Acum citesti
Cum montezi un set de schimbătoare electronice Shimano Di2 pentru MTB

Schimbătoarele electronice încep să crească în popularitate, cel puțin în rândul celor care îndrăgesc concursurile, iar motivele sunt clare și simple totodată: acestea sunt extrem de precise, nu se dereglează, schimbă în orice condiții – chiar și în condiții de noroi excesiv, nu necesită întreținere și nu sunt cu mult mai grele decât cele mecanice. Prețul este însă mai mare, dar aceasta este un factor discutabil care pentru unii chiar nu contează.

Așadar, noile schimbătoare electronice Shimano XT ne-au venit la test frumos ambalate, iar noi am fost la magazinul ProBike din Brașov deoarece deja au experiență în montarea acestora, dovadă că există deja clientelă chiar și pe piața din România. Nu le-am testat încă, dar pentru că am avut ocazia să vedem cum se montează, o să împărtășim cu voi pașii pe care trebuie să îi respectați la instalarea sistemului.

Pregătirea componentelor.

Pentru conectarea unor cabluri vei avea nevoie de o sculă din plastic, TL-EW01, de regulă livrată direct în pachet. Înainte să începi, asigură-te că acumulatorul este încărcat!

Pasul 1: trebuie să scoți schimbătoarele montate pe bicicletă. Se scot de asemenea cablurile și cămășile, chiar dacă sunt introduse prin cadru.

Pasul 2: se montează schimbătoarele electronice pe cadru, asemenea schimbătoarelor convenționale, căci prinderile sunt aceleași. Se montează de asemenea și centrul de comandă, cu ecran LCD. De reținut: schimbătorul de foi va avea nevoie și de un adaptor de prindere, în cazul de față, pentru o prindere de tip Direct Mount. Nu uita s-o achiziționezi (cost: 105 lei).

Schimbătorul se montează similar și arată similar. Doar partea din spate care găzduiește motorașul este un pic mai mare.
Ecranul are prindere pentru ghidoane cu un diametru de 31.8mm sau 35mm.
Prinderea suplimentară a adaptorului pentru Direct Mount.
Prinderea schimbătorului de foi pe cadru.

Pasul 3: se demontează capacul de sub cadru, acolo unde vei avea acces la cabluri. De asemenea, este recomandat să scoți și rulmentul, căci altfel nu vei avea loc să introduci joncțiunea pentru cabluri.

Capacul de dedesubt, prezent pe majoritatea cadrelor noi, se desface în două secunde.
Rulmenții au fost scoți pentru a ușura procesul de montare. Cu capacul scos, se poate vedea cămașa de la fostele schimbătoare și conducta de frână.

Pasul 4: se introduc cablurile electrice prin același loc prin care treceau și cele pentru schimbătoarele mecanice. Acest proces poate fi unul lung dacă nu deții un cadru conceput special pentru Di2. Instalarea nu este însă imposibilă, trebuie să ai un pic de noroc ca să nimerești găurile sau să te folosești de un cablu de frână de care atașezi cablul electric, pentru a-l trece mai ușor prin cadru.

Introducerea prin chainstay a fost cea care a durat cel mai mult, dat fiind faptul că acest cadru nu este Di2 ready.

Pasul 5: se conectează firele de la schimbătorul de foi, de pinioane, de la ecran și de la acumulator în joncțiune (are 4 ieșiri). Cablul îl conectezi în schimbător sau în joncțiune extrem de facil, la click.

Conectare la click, Lego-style. Simplu chiar și pentru un copil.
Joncțiunea se introduce apoi prin Bottom Bracket în seat tube.
Tot la click se contectează și cablul în schimbător.

Pasul 6: se introduce acumulatorul în seat tube. Dacă nu ai o tijă de șa specială care să găzduiască acumulatorul, atunci acesta va trebui învelit într-un material plastic ca să nu joace în cadru, iar astfel să producă zgomote neplăcute. Atenție însă, este bine să legi cu o sfoară, pentru a-l mai putea scoate de acolo la nevoie.

Acumulatorul nu este uriaș, însă va avea nevoie de un pic de spațiu. Dacă îți permite bugetul, poți achiziționa tijă de șa și ghidon Di2 ready.

Pasul 7: se montează și maneta de schimbător, care se conectează cu un cablu separat la unitatea centrală, display-ul cu LCD.

Odată montată maneta, poți face primele probe, fără a avea roata de spate sau angrenajul instalate încă pe biciclete. Doar te joci: bip-bip-bip! Un sunet chiar plăcut. 🙂
Conexiunea cablurilor în unitatea centrală: unul vine din joncțiune, altul din maneta schimbătorului.

Pasul 8: acum totul ar trebui să fie funcțional. Pentru reglaje însă, este indicat să te adresezi unui dealer Shimano, capabil să facă această operațiune. Pentru că sistemul utilizează o singură manetă de schimbător atât pentru schimbătorul de foi cât și pentru cel de pinioane, este necesar să faci setup-ul într-un service autorizat (trebuie să setezi când să coboare sau să urce lanțul pe sau de pe foaia mare. Eu am ales ca după ce cobor pe pinionul 6, să urce lanțul pe foaia mare). Sunt 2 astfel de presetări pe care le faci din start și încă una pe modul manual (lanțul rămâne doar pe foaia mică sau doar pe foaia mare). Însă, despre funcționalitate, voi vorbi în testul ce va urma.

Reglajul fin, cu lanțul pe foaia mare.
Update de software și setarea funcționalității. Totul este extrem de personalizabil. Genial!

Simplitatea instalării este într-adevăr șocantă, e ca și cum te-ai juca cu Lego. Singura problemă rămâne tragerea cablurilor prin cadru și setup-ul de la final. Nu uita, dacă tot mergi în service, să faci și update de software pentru cele două schimbătoare.

Vezi Comentariu (1)
  • Salut, îmi poți spune un nr de telefon, un contact cu cei de la shimano. Nu știu la cine sa apelez pt setări. Mulțumesc frumos!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen − 3 =