Acum citesti
RockRider Big RR 5.3 (2012)

BigRR 5.3 este primul 29er de la Rockrider, brand propriul al Decathlon. Deoarece este vorba de un segment aflat în plină expansiune, francezii au gândit o bicicletă adresată persoanelor mai înalte, care preferă confortul oferit de o bicicletă cu roți mai mari, dar și celor care preferă să pedaleze cu ceva mai puțin efort. Nu uita că roata de 29 de inch trece mai ușor peste obstacole decât cea de 26 de inch. Este o bicicletă gândită pentru plimbările recreaționale la munte sau prin păduri, dată fiind configurația de componente a acesteia, iar asemănările cu modelul Rockrider 5.2 sunt mari la nivelul cadrului, ceea ce este un lucru bun: Rockrider păstrează linia care a consacrat modelele de munte de buget.

Altfel spus, este un model entry-level, cu o echipare decentă și cu un preț mic. Dar este suficient de mic prețul pentru a ține pasul concurenței?

Cadru/Pe traseu

Primul sentiment pe care-l ai atunci când te urci prima dată pe bicicletă este unul de masivitate. Și nu neapărat pentru că este vorba despre un 29er cu roți mai mari, ci datorită chainstay-ului. Triunghiul posterior al cadrului este destul de lung, 475 mm din Bottom Bracket pina la prinderea roții spate, cu 30 de mm mai lung decât în cazul altor biciclete 29er. Asta se traduce printr-o agilitate scăzută, dar printr-o stabilitate de invidiat. Practic, cu cât ampatamentul bicicletei este mai scurt cu atât aceasta este mai agilă, necesitând însă mai multă măiestrie în viraje. Pe de altă parte, o bicicletă cu un ampatament mare poate că oferă un feedback mai lent atunci când iei viraje, dar este foarte stabilă.

Din acest punct de vedere, situația este interpretabilă: unii dintre voi poate că preferă o tură mai liniștită în detrimentul uneia mai agile. Una peste alta, aș concluzion prin faptul că Rockrider Big RR 5.3 nu țintește către latura sportivă.

Greutatea bicicletei este de asemenea un impediment pentru sprint-urile rapide: 15.14 kg pune pe cântar marele RR, cadrul cântărind nu mai puțin de 2.423 de grame. Este o valoare mare, dar relativ apropiată de cea a unor cadre concepute pentru roțile de 26 de inch. Rigiditatea acestuia este de 92 Nm/grad, iar valoarea STW (Stiffness-to-weight) este de 38 Nm/grad/kg. Cifrele ne spun că într-un viraj spre exemplu, cadrul lui Big RR se va torsiona mai mult decât majoritatea cadrelor concepute pentru roți de 26 de inch (țevi mai lungi, deci flexează mai mult), însă se menține în limitele decenței, comportându-se bine chiar dacă transportă persoane cu greutate.

Ghidonul ceva mai lat (650 mm) compensează din lipsa agilității reușind să asigure manevrabilitatea decentă a lui Big RR. Poziția pe bicicletă tinde către sportivitate, dat fiind faptul că stai mai aplecat pe față, dar dacă nu te simți bine astfel, poți opta oricând pentru o tijă de ghidon mai scurtă.

În ceea ce privește finisajul cadrului sunt foarte puține de comentat: sudurile sunt foarte bine realizate, vopseaua este de calitate, beneficiază de prinderi pentru portbagaj și prindere pentru un bidon de lichide. O singură mențiune am de făcut la ghidajul cablului pentru schimbătorul de pinioane: acesta este tras direct de sub Bottom Bracket până la urechile cadrului, fiind poziționat relativ aproape de roata din spate a bicicletei. Consecințe negative nu are, însă este ușor inestetic.

Echipare

Sistemul de transmisie 3×9 al bicicletei este un mix între schimbătorul de foi Shimano Tourney și cel de pinioane, Sram X5, ambele conectate la un set de manete secvențiale Sram X5. Angrenajul provine de la Suntour (975 de grame fără Bottom Bracket), iar reprizele de schimbare sunt acceptabile în condițiile în care nu vei forța pe trasee dificile sau dacă nu vei schimba în sarcină.

Furca, Suntour XCR 29 funcționează pe arcuri, relativ moi și beneficiază de Lock-Out. Adică o poți bloca pe porțiunile de asfalt, ceea ce am și făcut. Fiind mai mare decât o furcă pentru roți de 26 de inch, aceasta flexează ceva mai mult. Cursa de 100 mm este suficientă pentru traseele pe care urmează să le parcurgi cu această bicicletă.

Frânele provin de la Hayes, modelul MX5 și vor avea nevoie de un reglaj pe măsură pentru a presta la capacitate maximă. Discurile de 160 de mm au fost în regulă pentru greutatea mea de 68 de kg, însă pentru persoane mai grele, de peste 75 – 80 de kg, s-ar putea să fie necesar un disc de 180 mm pentru partea din față dacă dorești să te avânți pe câteva coborâri mai abrupte.

Anvelope sunt de calitate și provin de la Hutchinson. Nu doar că oferă o viteză bună de rulare dar stau bine și în viraje. Nu acumulează noroi, ceea ce este o veste bună iar dimensiunea de 29 x 2.2 asigură un confort sporit. Acestea îmbracă roțile formate din jante Rigida, duble și rezistente și din butucii ai căror brand nu am reușit să îl identific.

