Acum citesti
KTM Chicago 29er (2017)

Cu ocazia testării noului KTM Chicago, am avut ocazia de a pune mână pe un entry-level al producătorului austriac, iar astfel, să mă lămuresc ce mai oferă aceste biciclete în segmentul de intrare. Așteptările de la un astfel de model nu pot fi mari, dar trebuie să îndeplinească câteva criterii: trebuie să fie solidă, să te poarte pe drumuri lejere de munte, iar în caz de nevoie, să te ajute să termini un concurs de plat fără probleme. Desigur, aș extinde această informație și pentru concursurile montane, însă date fiind diferențele de dificultate ale traseelor, prefer să mă abțin. Să vedem deci, cum s-a comportat KTM Chicago pe traseele noastre de test, unele care nu fac viața bicicletelor prea ușoară.

Cadru/Pe Traseu

KTM nu mizează pe niciun artificiu de design în acest segment, ci păstrează lucrurile cât se poate de simple. Atât de simple, încât putem vorbi despre un cadru cu linii clasice, țevi cilindrice și solide, sudate corespunzător și finisat foarte bine. Pentru a acorda o notă personală, elementul din aluminiu care unește cele două seat stay-uri, este gravat cu logo-ul KTM, astfel încât și cei care pedalează în spatele tău să știe despre ce bicicletă este vorba.

Odată demontată bicicleta pentru măsurători, am sesizat rapid greutatea ceva mai mare a cadrului. Și n-am dat greș, căci odată cântărit, indicatorul cântarului digital mi-a arătat valoarea de 2.48 kg, una mare pentru un cadru de 19 inch. Cu o astfel de greutate, este greu de crezut că nu beneficiezi de-un cadru solid și rigid, fapt care a ieșit la iveală imediat după ce am măsurat rigiditatea acestuia: 116 Nm/grad, numărându-se astfel printre cele mai rigide cadre testate anul acesta. Cifrele ne oferă o idee despre cât de mult flexează această bicicletă când pedalezi în sarcină sau când abordezi în viteză virajele, iar dacă pentru persoanele cu o greutate mai mică n-ar fi fost o problmeă din start, în cazul lui Chicago, cadrul își păstrează caracteristicile și pentru persoane de până în 100 de kg.

În ceea ce privește geometria acestuia, cei de la KTM rămân extrem de conservatori și contruiesc Chicago-ul cu un headtube amplasat la 71.5 grade și cu un seat tube amplasat la 73 de grade. Asta înseamnă că geometria este cât se poate de clasică, fără loc de experimente, una care ajută 29er să fie mai manevrabil, dat fiind unghiul headtube-ului, dar și stabil, dată fiind lungimea destul de mare a chainstay-ului, de 455mm. Reversul medialiei însă apare pe coborâri, unde unghiul strâns al headtube-ului nu-ți va permite să te arunci în viteză pe porțiuni foarte abrupte. Pe de altă parte, poziția pe urcări este una comodă, însă cu siguranță vei resimți la un moment dat greutatea de aproape 16 kg a bicicletei.

Pe coborâri, am apreciat lățimea mare a ghidonului, de 730mm și dimensiunea ceva mai mică a pipei, de 85 de mm, ambele controbuind pozitiv la manevrabilitatea bicicletei.

Pe cadru am regăsit două prinderi de bidon, prinderi de protbagaj și câteva cabluri trase prin lateralul top-tube-ului, o variantă care poate deveni deranjantă la un moment dat, dacă pedalezi cu genunchii prea apropiați de cadru. Prinderea etrierului se află direct pe chainstay, ceea ce face ca frâna de spate să fie mai eficientă.

Echiparea

KTM nu ne-a pregătit nicio surpriză la acest capitol, toate componentele reușind să se înscrie perfect în grila programului entry-level. Ai la dispoziție o transmisie 3×8 construită din componente Shimano, din gamele Acera (schimbător foi), Altus (manete schimbătoare), Tourney (schimbător pinioane) și M311 (angrenaj). Pinioanele în formatul 11-34 sunt conectate la un angrenaj 42-34-24, iar dacă luăm în calcul primul raport, cel de urcare, acesta este similar utilizării unei foi de 30 de dinți cu un pinion de 42 de dinți. Pentru un picior relativ antrenat, raportul este în regulă, însă pentru cei care se află printre primele dăți la munte, raportul s-ar putea să fie cam greoi pe porțiunile abrupte, acolo unde am testat bicicleta. Transmisia a funcționat bine, însă trebuie să iei în calcul o ușoară întârziere a acesteia la schimbarea vitezelor și zgomotul produs la vale, dată fiind proveniența entry-level.

Furca provine de la Suntour, modelul XCT și nu are veleități sportive. Oferă un confort decent, însă arcul a fost cam dur, iar lipsa unui reglaj de rebound face ca viața pe coborâri foarte denivelate să nu fie chiar simplă. Greutatea de aproape 3 kg, adică mai mult decât cadru, nu a face foarte atractivă însă un lucru improtant, bicicleta se simte echilibrată în ciuda acestui fapt.

Când vine vorba de frânări, ai la dispoziție un set de Shimano M315, cu disc de 180mm pe roata de față și unul de 160mm pe roata de spate. Acestea sunt un set de stoppere decente, atâta timp cât nu exagerezi cu coborârile, altfel, este indicat să mai faci o puază din când în când pentru a le acorda oportunitatea de a se răci în tihnă și pentru a reveni la performanțele inițiale.

Nu în ultimul rând, roțile depășesc cu mult valoarea de 5kg, cântărind 5.88 kg. Desigur, nu se pune problema unor sprint-uri de perfromanță, însă la vale, acestea reușesc să țină bicicleta liptă de sol, o caracteristică la care-și aduce contribuția și greutatea generală. Anvelopele provin de la Impac și au un design similar cu Schwalbe Smart Sam, Impac fiind o subdivizie a producătorului german. Aderența pe urcări sau în viraje a fost una bună, pe teren uscat, iar viteza de rulare, medie.

Concluzie

KTM Chicago 29er este o bicicletă manevrabilă și stabilă. Nu este un cățărător bun din cauza greutății și a rapoartelor transmisiei, însă cu puțină voință poți trece peste acest aspect. E clar că nu a fost construită pentru trasee dificle de munte, aceasta simțindu-se în largul ei pe potecile de pădure sau pe cele de munte, care nu presupun abordarea unor secțiuni tehnice sau dificile. Din punctul meu de vedere, această bicicleta este exact ca un motor diesel cu puțini caid ar cuplu mare, instalat pe un vehicul 4×4: prestează încet, dar sigur. Te duce acolo unde ai nevoie, însă este necesară ceva răbdare. Și te ajută apoi să cobori din vârf în aceeași manieră.

Prețul de listă este mare, însă din fericire, cei de la KTM o comercializează cu un discount de 20%, ajungând astfel de la 3.040 lei, la 2.432 lei.

Date relevante

Greutate totală: 15.8 kg
Greutate cadru: 2.485 grame
Greutate roți*: 5.882 grame
Greutate furcă: 2.820 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 85 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.280 grame
Rigiditate headtube: 116 Nm/grad
STW**: 46.7

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 3/10
La vale: 5/10

Galerie foto

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − 15 =