Acum citesti
Romet JIG (2016)

Polonezii de la Romet au venit cu câteva propuneri interesante anul acesta în segmentul All Mountain, iar pe lângă modelele full-suspension, aceștia au lansat și noul JIG, un hardtail construit pentru a face față abuzurilor pe potecile dificile. Se înscrie așadar în trend-urile actuale, oferind o bicicletă accesibilă din punct de vedere al prețului, comparat cu un full-suspension, care este aproape la fel de capabilă pe munte. Desigur, JIG nu poate înlocui un full-suspension, însă nouă ni s-a părut o alternativă mai ieftină, demnă de luat în seamă. Să vedem ce are de oferit.

Cadru/Pe traseu

Oferită pentru 6.799 de lei, noul JIG este un 29er cu o furcă capabilă, de 120mm, dotat cu tijă de șa telescopică și cu anvelope groase. Chainstay-ul este scurt, pentru a-i crește manevrabilitatea (430mm), iar unghiul furcii degajat, de 68 de grade, poziționat astfel pentru a-ți permite să abordezi și cele mai abrupte coborâri. Bicicleta nu se simte foarte fâșneață, căci roțile de 29 de inch stau în calea agilității supreme, însă cu siguranță este un hardtail cu care vei trece peste majoritatea obstacolelor de pe traseu. Totodată, pentru a-i potoli caracterul zvăpăiat la trecerile peste bolovani, am optat pentru o presiune mai mică în avelope, de 1.7 bar, iar rezultatul a fost unul pozitiv: JIG poate fi îmblânzită cu ușurință.

Ghidonul foarte lat de 760mm (apropiat de cele pentru downhill) asigură o manevrabilitate bună și îți conferă totodată siguranță, iar pipa scurtă de 60mm mai compensează din faptul că sub tine se află un set de roți cu un diametru de 29 de inch. În ceea ce privește urcările, cei de la Romet nu au făcut niciun compromis, poziționând seat tube-ul la 73.5 grade, oferind astfel o poziție bună chiar și pe urcările mai abrupte, fără ca roata de față să piardă contactul cu solul. Cu toate acestea, nu discutăm despre o bicicletă de Cross Country, iar JIG trebuie să se dea bătut când gradul de înclinație al pantei devine foarte mare. Cadrul este construit pentru a oferi o poziție relativ dreaptă, iar din acest motiv, ghidonul este destul de ridicat, aceasta fiind și explicația pentru care roata de față se ridică

Cadrul, pot spune, este suprinzător de ușor pentru o bicicletă robustă, cântărind doar 1.9 kg. Anul acesta am demontat biciclete de Cross Country, al căror cadru punea pe cântar mai bine de 2.2 kg, în versiunea 27.5, așadar cuvinte de laudă la acest capitol. Pentru suma cerută, bicicleta ar fi trebuit să vină cu cablurile trase prin interior, însă mecanicul nostru s-a bucurat de prezența acestora la exterior, bicicleta fiind mult mai ușor de montat. Rigiditatea nu are însă cea mai bună valoare, cei 72.1 Nm/grad comunicându-ne faptul că un ciclist de până în 80 de kg se poate bucura de performanțele bicicletei.

În ceea ce privește aspectul, portocaliul combinat cu aluminiul lăcuit reprezintă o chestiune de gust, însă vreau să salut inițiativa polonezilor de a păstra aluminiul la vedere, o apariție destul de rară în zilele noastre. Prinderea roții de spate se face cu ajutorul unui ax de 12mm, respectând tehnologia la zi, iar butucul de spate are o lățime de 142mm, însă vine cu o singură prindere de bidon.

Echiparea

Furca se află în centrul atenției din punctul meu de vedere, căci Romet a decis să echipeze JIG-ul cu un X-Fusion Trace RL2. Personal, mi-a plăcut încă de la început X-Fusion, dar din păcate, sunt produse relativ scumpe, iar astfel, există puțini producători care decid să le instaleze pe bicicletele lor. Chiar dacă are o cursă de 120mm, furca s-a simțit extrem de sensibilă pe orice tip de traseu și a înghițit cu plăcere și șocurile mai mari, provenite de la drop-uri. Iar greutatea de 1.86 kg este chiar mică pentru ceea ce oferă.

Transmisia 2×10 este compusă dintr-un angrenaj Shimano Deore, cu manete și schimbător de foi din aceeași gamă, doar schimbătorul de pinioane provenind din gama SLX și beneficiind de tehnologia Shadow plus, cu ajutorul căreia poți bloca patina. Acesta s-a comportat ireproșabil, iar faptul că poți bloca patina schimbătorului a făcut ca întreaga transmisie să fie destul de silențioasă atunci când lucrurile s-au precipitat pe traseu.

Roțile cântăresc împreuna 4.64 kg, reușind astfel să se mențină sub limita de 5 kg. Construcția este solidă, jantele Alex Rims fiind durabile, iar butucii de la Shimano, din gama Deore. Anvelopele oferă o aderență bună pe uscat, însă pe umed sau noroi, Schwalbe Nobby Nic cu o lățime de 2.25 trebuie să se dea bătute.

Frânele sunt de asemenea la nivelul așteptărilor, privenind din gama Shimano Deore și fiind dotate cu de 180mm pe față și 160mm pe roata de spate.

Trebuie să salut și inițiativa de a monta pe această bicicletă o tijă de șa reglabilă, care provine tot de la X-Fusion, modelul Hilo și care este acționabilă de pe ghidon cu ajutorul unei manete. Acționarea se face mecanic, cu ajutorul unui cablu, iar interesantă este construcția respectivei manete, care poate fi acționată în orice direcție, la 360 de grade. Aceasta acționează relativ rapid, însă trebuie să menționez că nu este cea mai rapidă din toate cele încercate până în prezent.

Cât despre confort, șaua a fost în regulă pentru anatomia mea, iar manșoanele, acceptabile. În cazul acestor biciclete voi continua să recomand manșoanele ergonomice, oferă confort mai bun și îți permit să tragi de ghidon mai bine.

Concluzie

Pentru că până în prezent am testat doar Romet-uri entry-level, pot spune că întâlnirea cu un model de clasă medie a fost o surpriză plăcută. Bicicleta te va purta în siguranță pe potecile mai agresive de munte, va trece ușor peste obstacole datorită roților de 29 de inch și în principiu, exceptând cablurile trase prin exterior, se află la zi cu tehnologiile. Greutatea relativ mică, de 12.6 kg, o face potrivită și pentru concursurile montane, dar și pentru distracțiile de weekend.

Date relevante  

Greutate totală: 12.66 kg
Greutate cadru: 1.920 grame
Greutate roți*: 4.640 grame
Greutate furcă: 1.860 grame
Lățime ghidon: 760 mm
Greutate angrenaj: 820 grame plus rulmentul de 100 grame
Rigiditate headtube: 72.1 Nm/grad
STW**: 37.5 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Ture montane pe trasee dificile, concursuri
Pe urcări: 7/10
Pe coborâri: 9/10

Galerie foto

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

seven − three =