Acum citesti
Nakita Spider 5.5 (2014)

Nu multe sunt ocaziile când poți cumpăra la preț de lansare diverse biciclete, cu atât mai puțin cu cât prețurile au crescut simțitor în ultimii ani. Nakita s-a lansat oficial pe piața din România în această primăvară și a venit cu prețuri menite să lase orice concurent în urmă. Pentru că am fost curioși dacă reducerile menționate pe site-ul importatorului sunt reale, am căutat mai multe modele pe site-urile din afara țării, iar acestea s-au adeverit a fi corecte: prețurile nu sunt umflate, ca apoi să fie reduse cu până la 50%. Un procent mare, într-adevăr, însă nu toate modelele profită de această reducere generoasă. Unele modele din gamă sunt oferite cu până la 15-20% mai puțin, dar chiar și așa, pentru sezon, ofertele sunt bune. Pentru că nu cunoaștem încă politica de prețuri a importatorului pentru anul ce urmează, am decis să oferim rating-ul final bicicletei de față în funcție de prețul de achiziționare menționat pe site, adică 2.190 de lei, față de 4.045 de lei. Pentru o secundă chiar am crezut că m-am întors în urmă cu 5-6 ani, când prețurile bicicletelor erau încă destul de mici.

Dar cine este Nakita? Pe scurt, producătorul își are originile în Austria, în orașul Graz, în anul 1987, fiind după KTM al doilea mare producător de biciclete. Chiar dacă în estul Europei nu este un brand atât de cunoscut are toate șansele să devină, printr-o politică diferită de prețuri. Pentru că am dorit să ne convingem de calitățile acestei biciclete, am cerut la test modelul Spider 5.5, un hardtail cu un mix de componente entry-, mid-level și chiar high-end. Cu care ne-am dus direct către Vârful Iezer, la peste 2.300 de metri.

Cadru/Pe traseu

Spider 5.5 nu se încadrează în categoria bicicletelor agile, dar pentru ture montane este mai mult decât ai nevoie. De asemenea, chiar și pentru concursuri bicicleta poate face față, atât timp cât nu este vorba de maratoane care să solicite prea mult unele componente inferioare, despre care vom vorbi în capitolul următor. Poziția este una comodă, ușor aplecată pe față, în principal datorită pipei mai lungi, de 100mm, iar controlul unul decent, dat de ghidonul cu o lățime de 640 de mm.

Pe urcările abrupte bicicleta suferă ca orice alt 26er de faptul că roata de față de ridică de la sol atunci când pedalezi în forță, însă față de alte biciclete testate anul acesta, Spider-ul este ceva mai potolit, datorită unghiului de 73.5 grade al seat tube-ului. Stabilitatea este rezonabilă, dar direcția rămâne destul de sălbatică datorită headtube-ului poziționat la 70.5 grade.

În ceea ce privește calitatea cadrului, acestea se încadrează perfect în limitele unui brand non-premium, dar cu aspirații către o pozție fruntașă. Sudurile sunt foarte bine realizate, există o secțiune din aluminiu sudată la joncțiunea dintre down- și headtube pentru o rezistență sporită, dar și drop-out-uri construite CNC care au o formă foarte aerisită. Tot ca un detaliu particular, se face remarcată prinderea frânei de spate, direct pe chainstay. O formulă pe care am întâlnit-o în trecut la Scott și care promite o flexare mai mică a cadrului atunci când tragi cu forță de frână. Aerul sportiv al bicicletei este trădat de prinderile pentru portbagaj însă te poți consola cu două prinderi pentru suportul bidoanelor de apă.

Țeava de jos a cadrului este eliptică, pe când cea de sus este ușor aplatizată și însoțită de mesajul: Born in the Austrian Alps.

La capitolul rigiditate și greutate a cadrului din aluminiu 6061, bicicleta punctează pozitiv. Rigiditatea este peste medie, de 92 Nm/grad, pe când greutatea este acceptabilă, de 2.08 kg. Bineînțeles că se poate mai bine în segmentul de preț real al bicicletei, însă compensează printr-o rigiditate sporită care recomandă bicicleta și persoanelor cu greutate. Raportul STW (Stiffness-to-weight) al cadrului este de 44.2 Nm/grad/kg.

Echipare

Echiparea este de departe una a contrastelor. Încep prin a expune frânele Hayes Dyno, printre cele mai slabe stoppere pe care le-am testat până în prezent și voi termina cu schimbătorul de pinioane, din gama Shimano XT, unul dintre cele mai reușite ale tuturor timpurilor.

Revenind la frâne, acestea oferă o putere relativ mică de frânare, în special dacă ne referim la traseele abrupte. O dovadă în acest sens, după coborârea de pe Iezer au fost discurile „arse”, care pot fi văzute și în fotografiile de mai jos. Fără reglaje și cu mult fading, acestea sunt veriga slabă a bicicletei.

Furca provine de la Rock Shox, modelul XC28 cu o cursă de 100mm și arcuri suficient de moi încât să ofere un feedback rezonabil unei persoane ce cântărește aproximativ 70 de km. Cu toate acestea, traseele puternic denivelate nu sunt specialitatea acestei furci, iar brețele superioare de 28mm îi permit să flexeze destul de mult. Furca beneficiază și de funcția de Lock-Out, ceea ce reprezintă un plus.

Sistemul de transmisie 3×10 este compus din schimbătoare Shimano XT care lucrează impecabil, un set de manete din gama Deore cu funcția 2-way-release, pe deplin apreciată și dintr-un angrenaj de la Shimano din gama Non-Series, Hollowtech I, care are o greutate rezonabilă de 846 de grame (fără BB) și care permite demontarea foilor.

Roțile cântâresc 4.62 kg, o greutatea foarte rezonabilă în segment și sunt dotate cu jante duble Alex Rims TD24 și cu butuci Shimano, pe bile. Anvelopele provin de la Michelin, modelul Country Dry în formatul 26 x 2.1, care nu au oferit aderența scontată în viraje, însă care au oferit o viteză foarte bună de rulare și aderență suficientă pe urcări. Din păcate, anvelopa de spate s-a tocit foarte repede după aproximativ 3 coborâri cu dificultate distinctă.

Concluzie

Un lucru este cert. Cu o asemenea reducere este imposibil de găsit o echipare similară pentru acest preț. Nakita vine cu oferta momentului, deși au existat câteva comentarii la capitolul echipare. Bicicleta este o foarte bună companie pe trasee montane sau chiar concursuri, atât timp cât iei în vedere înlocuirea frânelor și poate un upgrade al furcii. De asemenea, în condiții de concurs sau trasee dificile, anvelopele se vor toci foarte repede. Ținând totuși cont că plătești puțin peste 2.000 de lei pentru această bicicletă, orice comentariu în acest sens este de prisos, pentru că în comparație cu orice alt model de la diverși producători, vei avea suficient buget încât să faci un upgrade rezonabil lui Spider 5.5.

Raportată la prețul de achiziție, rating-ul nu ar fi fost în niciun caz cel din caseta de sus, însă în condițiile de față ne-am bazat pe realitatea oferită de cost raportată la echipare. Pe scurt, fără concurență.

Date relevante  

Greutate totală: 13.31 kg
Greutate cadru: 2.082 grame
Greutate roți*: 4.641 grame
Greutate furcă: 2.451 grame
Lățime ghidon: 640 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 943 grame
Rigiditate headtube: 92 Nm/grad
STW**: 44.2

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country
Pe urcări: 6/10
Pe coborâri: 6/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (13)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine − four =