Acum citesti
Focus Black Forest 4.0 (2012)

Dacă privim din punctul de vedere al curselor de Cross Country, Focus Black Forest 4.0 este un model entry spre mid-level. În eventualitatea în care te gândești s-o utilizei ca bicicletă pentru plimbări recreaționale sau pur și simplu hobby, atunci Black Forest are și mai multe de oferit. Una peste alta, ai în față o bicicletă de 4.849 lei, echipată cu un sistem de transmisie Shimano XT, din gama high-end dar cu o furcă Rock Shox XC30, din gama entry-level. Cum se descurcă Black Forest pe traseele de munte, cu această configurație, vei afla în acest articol.

Cadru/Pe traseu

Poziția pe Black Forest este sportivă. Vei sta aplecat pe față, vei fi astfel mai aerodinamic și vei savura mai mult urcările decât pe o bicicletă poziționată într-un segment inferior. Și nu vorbim aici doar de unghiul seat-tube-ului, care cu cele 73.5 de grade ale sale se poziționează la limita inferioară a intervalului care dictează poziția pe bicicletă atunci când urci, ci și de greutatea totală a bicicletei de 12.64 kg (fără pedale). O greutate scăzută presupune un efort mai mic din partea ta, când te cațeri pe munte.

Manevrabilitatea la coborâri este de asemenea bună, dar bicicleta nu este foarte agilă. 69 de grade are unghiul headtube-ului, valoare ce-l situează în centrul extremelor, reprezentate de stabilitate și agilitate. Ghidonul cu o lățime de 640 de mm, cu un mic rise și backsweep este de asemenea responsabil pentru un control bun.

Cadrul lui Black Forest, în dimensiunea S (16 inch), cântărește 2.162 de grame și este bine finisat. Nu este cel mai greu, însă unii concurenți în acest segment au cadre cu până la 300 de grame mai ușoare. Deci o diferență semnificativă. În ceea ce privește design-ul, cadrul lui Black Forest impresionează la capitolul aspect, unde nemții s-au jucat inspirat cu nuanțele de albastru, însă forma țevilor nu aduce nimic spectaculos, acestea fiind cât se poate de rotunde și pe alocuri, eliptice (țeava inferioară, spre exemplu). Deși este un design solid care și-a dovedit rezistența în timp (cadrul lui Black Forest este oferit de ceva ani încoace sub această formă), nu reușește să impresioneze la capitolul greutate.

Rigiditatea măsurată de aparatele noastre, indică valoarea de 107 Nm/grad, acceptabilă dacă luăm în calcul greutatea cadrului, dar destul de mică dacă o comparăm cu cea a unor concurenți principali. Cu toate acestea, bicicleta este potrivită și pentru persoanele de peste 80 de kg, dar dacă vrei să te bucuri pe deplin de performanțele oferite nu ar trebui să depășești 90 de kg.

Pe scurt, traseele de munte pot fi savurate corespunzător, atât datorită poziției cât și echipării, despre care vei putea citi mai jos.

Echipare

După cum spuneam în introducere, punctul de atracție al bicicletei este sistemul de transmisie XT, cu trei foi și zece pinioane. În ton cu vremurile. Manetele provin din gama Shimano SLX, dar chiar și așa, nu există reproșuri pentru funcționalitate. Poți schimba atât foile cât și pinioanele cu mare ușurință, procesul de desfășoară foarte rapid și fără zgomote, iar schimbările în sarcină nu sunt niciodată o problemă. În plus, lanțul vine cu PowerLink, deci poate fi demontat (nu foarte ușor) cu ambele mâini, fără a utiliza o presă de lanț.

Furca, RockShox 30, cu brațe de 30 de mm, funcționează doar cu arcuri și beneficiază de un reglaj de preload, rebound și de funcția de Lock-Out (blocarea cursei) cu comandă instalată pe ghidon. Fără să exceleze, aceasta amortizează în limitele decenței, fiind una dintre cele mai bune furci din segmentul său, însă clasându-se sub o furcă ce funcționează cu cartuș de aer. Greutatea acesteia este de 2.066 grame.

Frânele sunt altceva decât poți întâlni pe majoritatea bicicletelor din segment. Provin de la Tektro, însă cei de la Focus au renunțat spre bucuria noastră la vechile Draco și au făcut trecerea la Auriga Pro. Materialele din care sunt realizate aceste frâne nu strălucesc și forma necesită obișnuință, dar oferă o modulație mai bună decât cele mai sus amintite, au o putere de frânare mai mare, iar distanța levierului de frână față de ghidon poate fi facil reglată de pe un robinet instalat pe manetă. Discul de 180 de mm își face corespunzător treaba, cu toate că ansamblul frânei de față cântărește nu mai puțin de 520 de grame!

Roțile, cu 4.7 kg, sunt construite dintr-un set de butuci și jante Concept, brand-ul celor de la Focus. Anvelopele, Conti X-King, în versiunea de buget (made in India), reprezintă o variantă decentă pentru Black Forest, asigurând o aderență corespunzătoare pe viraje și acceptabilă pe urcări, atât timp cât poteca pe care rulezi este uscată. Bineînțeles, la acest capitol se poate trece oricând la un set de anvelope mai performante, din aceeași gamă X-King.

Concluzie

Black Forest 4.0 este o ofertă decentă în segmentul din care face parte. Înlocuirea furcii, îi va spori simțitor performanțele, alegerea naturală fiind în acest caz o furcă cu cartuș de aer. Majoritatea componentelor sunt potente iar dacă o vei echipa cu un set de anvelope mai ușoare și mai aderente, vei avea o bicicletă care va face față cu brio traseelor mai dificile de Cross Country și de ce nu, atunci când vrei să te distrezi, chiar și celor de All Mountain.

Legat de gâtul furcii, am primit lămuriri suplimentare de la importator. Acesta ne-a explicat că bicicleta este livrată cu o furcă ce are un gât mai lung, pentru ca tu să-și ajustezi poziția corespunzător și să-l tai dacă este necesar.

Date relevante  

Greutate totală: 12.64 kg
Greutate cadru: 2.162 grame
Greutate roți*: 4.702 grame
Greutate angrenaj: 864 de grame cu BB
Greutate furcă: 2.066 grame
Lățime ghidon: 640 mm
Rigiditate headtube: 107 Nm/grad
STW**: 49.5

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Video:

Vezi Comentarii (19)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

six − six =