Acum citesti
Sram X0 Type 2 (2013)

De curând am avut ocazia să testez noul concept al celor de la Sram în ceea ce privește schimbătoarele de pinioane. Poartă denumirea de Type 2 și în mare parte, este capabil să îndeplinească aceeași misiune pe care o are sistemul Shadow PLUS de la Shimano. Modul în care o face este însă ușor diferit.

Noul Sram X0 Type 2 este un produs care arată bine, cu nuanțe care crează un contrast plăcut, pe alocuri glossy. Exact așa cum ne-au obșnuit până acum americanii în gama de produse high end. Dar cum aspectul fără funcționalitate este egal cu zero, am dorit să ne convingem de capacitățile noului Xo înzestrat cu tehnologia Type 2.

Despre ce este vorba?

Distingem două tehnologii diferite în cazul lui Xo: Roller Bearing Clutch și Cage Lock. Prima tehnologie, așa cum o poți deduce și din nume, acționează asemenea unui ambreiaj, păstrând poziția corpului schimbătorului și atenunând semnificativ bătăile lanțului atunci când treci peste denivelări puternice. Practic, lanțul nu mai atinge nici în partea superioară a chainstay-ului, dar nici în cea inferioară. Cei de la Sram spun că este vorba despre un rulment pe ace responsabil pentru tensionarea lanțului, dar nu furnizează nicio imagine despre cum arată acest sistem în interior. Ce trebuie să reții și ceea ce îți putem confirma și noi, este faptul că traseele puternic denivelate nu vor mai crea hărmălaia provenită de la lanț cu care erai obișnuit. Dacă la schimbătoarele Shimano Shadow Plus poți selecta ca această opțiune să fie prezentă pe schimbător sau nu, cu ajutorul unui comutator, în cazul Sram lanțul este permanent tensionat conform setărilor din fabrică.

Apoi este vorba despre Cage Lock. O invenție cel puțin interesantă, care te scapă de bătăile de cap la demontarea roții. Practic, nu trebuie decât să acționezi un buton pentru ca patina să se poziționeze perpendiculară pe sol (vezi foto jos). Cu patina astfel tensionată, înlăturarea roții de spate este o joacă de copii. Deși este greu de crezut că vei pleca pe traseu cu Cage Lock-ul activat, lanțul fiind foarte moale, la prima denivelare mai serioasă funcția se dezactivează automat. Dacă vrei s-o dezactivezi tu, nu trebuie decât să miști patina schimbătorului către în față.

Din punct de vedere al performanțelor, pot spune că schimbările se fac cu un efort ceva mai mic decât în cazul lui Shadow Plus (cu funcția activată). Cel mai probabil vor fi puțini pentru care contează acest detaliu. Altfel, reprizele de schimbare între cele 10 pinioane ale casetei sunt rapide și precise așa cum te-ai aștepta de la un schimbător din această gamă. Schimbările în sarcină se pare că au fost de asemenea luate în calcul la proiectarea acestui schimbător, deoarece le poți realiza cu aceeași precizie, chiar dacă zgomotul devine mai pronunțat atunci când lanțul urcă mai multe pinioane deodată sau chiar dacă durata de viață a pinioanelor/lanțului se micșorează. Tocmai de aceea este recomandat să schimbi vitezele din timp.

În concluzie, recomand cu căldură noul Sram X0 Type 2. Dacă prețul ți se pare prea mare, mai poți aștepta până când tehnologia va fi disponibilă și pe schimbătoarele mai jos plasate în gamă sau poți opta în prezent pentru un schimbător din gama X9, ceva mai ieftin. Cu perfomanțe pe măsura așteptărilor, o greutate redusă (mai ușor ca Shimano XT Shadow Plus) dar și cu eliminarea zgomotelor produse de lanț, acesta este cu adevărat un pas înainte în ceea ce privește schimbătoarele de pinioane. Este disponibil cu patină scurtă, medie sau lungă. Ți-am spus că și mie mi se pare prețul destul de mare?

Vezi Comentariu (1)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine − 7 =