Acum citesti
Merida 1-20 3000D (2011)

Merida One Twenty 3000D. Un full suspension pentru maraton și poteci de munte sau de pădure. O mașinărie de aproximativ 12 kg dotată cu componente peste medie. Și un produs îndelung lăudat de producător. Câte din specificațiile descrise în broșura de prezentare corespund cu realitatea? Urmează să lămurim în acest test.

Fiind prima bicicletă Merida testată de noi, te vom introduce puțin în subiect ca să știi cu cine ai de-a face. Deși cadrele sunt produse în Asia, centrul de proiectare se află în Europa, mai precis în Germania. Are o prezență îndelungată pe piața globală a bicicletelor iar anul acesta i-a facilitat lui Jose Hermida câștigarea titlului de Campion Mondial la Cross Country.

Și unde putea Merida să-și demonstreze aptitudinile atletice dacă nu pe potecile de munte? Traseul nostru a străbătut și o carieră de piatră. Practic, în locul unde vezi tu Merida acum a fost cândva un munte. Fiind o bicicletă high-end a trebuit să-i organizăm și o sesiune foto pe măsură. Pentru că merită!

Cadrul

Fiind un full suspension am acordat o atenție sporită rigidității laterale ale cadrului. Aceasta este foarte importantă, deoarece cu cât acesta flexează mai mult cu atât tu risipești mai multă energie pe traseu. De aceea un cadru dotat cu suspensie necesită și o investiție mai mare în proiectare.

Bascula este dotată cu bucși, așa cum ne-a obișnuit Merida în ultimii ani. De ce bucși și nu rulmenți? Pentru că mișcările basculei sunt reduse. De aici și nevoia de un sistem care s-o susțină pe o plajă scurtă de mișcare. Apoi intervin costurile. În cazul în care acestea se uzează, bucșile vor fi întotdeauna mai ieftine decât rulmenții. Iar în ultimul rând, bucșile sunt ceva mai ușoare decât unii rulmenți. Iar acestă rețetă chiar funcționează, dovadă în acest sens fiind faptul că Merida și-a dotat toate modelele full suspension cu bucși. Inclusiv modelele pentru sporturile extreme, UMF. Și rezistă!

Bascula oferă o rigiditate peste medie, iar în ajutorul acesteia vine și gâtul conic al cadrului. Un headtube conic însemnă o rigiditate și mai mare pentru triunghiul frontal al cadrului, responsabil pentru un control agil. Rămânem la capitolul headtube: datorită unghiului de 68 de grade, bicicleta rămâne foarte controlabilă chiar și pe potecile foarte virajate, ceea ce nu poate decât să ne încânte.

Cadrul asigură o poziție sportivă dar comodă în același timp. Nu stai drept, dar nici în poziția de racing (foarte aplecat pe față). Finisările sunt excepționale, la fel ca sudurile sau vopseaua care nu se va zgâria când vei încerca să cureți noroiul întărit de câteva zile de pe cadru. Forma acestuia rămâne într-un final o chestiune de gust. Îți poate place la nebunie sau îl poți detesta din prima secundă. Dar trebuie să ții cont și de faptul că te poți îndrăgosti nebănuit pe parcurs.

Echipare

Discutăm de un model care tinde spre clasa top level așadar pretențiile pot fi măsură. În mare parte pretențiile noastre de la această clasă de preț s-au regăsit în echiparea lui Merida One Twenty 3000D. Furca provine de la Magura, modelul Durin Marathon cu o cursă de 120 de mm, cu o rigiditate foarte bună datorită utilizării a două potcoave, echipată cu Lock-Out și cu o greutate totală de doar 1.5 kg. Este ideală pentru poteci dar și pentru coborâri mai puțin extreme. Dacă încerci să depășești limita, pe trasee mai complexe cu mici drop-uri, aceasta își va arăta limita datorită cursei relativ restrânse. Pentru maraton însă, aceasta este o furcă perfectă. Iar când ai nevoie de susținere pe secțiunile de push-bike nu va trebui decât să acționezi maneta de Lock-Out iar treaba este ca și rezolvată.

Amortizorul spate Float RP2 ne-a susținut excelent pe porțiunile de urcări. Deși nu este dotat cu Lock-Out, atunci când urci, bascula lucrează odată cu tine și nu vei risipi inutil energia. Sistemul poartă denumriea de ProPedal și amortizează adaptiv în funcție de urcări, teren drept sau coborâri. Ce nu a reușit însă Float RP2 să facă a fost să ofere un confort foarte bun.

Stopper-ele lui One Twenty 3000D poartă emblema Magura. Mai precis, acestea sunt modelul Louise cu discuri de 180 de mm atât pentru partea frontală cât și pentru cea posterioră. Forța de frânare este foarte bună iar modulația te ajută să controlezi eficient bicicleta pe porțiunile tehnice. În schimb, sunetul produs de aceste frâne în condiții de umezeală, poate deveni enervant după câteva porțiuni de coborâre.

La nivelul transmisiei Merida încearcă să ne impresioneze cu un angrenaj FSA. În fond este cu totul altceva decât clasicul Shimano XT pe care-l întâlnim în echiparea bicicletelor ce fac parte din acest segment de preț. Împreună cu pinioanele, cu manetele de schimbătoare și cu schimbătoarele Shimano XT reușesc să ofere un sistem de transmisie echilibrat. Viteza în schimbări este foarte bună, cu mențiunea că schimbătorul de pinioane Shimano XT are un mic decalaj de la acționarea manetei până la executarea comenzii. Manetele schimbătoarelor funcționează ca unse și sunt de tip 2 way release, deci vei putea schimba pinioanele în trepte superioare fie acționând maneta din față, fie din spate.

Am fost plăcut impresionați de sistemul de transmisie și datorită rapoartelor oferite de noul Dyna Sys. Cele 10 pinioane îți oferă în formatul 11-36 suficiente rapoarte pentru a te adapta rapid la traseu. Chiar și pinionul de 36 de dinți, care uneori îmi amintește de bătrânul Mega Range este util pe unele porțiuni de urcare foarte abrupte.

Anvelopele Schwalbe Nobby Nic îți oferă tracțiunea și aderența necesară atâta timp cât nu te aventurezi pe trasee acoperite cu pietre. Dacă vrei să abordezi astfel de trasee iar pe deasupra mai sunt și umede va fi necesar să adaptezi viteza, altfel riști să derapezi (necontrolat). În rest, sunt un set de anvelope potrivite probelor de maraton, ce oferă o tracțiune bună și cu o viteză de rulare peste medie.

Concluzie

Am apreciat la Merida One-Twenty 3000D unghiurile cadrului, garda la sol mare și greutatea redusă. De asemenea ne-a impresionat ușurința cu care abordezi urcările sau virajele dar și raportele transmisiei alese inspirat. Nu este cea mai confortabilă bicicletă din lume, însă în competiții acesta va fi ultimul amănunt la care te vei mai gândi.

Poziția pe bicicletă este sportivă iar dacă sunetul produs de frâne în condiții de umiditate nu reprezintă decât un amănunt (ceea ce ar și trebui să reprezinte) nu-ți mai rămâne decât un singur pas de făcut: să scoți din buzunar 10.490 Lei. Mult? Crede-mă, merită!

Vezi Comentarii (2)
  • nota 10 pentru review. totusi am si eu o rugaminte: cand faci teste in zone mai interesante sa spui si unde sunt astea ca sa pe poata duce acolo si cei mai plimbareti

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nineteen + seven =