Acum citesti
Cube Acid (2012)

Cube Acid a cunoscut o evoluție vizibilă în ultimii trei ani. Pentru că am avut ocazia să pedalăm atât pe modelele 2010 cât și 2011, pot spune că noua versiunea reprezintă atât un progres cât și un regres în ceea ce privește echiparea. Vestea bună este că suma avantajelor și cea a dezavantajelor, scoate noul Cube Acid 2012 pe plus. În acest articol vom explica ce și cum s-a schimbat.

Pentru că am fost cu modelele precedente la munte, iar cadrul nu a suferit modificări semnificative, fiind asemănător cu cel al anului trecut, am decis că cea mai bună varianta ar fi abordarea unui traseu plat. Iar cea mai rapidă opțiune a fost chiar traseul Primei Evadări pe care l-am parcurs pe uscat, cu o săptămână înainte defășurării competiției.

Cadru

Cadrul lui Acid poate fi regăsit și pe modelele AIM, Attention sau Analog, ceea ce nu este un lucru rău, deoarece cadrul și-a dovedit fiabilitatea în timp. În fond, echiparea este cea care diferențiază aceste modele. Problema cu cleareance-ul pentru roata din spate a rămas aceeași ca și anul trecut, distanța dintre anvelopă și basculă fiind în continuare mică. OK în cazul unei competiții pe teren uscat, dar neplăcut în situația unui traseu noroios.

Vopseaua gri mat prezentă pe Acid-ul anului 2012, este asemănătoare cu cea de pe modelul Cube Sting HPC Race al anului trecut iar în combinație cu nuanțele de albastru oferă un aspect general plăcut bicicletei.

Unghiurile cadrului se apropie de cele ale bicicletelor de top din gama Cube, precum Elite HPC SL, cu mențiunea că unghiul headtube-ului este ceva mai ponderat, fiind însă aproape la fel de agil ca cel al modelului amintit mai devreme (diferență de 1 grad). Ceea ce face din Acid atât un cățărător bun cât și o bicicletă controlabilă pe virajele mai strânse. În fond, toată această nervozitate este ținută în frâu de anvelopele groase, de 2.25, care mai diminuează din viteza de rulare. Asupra componentelor voi reveni însă mai târziu.

Diferența față de modelele de top se face la nivelul lungimii țevii superioare (top tube), care oferă ciclistului o poziție suficient de sportivă dar care nu inteferează prea mult cu cea de racing. De asemenea, ampatamentul lui Acid este ceva mai scurt decât cel al modelelor superioare.

Cele două prinderi pentru bidoane sunt prezente pe cadru, cablurile sunt trase în continuare pe sub țeava superioară iar urechile și-au păstrat dimensiunile compacte. O ultimă remarca merge către chainstay (partea inferioară a basculei), a cărei proeminență m-a deranjat uneori în timpul pedalatului, călcâiul încălțămintei Shimano SPD cu care eram încălțat atingând nu de puține ori în extremitatea acelui segment.

Pe traseu bicicleta s-a comportat bine, rădăcinile sau denivelările întâlnite fiind depășite fără probleme de Acid, iar reprizele de accelerație de după, mulțumitoare. A fost suficient de rapid pe viraje, ghidonul mai lat (670 mm) fiind responsabil pentru un control bun. Destul de zgomotos la trecerea peste obstacole (ca orice altă bicicletă din segment), acesta fiind motivul pentru care aștept cu nerăbdare sistemul Shadow Plus și pentru schimbătoarele mai jos plasate în gama Shimano.

Echipare

Cel mai mare progres pe care-l cunoaște noul Cube Acid se înregistrează la nivelul furcii, pentru 2012 fiind instalată o furcă RockShox Recon pe aer. Astfel, Acid trece într-o ligă superioară, renunțând la furcile pe arc din trecut (Rock Shox Dart). Diferența este așa cum bănuiești mare, confortul dar și controlul îmbunătățit oferit de noua furcă cu o cursă de 100 de mm, reprezentând un plus. Pentru confortul tău, ai la dispoziție pe ghidon o manetă cu care poți acționa comanda de Lock-Out. Rebound-ul poate fi setat de sub brațul drept al furcii.

Pe de altă parte, cei de la Cube au fost foarte inspirați înlocuind vechile frâne Hayes Stroker Ryde cu noile Shimano M445. Chiar dacă dimensiunea discurilor a rămas neschimbată (160/160 mm), performanțele sunt superioare.