Manșoanele cu Lock-On sunt un plus în acest segment. Pot fi demontate foarte simplu cu o cheie de imbus mai mică, însă dacă tot vrei să cumperi această bicicletă pentru confort și nu vrei să schimbi tija de ghidon pentru a-ți mai îndrepta poziția, îți recomand cu căldură o pereche de manșoane ergonomice cu susținere pentru podul palmei. Îți vor face plimbările și mai plăcute.

Concluzie

Rockrider Big RR 5.3 nu se vrea o bicicletă sportivă ci este clar orientată către confort și plimbări. Stabilitatea excelentă asigurată de lungimea mai mare a triunghiul posterior al cadrului sau confortul oferit de anvelope sunt indicii clare pentru afirmația de mai devreme. Chiar dacă majoritatea componentelor sunt decente pentru segment, Big RR 5.3 nu are viață prea ușoară. Unii concurenți oferă în acest segment frâne pe disc hidraulice, ceea ce în cazul Marelui Alb reprezintă un minus.

Pe scurt, este potrivită pentru cei care nu vor o bicicletă sportivă, ci una axată pe confort, pentru plimbări lejere pe poteci de munte sau de pădure. Ce am întâlnit la restul bicicletelor din gama BTwin/Rockrider și nu am întâlnit la această bicicletă, este acel raport echipare/preț care lasă mult în urmă orice concurent. Mă întreb, oare de ce?

Date relevante  

Greutate totală: 15.14 kg
Greutate cadru: 2.410 grame
Greutate roți*: 5.455 grame
Greutate furcă: 2.195 grame
Lățime ghidon: 650 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.293 grame
Rigiditate headtube: 92 Nm/grad
STW**: 38

Video:

Vezi Comentarii (7)
  • Interesanta bicicleta. As avea o mica curiozitate in legatura cu port-bagajul care se poate prinde pe cadrul. Este necesar unul mai lung? ca deh, are de acoperit o roata de 29, fata de unul clasic care acopera doar 26.

    Cat despre raportul pret calitate – s-ar putea sa fie o problema cu piesele de 29. Ca sunt mai rare, si deci mai scumpe decat piesele similare de 26.

  • Si eu ma gandeam sa achizitionez bicicleta, arata mai bine decat alte brand-uri, chiar daca echiparea este mai jos.
    @urbanist: merge pus un portbagaj pe care-l instalei pe o bicicleta de oras, cu roti de 28. proportiile cadrului sunt tot pe acolo.

  • Pentru inca 200 pana la 500 de lei in plus poti gasi 29r de la Trek si Cube, echipate deore/slx si cu 1,5-2kg mai usoare. Dupa cum zice si autorul, la bicicleta aceasta lipseste value for money vs. biciclete de marca.

  • @Gigi – sincer, ma indoiesc. Poti sa dai un link? Din ce vad eu, cel mai ieftin 29er Trek (Marlin) e 2200 in tara, la reducere si e echipat XCM/X4/Tektro Novela. Adica jenant.

    Eu cred ca pretul este foarte bun pentru echipare, doar ca bicicleta este foarte grea. Si avand in vedere comentariile legate de cadru, nu stiu in ce masura merita upgradata. Arata bine insa ca bicicleta pentru plimbari.

  • Lungimea chainstay-ului este de 470 mm si nu 475 mm adica cu cca. 20 mm mai mult decat majoritatea bicicletelor 29er. Are un HTA de 71 de grade si STA de 73 de grade adica OK pentru un 29er. Bicicleta cantareste 14.4 kg fara pedale dar uitandu-ma la greutatea unor biciclete de 29″ din gama asta de pret dar brand-uri mult mai cunoscute majoritatea au peste 14.5 kg… la multe din ele nu este amintita greutatea nici pe site-ul producatorului… Despre echipare,,, daca ne uitam la modele cu 4-500 ron mai scumpe vom descoperi numai furci XCT sau cel mult XCM (nu ca XCR ar fi vreo minunatie dar totusi…) si frane hidraulice low-level care nu presteaza mai bine decat mecanicele MX5… Despre schimbatoare ce sa mai vorbim… Shimano Altus si Acera (cel mult Alivio la brand-uri mai putin cunoscute) sunt arhiprezente ca si casetele cu 8 pinioane de la care cu siguranta vei simti nevoia unui upgrade decent care te va costa in plus min. 3-400 ron (manete, caseta pe 9 pinioane, deraior spate) . Bicicleta Big RR a fost conceputa special sa fie mai stabila decat agila cat despre veleitatile ei sportive sunt convins ca la maratoane face fata fara probleme in ciuda celor 2 cm in plus la lungimea chainstay-ului. Un deraior fata mai performant (eventual SRAM X5) costa 100 ron… asta pentru a completa transmisia . Finisajele cadrului mi se par impecabile (suduri si vopsea fara cusur). Bicicleta poate fi si usurata prin inlocuirea unor componente dar asta inseamna o investitie serioasa… Una peste alta, raportul pret calitate mi se pare superior multor brand-uri faimoase cu dotare de baza de toata jena… Stiu ca la achizitionarea unei bicicleta se porneste de la geometria cadrului (cu posibilitate de upgrade, etc) dar sa dai 2400 ron pe o bicicleta prost echipata doar pentru ca pe cadru scrie Cannondale sau Trek si sa trebuiasca sa mai bagi in ea min. 5-600 ron doar pentru a avea o transmisie cat de cat decenta (adica fara schimbarea furcii dupa mai putin de 1 an sau franelor hidraulice low-level) nu mi se pare in regula… Si inca ceva… la schimbarile de viteza in sarcina chiar si deraioarele XT „ofteaza”… 🙂

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × two =