Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
ActiveWatch, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ in România (OPTAR) și Comunitatea Bicicliștilor din București (CBB) vă invită la dezbaterea Drumul public este al tuturor ce va avea loc marți, 3 septembrie 2013, începând cu ora 11.00, la sediul ActiveWatch (Calea Plevnei, nr. 98, bloc 10C).
Dezbatere va fi centrată pe relația dintre conducătorii vehiculelor transportului public (RATB și taxi) și ceilalți participanți la trafic. Având în vedere că în ultimul timp au existat o serie de incidente în care au fost implicați conducătorii profesioniști din transportul public, organizatorii consideră că trebuie identificate sursele problemelor. Antagonizarea celor două categorii nu face altceva decât să aducă prejudicii de imagine orașului, precum și scăderea siguranței rutiere pe drumurile publice.
La dezbatere au fost invitați conducerea RATB, reprezentanți ai Poliției Rutiere București, reprezentanți ai firmelor de taximetrie, reprezentanți ai sindicatelor transportatorilor publici (Asociația Profesională a Transportatorilor, Sindicatul Național al Taximetriștilor Independenți), precum și Primarul General al Capitalei.
Având în vedere actualele condiții de infrastructură, prin desființarea pistelor de bicicletă, practica europeană de împărțire a primei benzi între bicicliști și transportul public și lipsa benzilor dedicate transportului public este necesar ca cele mai eficiente moduri de transport urban (bicicleta, RATB și taxi) să fie promovate, în beneficiul orașului și al cetățenilor.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Din pacate, la noi in estul Europei, „filozofia” soferului este aceea de a-si urma calea, indiferent de obstacolele de langa masina sa.
Nu exista pentru el notiunea de rabdare, de aplicare a legilor bunului simt si a legislatiei rutiere.
Nu. Pt el nu conteaza decat el, masina lui, treaba pe care o are, timpul sau „limitat” care nu trebuie incarcat cu asteptarea unui biciclist care merge inainte si caruia trebuie sa ii cedeze trecerea atunci cand soferul doreste sa faca stanga sau dreapta. El, soferul est european, considera ca cei care nu se afla intr-o cusca metalica cu nu stiu cati zeci sau sute de cai putere, nu au cum sa il afecteze, asa ca ii ignora cu desavarsire. Nu stie ce sunt notiunile de: „cedeaza trecerea” sau „evitarea pericolului”, „viteza limita”, „distanta regulamentara”. Pentru el conteaza doar sa isi atinga scopul, acela de a ajunge la destinatie, indiferent pe unde o ia, ce manevre face, ce sau cine se afla langa masina lui.
Daca nu ai claxon bun la bicicleta, oglinda retrovizoare, picioare de atlet si reflexe de karatist, e greu de circulat prin orasele aglomerate. Eventual te poti descurca daca mergi cu 10 km/h. Se pare ca soferii cam cu viteza asta sunt obisnuiti cu noi biciclistii, din ceea ce am vazut in trafic.
Cu cat incerci sa mergi mai in forja, ca ei, cu peste 35 la ora, aproape de 50, cat e media de circulat in oras, risti sa fi lovit, pentru ca ei nu sunt obisnuiti cu noi sa mergem ca ei, cu viteze similare.
Cred ca asta e explicatia pt care nu ne acorda prioritate, au impresia ca ne pot taia calea, ca mergem incet.
Eu unu merg cu peste 35 la ora in oras si am facut experimentul, incercand sa merg ca un tataitza cu Tohan. La viteza aia mica de 10-12 la ora, brusc am vazut ca esti evitat mai mult, soferii te anticipeaza mai bine.
Nu inteleg de ce, poate inca nu sunt obisnuiti cu noi, mergand ca ei, se simt frustrati ca si-au luat masina degeaba si constata ca distanta dintre 2 semafoare o parcurg la fel ca si noi.