Acum citesti
Drag TE 29er (2015)

Dacă anul trecut testam aceeași bicicletă, cu o configurație diferită, fiind entuziasmat de controlul foarte agil al acesteia, modelul actual nu a făcut decât să ducă mai departe această idee. Vorbim astăzi despre un 29er foarte manevrabil, o chestiune supusă subiectivității dat fiind faptul că nu toate persoanele sunt în căutarea unui 29er foarte sportiv, o parte dintre consumatori dorindu-și, poate, o bicicletă stabilă în detrimentul uneia foarte agile. Cu câteva mici modificări operate asupra cadrului, Drag TE 29er intră în sezon cu forțe noi. După cum precizam mai sus, configurația de componente a fost schimbată, însă și prețul a crescut, ajungând în acest moment la 4.489 lei. Cu toate acestea, raportându-l la configurație și la concurență, vorbim încă despre un preț bun.

Cadru/Pe traseu

Bicicleta anului trecut era oricum agilă datorită unui chainstay ceva mai scurt și datorită pipei. Pentru anul acesta, lungimea chainstay-ului a rămas neschimbată, însă pipa măsoară acum doar 60 de mm. Ce înseamnă asta? O configurație care aduce aproape de o bicicletă de enduro. Direcția răspunde imediat la comenzi și o poți ridica de la sol extrem de rapid și de ușor. De aceea, această bicicletă se numără printre preferatele mele când vine vorba de coborât pe traseu și aș putea s-o iert pentru faptul că are un ghidon cu o lățime de 680 mm. Un ghidon de 700mm ar fi schimbat desigur și mai mult povestea. Urechile cadrului sunt complet noi, oferind o notă de fluiditate triunghiului posterior, iar headtube-ul este mai scurt, asta rezultând într-o construcție mai robustă. Din păcate, faptul că țeava superioară este sudată pe o porțiune mai lungă de cea inferioară, nu rezultă într-o rigiditate mai mare. Dar pun asta pe seama faptului că cei de la Drag au mai scăzut din greutatea cadrului, ajungând la 1.894 grame și sacrificând astfel rigiditatea acestuia, care ajunge anul acesta la 78.1 Nm/grad (97.9 Nm/grad pentru modelul anterior).

Pe urcări vei plăti bineînțeles prețul pentru clipele de distracție pe coborâre. Pipa scurtă oferă o poziție destul de strânsă și va fi greu să pui presiune pe roata de față atunci când pedalezi pe urcările dificile. De asemenea, nici ridicatul din șa nu ajută foarte mult, căci mâinile tale rămân undeva în spate, pe ghidon. Totodată, aceeași problemă ca și anul trecut este tija de șa, care este impardonabil de scurtă pentru un cadru cu o înălțime de 17 inch. Pentru că măsor 1.72m, în general aleg un cadru de 18 inch când vine vorba de biciclete 29er sau 17 inch, în caz că nu există măsuri pare. Nu voi alege niciodată un cadru de 19 inch căci îmi este prea mare, așadar, pentru varianta cu un cadru mai mic, tija de șa ar trebui să fie la datorie pentru a te susține.

În rest, prinderile de roți sunt de tip QR9, atât pentru cadru cât și pentru furcă, finisajele sunt de bună calitate, iar headtube-ul este drept, sub standardul 1-1/8.

Echipare

În cazul componentelor, Drag a întors foaia, echipând acest model cu componente superioare celor de anul trecut. Voi începe cu furca, Rock Shox 30 TK cu o cursă de 100mm și suficiente reglaje, care este susținută de un cartuș de aer. Lucrează decent pe denivelări mici și bine pe denivelările mari, fără a putea să menționez o diferență notabilă între aceasta și modelul XC32 (tot pe aer, scos din producție începând cu 2015), în afară de greutatea semnificativ mai mică a celei de față.

Sistemul de transmisie este un mix de componente Shimano Deore, SLX și XT, așadar cei de la Drag nu se folosesc de vechiul truc cu schimbătorul Shimano XT pe spate și restul de componente entry-level. Angrenajul, manetele de schimbător și schimbătorul de foi provin din gama SLX și funcționează ireproșabil, pinioanele și lanțul din gama Deore, iar schimbătorul de pinioane beneficiază de tehnologia Shadow Plus cu patină blocabilă, care elimină semnificativ din zgomotul produs de lanț atunci când cobori.

La capitolul roți, TE nu strălucește. Este dotat cu butuci pe care nu este trecut niciun brand, însă care din fericire utilizează rulmenți în loc de bile, iar jantele Mach 1 sunt duble și capsate. Anvelopele oferă o viteză bună de rulare și provin de la Schalbe, din gama Performance, așadar nu vorbim despre un model de top. Oferă o aderență decentă, expetând condițiile de umed, însă sunt ceva mai grele decât versiunea Evolution (dar cel puțin se uzează mai greu).

Despre frâne nu sunt multe de spus, căci Shimano Deore din dotare suportă abuzuri pe coborâri foarte lungi, mai ales că sunt susținute de un disc de 180mm montat pe roata de față.

Șaua oferă un confort bun, manșoanele sunt acceptabile deși se putea mai bine, iar restul de componente precum ghidonul, tija de șa sau tija de ghidon provin de la COX. Nimic special de menționat în cazul lor.

Concluzie

Drag TE se prezintă în varianta 2015 mai sportivă, mai dornică de coborâri, mai manevrabilă, cu componente și mai bune, însă evident, mai scumpă. Chiar și așa, raportând echiparea la producătorii premium, TE 2015 are un preț foarte atractiv. Cu siguranță va fi un 29er pe placul celor care iubesc coborârile, cu mențiunea că tija de șa atât de scurtă strică complet distracția pe urcări, căci piciorul tău nu se va extinde cum trebuie și vei obosi rapid. Astfel, vei fi nevoit să achiziționezi una nouă, mai lungă. Dacă-ți spun că modelul 2015 este acum și mai ușor, cântărind doar 12.7 kg, o vei face?

Date relevante  

Greutate totală: 12.71 kg
Greutate cadru: 1.894 grame
Greutate roți*: 4.985 grame
Greutate furcă: 1.892 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj: 760 grame
Rigiditate headtube: 78.1 Nm/grad
STW**: 41.3

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: XC Race, Maraton
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 8.5/10

Galerie foto:

Vezi Comentariu (1)
  • Recomandati aceasta bicicleta pentru cineva care participa la maratoane, in fata altor biciclete similare ca pret? In special ma intereseaza capitolul durabilitate/fiabilitate .

    Multumesc!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nineteen − fourteen =