Acum citesti
Dahon Espresso 2010

Ne-am dorit pentru test o bicicleta urbana cu roti standard de 26″, similare cu cele ale unui mountainbike, dar care trebuia sa fie cu orice pret pliabila. Dupa cateva cautari, ne-am dat seama ca exista un astfel de model chiar in oferta celor de la Dahon. Am identificat modelul Espresso, care se potrivea perfect descrierii de mai sus si am pus mina pe telefon.

Imediat dupa ce bicicleta ne-a fost livrata de catre importator direct la usa redactiei, ne-am urcat pe ea si am inceput sa pedalam in forta prin oras. Cu toate ca era o zi ploioasa, ne-am bucurat de ocazia de a o testat atat in conditii de asfalt umed, cat si in conditii de asfalt uscat (bineinteles, cateva zile mai tarziu).

Cei de la Dahon au reusit sa impacheteze in modelul Espresso o serie de calitati : viteza mare de rulare, datorata in special dimensiunii mai mari a rotilor dar si a anvelopelor Schwalbe Big Apple dar si un caracter practic datorita faptului ca se poate plia si se poate stoca in spatii restranse. Nu mai vorbim de faptul ca plierea se poate face foarte rapid, fara nicio bataie de cap.

Pe scurt, Dahon Espresso este bicicleta pe care o alegi atunci cand necesitatile tale urbane se rezuma la deplasari rapide sau pur si simplu la plimbari.

Cadru / Aspect

Aspectul bicicletei este o mixtura interesanta intre vintage si modern. Arpirile destul de lungi montate la o distanta foarte mica de roti, dar si lipsa portbagajului, imprima bicicletei un look de motoclicleta din anii 50. Negru este culoare predominanta dar este completata pe ici-colo de argintiul specific pedalierului, tijei de ghidon si chiar ghidonului.

Pozitia pe bicicleta este una comoda, iar spatele sta cat se poate de drept. Asta presupune faptul ca nu te vei alege cu dureri dupa ore lungi de pedalat. Asadar, experienta poate fi una intensa, de durata, fara efecte secundare. Dar asta asteptam de la o bicicleta de oras nu?

Cadrul este bine lucrat si beneficiaza de cateva tevi sudate sub unghiuri usor bizare. Acestea insa contribuie la rezistenta bicicletei, tinand cont ca de „headtube” se leaga doar una si nu doua tevi. Chiar si asa, cei de la Dahon au considerat ca nu este necesara montarea unei intarituri sub sau deasupra tevii inferioare si cel mai probabil, au dreptate.

Furca este fixa cu un unghi drept si ofera o directie precisa. Mai mult decat suficienta pentru mediul urban. Cei care vor sa monteze si un portbagaj pe Dahon Espresso o pot face fara probleme, deoarece pe bascula bicicletei regasim prinderile necesare. Prin urmare, o poti face mai utila decat este deja, in special pentru a-ti transporta bagajele de mici dimensiuni.

Un caracter mai putin practic (cel putin pentru orase cu borduri inalte) este reprezentat de suportul de sprijinire al bicicletei, montat imediat sub Bottom Bracket. Acesta poate fi lovit cu mare usurinta la trecerea peste o bordura mai inalta, asadar te sfatuim sa le eviti.

Cablurile de frana si pentru schimbatoare sunt trase pe deasupra tevii superioare a cadrului. O solutie nu tocmai fericita, deoarece exista riscul sa le agati la urcare/coborare. Insa prea multe solutii nu existau, deoarece bicicleta trebuie sa se plieze, iar un traseu pe sub teava superioara ar fi fost imposibil de gasit.

Echipare

Nu a fost gandita sa te impresioneze intr-un fel sau altul, dar isi face treaba, mai ales raportata la pretul scazut al bicicletei. Daca pretentiile nu sunt mari, te vei alege cu schimbatoare basic, cu o caseta de doar 7 pinioane si cu manete de schimbator de tip Grip Shift entry-level.

