Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
De regulă, fiecare bicicletă trăiește o poveste împreună cu noi atunci când o testăm. Nicio tură nu seamănă cu cealaltă, iar asta este cea mai frumoasă parte când vine vorba de testarea bicicletelor. Ce urma să trăiesc împreună cu Psycho Path-ul de față, nici măcar prin cap nu putea să-mi treacă. Și încă ceva: am decis să nu mă folsoesc de clișeul psihopatului dată fiind denumirea bicicletei, însă aventura alături de această bicicletă a fost una care a avut tangențe serioase cu termenul mai sus numit. Până una alta, să vedem de ceea ce a fost în stare modelul de top al nemților.
Cadru/Pe traseu
Nu sunt la prima întâlnire cu acest model, însă de data aceasta am avut parte de o versiune mai jos plasată în gamă. Asta nu o face în niciun caz o bicicletă mai rea, ci mai degrabă una mai avantajoasă din punct de vedere al prețului, fără să vină cu o diferență mare de greutate sau de performanțe față de modelul de top.
Cu o greutate de 10.6 kg, este cât se poate de clar pentru oricine căaceastă bicicletă urcă la deal fără să te sece de energie. Unghiul headtube-ului este amplasat la 70 de grade, o specificație decentă, însă nu m-ar fi deranjat ca unghiul să fie de 69 de grade pentru ca bicicleta să poată lua în piept și coborârile mai abrupte. Unghiul seat tube-ului de 74.5 grade este amplasat perfect, iar pe urcări poziția este ideală. În combinație cu pipa de 100mm, reușești să pui presiune pe roata de față indiferent de cât de abruptă este urcarea. Datorită roților de 27.5 inch, care sunt ușoare, dar și ghidonului cu o lățime de 720mm, bicicleta este foarte fâșneață la vale, în special pe traseele virajate, acolo unde se simte cel mai bine caracterul sportiv al acesteia.
Voi face o mică paranteză acum pentru a vă spune cum am ajuns în ceea ce semăna cu o junglă amazoniană. Unul din traseele de test ne-a urcat în platou, spre Iezer, după care am decis să alegem o coborâre pe care nu o mai făcusem de mult. Zis și făcut, din platou am mai urcat vreo 200 de metri diferență de nivel, după care am început coborârea. Deodată, drumul vira la dreapta, dar și înainte. M-am gândit că varianta la dreapta este cea firească, un detaliu care m-a costat mult timp, răbdare și nervi. Altfel spus, trei kilometri i-am parcurs în peste o oră și jumătate, cu bicicleta în spinare, cărată peste bolovani sau trunchiuri de copaci. După ce am coborât în condiții de greu de imaginat, a trebuit să abordăm o prăpastie ținându-ne ferm de bicicletă. Cum asta n-a fost de ajuns, am ajuns pe cursul unui râu care era complet blocat de pietre și bușteni căzuți de-a latul. Desigur, povestea este mult mai lungă, însă pe scurt, ne-am blestemat zilele și am sperat să ajungem cât mai repede la drum. Ceea ce s-a și întâmplat, însă totalul de 12 km ai coborârii, i-am parcurs în peste 2 ore. Cu o medie de 6 km/h. La vale.
Revenind la bicicletă, trebuie menționat faptul că Psycho Path se bucură de un cadru din carbon, de aproximativ 1.2 kg, perfect finisat, cu cabluri trase prin interior, un ax x12 pentru prinderea roții de spate și două prinderi pentru bidoanele cu lichide. Perfect gândită pentru Cross Country sau maratoane.
Echipare
Componenta care se face remarcată din prima este furca DT Swiss OPM cu o cursă de 100mm și cu un pod al brațelor inferioare orientat către în spate. Astfel, aspectul bicicletei este mult mai curat atunci când o privești din față, iar conform celor de la DT Swiss, aceasta este mai rigidă. O rigiditate destul de greu de evaluat ținând cont de faptul că furca este oricum echipată cu un ax de 15mm care o ține bine aduncată. Cursa de 100mm este suficientă pentru traseele abordate, iar funcționalitatea furcii a fost fără reproș, mai ales că este foarte sensibilă pe orice fel de teren.
Transmisia 2×11 provine de la Shimano, gama de top XT și funționează fără reproș și fără rateuri. În plus, sistemul Shadow Plus al schimbătorului de pinioane a menținut treburile stabile, mai ales pe porțiunile foarte denivelate. Toată lumea cunoaște de ceea ce este în stare această transmisie, deci nu voi mai insista cu detalii.
Pentru reprize de frânare desăvârșite, ai la dispoziție un set de frâne Shimano XT cu plăcuțe cu radiator și discuri Ice Tech, o combinație care reprezintă un garant că vei opri bicicleta indiferent de condițiile de pe traseu.
Roțile sunt furnizate de Dt Swiss, modelul X 1700 Spline și pun pe cântar, fără pinioane și anvelope, 1.6 kg. O greutate de invidiat, care oferă reprize de accelerație foarte bună. La capitolul roți nu am fost mulțumit de performanțele anvelopelor Schwalbe Racing Ralph, pe teren umed, chiar dacă sunt furnizate în veriunea de top, Evo.
Șaua oferă un confort modest, dar manșoanele care provin de la Ergon, au formă ergonomică și oferă mult confort pe distanțe mai lungi. Acest capitol aparent nesemnificativ al manșoanelor, poate însemna de fapt foarte mult pe distanțele mari și există în acest moment mulți producători care trebuie să compenseze când vine vorba de capitolul mâinilor. Rose se pare că știe deja cum stau lucrurile.
Concluzie
Rose Psycho Path a avut parte probabil de cel mai dificil test de până acum și m-a dus cu bine înapoi acasă, ceea ce înseamnă că este o bicicletă capabilă. Nu mă așteptam la altceva, însă când treci și printr-o aventură de anvergură cu o bicicletă, crează o legătură strânsă, chiar dacă am fost nevoit s-o returnez destul de repede. Un hardtail din carbon ideal pentru orice concrus de cross country sau maraton, cu un preț decent comparat cu cel al altor concurenți premium și care-ți oferă posibilitatea de a alege din capul locului culoarea cadrului, a șeii sau a manșoanelor. Prețul recomandat este de 2.299 euro.
Galerie foto:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Salut, mai multe detalii despre furca Dt Swiss se pot da, rafinament, functionalitate, e comparabila cam cu ce de la R.S. , Fox, sau alti competitori. Mersi mult.
un test la Rose Xeon CRS 3000 faceti, va rog!?
Când o să ni-l furnizeze importatorul, nu depinde de noi.