca se reuseste totusi plasarea pistelor pe sosea atunci ar fi perfect si sigur ar creste si numarul biciclistilor.

  • De ceva vreme traiesc si lucrez in Germania in landul Baden-Würtenberg. Ca si referinta capitala land-ului este Stuttgart. Daca asa ceva se intampla aici, adica masina parcate pe pista de bicilisti persoanele respective ar fi platit o amenda uriasa plus de asta ca ar fi primit si blamul societatii civile care aici face legea. Sa speram ca si la noi in timp, prin educatie si prin legi solide care se aplcia tuturor indiferent de grosimea portofelului o sa ajungem si noi la un asa grad de civilizatie. Civilizatie in care nu conteaza miile ce cm cubi de sub capota si bunul simt de care dai dovada. Si culmea traiesc in tara care face unele dintre cele mai bune masini din lume dar pana acum nu am vazut comportament de meltean borat fata de ceilati participanti in trafic cu atat mai mult fata de ciclisti. Dimpotriva este extraordinar sa vezi cum dintr-un BMW X5 sau VW Tuared sau ce vreti voi coboara oameni super fit,descarca o bicla si o iau prin padure chiuind de bucurie!
    Sper sa ajungem si noi la un asa grad de civilizatie.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

thirteen + eighteen =