Sistemul de transmisie cu 7 pinioane nu mai este de actualitate, insa pentru simplul fapt ca bicicleta este dotata cu un pedalier cu 3 foi, acesta reuseste sa se eschiveze de critici si sa ofere suficiente rapoarte din care poti alege. Vei putea sa iesi la plimbari de tip „just cruising” dar te vei putea deplasa si cu viteze mari cand esti pe graba.

Pentru o bicicleta de oras precum Dahon Espresso, solutia cu grip shift este una buna : mina iti ramane pe ghidon iar efortul de a schimba pinioanele este minimizat. Este doar o chestiune de obisnuinta pina ce ajungi sa nu mai inversezi treptele inferioare cu cele superioare.

Franele sunt surprinzator de bune, chiar daca provin de la ProMax. Clestii nu au niciun fel de joc, iar eficienta acestora este dovedita atat in conditii de uscat, cat si in conditii de traseu umed. Cu mentiunea ca atunci cand ploua, vor scoate cateva sunete enervante. Cu adevarat deranjant este jocul parghiei manetei de frana. Desi isi duce la bun sfarsit misiunea de a actiona eficient V-Brake-urile, acestea creaza impresia de componenta ieftina.

In conditii umede cele mai ineficiente se dovedesc a fi pedalele. Talpa iti va alunca exagerat de mult daca nu esti atent, plasticul care le acopera nefiind cea mai fericita solutie din punct de vedere al aderentei. Pe uscat insa, lucrurile revin la normal.

Confortul acestei biciclete este furnizat atat de anvelopele cu o viteza mare de rulare cat si de saua foarte moale. Practic, chiar si la trecerea prin gropi, bicicleta ramane surprinzator de comoda, chiar daca nu beneficiaza de niciun fel de suspensie. Mansoanele sunt de asemenea comode, fiind gandite sa odihneasca palma nu sa o solicite.

Ne-au deranjat aripile de protectie ale acestei biciclete. Si nu datorita faptului ca nu te apara de apa de pe asfalt ci datorita faptului ca produc zgomote cu adevarat enervante, atunci cand rulezi pe piatra cubica sau pe dale de beton. Au existat cazuri, cand acestea au atins carcasa anvelopei, reusind sa accentueze suntele de care vorbesc.

Un alt plus este reprezentat si de reglajul pe inaltime al tijei de ghidon : cel mai probabil, fiecare persoana va fi capabila sa-si gaseasca pozitia ideala.

Greutatea totala a bicicletei, de 14,5 kg este mai mare decat cea a unei pliabile cu roti mici si se situeaza la nivelul unui mountainbike. Sa nu uitam insa de mecanismul de pliere, de aripi si de suportul bicicletei, toate aducandu-si contributia la o greutate mai crescuta.

Concluzie

Desi Dahon Espresso nu impresioneaza la capitolul transmisie si manete de frana, reuseste sa fie o oferta per total multumitoare. Ofera mai multe avantaje decat dezavantaje, iar daca nu esti cel mai pretentios cumparator, te vei bucura de o bicicleta pliabila rapida, cu roti mari pe care vei pedala in deplin confort.

Daca spatiul de stocare nu este o problema atat de mare, bicicleta pliabila cu roti de 26″ castiga teren in fata celei cu roti mai mici de 20″, in principal datorita confortului sporit si al vitezei de rulare crescute.

Pe scurt, iti recomandam sa alegi pliabila cu roti mai mari, daca ai drumuri dese prin oras sau doresti sa ajungi mai repede la serviciu decat ceilalti participanti la trafic (motorizati) si sa alegi pliabila cu roti mai mici pentru plimbarile prin parc sau pentru traseele de recreere.

Nu stiu daca este relevant sau nu, dar trebuie sa mentionez ca serviciul de livrare al celor de la Dahon a fost la cote maxime. Viteza de reactie si politetea persoanei care ne-a livrat bicicleta fac parte din categoria acelui „client service” pe care ni l-am dori din partea mai multor importatori sau magazine de biciclete.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

11 − 11 =