Veștile bune nu putea curge la nesfârșit, iar cei de la Cube au fost obligați să facă un compromis pentru a putea menține prețul lui Acid la nivelul actual. Astfel, angrenajul de tip Hollowtech II a fost înlocuit pentru 2012 cu unul de tip Octalink, ceva mai greu. De asemenea, locul vechiului schimbător de foi Shimano SLX a fost luat de către Shimano Deore, mai jos plasat cu o treaptă în gama producătorului japonez.

Cele 10 pinioane cuplate cu cele 3 foi ale angrenajului oferă suficiente alternative astfel încât să păstrezi un ritm constant la pedalat. Iar cu ajutorul schimbătorului de pinioane Shimano XT, coborârea sau urcarea lanțului au fost foarte precise, chiar și în sarcină. Schimbătorul de foi nu se compară cu vechiul SLX la viteză sau silențiozitate, însă este acolo când ai nevoie de el. Ambele schimbătoare sunt conectate la un set de manete Shimano Deore ce oferă funcția 2 way release și cu ajutorul căreia poți coborî pinioanele acționând padela mică, atât în față cât și în spate.

Anvelopele mi s-au părut destul de groase și din acest motiv oferă o viteză mai mică de rulare. Schwalbe Smart Sam 26 x 2.25 oferă aderență mulțumitoare în viraje dar nu suficientă la trecerea prin șleauri sau pe zone de macadam, în special în viraje. De asemenea, cu un set de anvelope mai îngust, acestea nu vor mai fi amenințător plasate lângă basculă.

Concluzie

Cube și-a dat mai mult strădania pentru a scoate în evidență detaliile. Astfel, atât vopseaua cât și urechea schimbătorului sau prinderea ghidonului pe tijă se fac remarcate prin albastrul intens. Primim cu aplauze faptul că frânele au fost înlocuite, iar furca funcționează în prezent cu cartuș de aer. Însă nu putem trece prea ușor cu vederea dispariția angrenajului Hollowtech II.

Per total, Acid este o bicicletă agilă, orientată către cicliștii mai sportivi care pot aborda câteva curse anuale de Cross Country sau Maraton. De asemenea, poate fi distractivă și la munte. Unghiurile sunt suficient de bine gândite astfel încât să nu te epuizeze pe urcări sau să-ți pună probleme la coborâri.

Are de asemenea un potențial bun de tuning, doar înlocuirea angrenajului cu unul de tip Hollowtech II sau a anvelopelor, cu unele în format 26 x 2.10, reușind să scadă pe de Acid sute de grame bune. Dacă tot vrei să investești într-un set de anvelope ușoare și performante, pot recomanda Schwalbe Rocket Ron, setul cântărind cu 600 de grame mai puțin decât cel instalat standard pe bicicletă. Iar asta presupune că te apropii rapid de o greutate totală de 12 kg.

Video:

Vezi Comentarii (5)
  • Ati spus ca impartaseste acelasi cadru cu Aim, am si eu o intrebare: Cube Aim sau Ram HT One? ( in special dpdv al cadrelor) Multumesc

  • Inclin sa cred totusi ca Hayes Stroker Ryde franeaza ceva mai bine decat Shimano M445. La aceeasi concluzie ati ajuns si voi in review-ul dedicat M445. Toate neajunsurile lui Acid sunt rezolvate la LTD: angrenaj Hollowtech, frane Formula RX (180/160), saua Selle Italia, anvelope mai bune, etc.

  • Normal. Echiparea ACID-ului este facuta special astfel incat sa se poata vanda bicicleta un pret rezonabil. Dotarea oricum este semnificativ mai buna decat cea a acid-ului de anul trecut. Furca este exceptionala tinand cont ca doar ea in sine(cu tot cu PopLock) costa cam 1100roni

  • O folosesc de aproape 3 săptămâni și am făcut cu ea 200km până acum. Ce nu m-au mulțumit sunt frânele. Mi-am dat drumul pe o șosea destul de abruptă, pe o distanță cam de 5km și dacă vroiam să încetinesc repede simteam cum tremură roțile, aproape că pierdeam controlul asupra bicicletei. Chiar m-a speriat în unele momente. Frânele le-am calibrat foarte bine. Ca viteză aveam 47km/h deci nu cine știe ce.
    În rest este excelentă bicicleta. Mă mai deranjează sunt cablurile trase pe sub țeava superioară. Aș fi preferat să fie mascate în cadru.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen + fifteen =