Acum citesti
Montare schimbator pinioane

Montarea schimbatorului de pinioane pe o bicicleta iti ofera doua posibilitati de operare : fie il montezi fara a desface lantul, fie il montezi cu lantul desfacut. Prima metoda necesita desfacerea rotitei de jos a schimbatorului si slabirea celei de sus iar a doua iti faciliteaza un montaj mai rapid. In orice caz, daca nu beneficiezi de o presa de lant sau pur si simplu nu vrei sa te complici, poti alege linistit prima metoda.


Cum montez schimbatorul de pinioane fara a desface lantul?


Este metoda preferata si agreata de majoritate. Schimbatorul de pinioane se monteaza pe urechea cadrului (din poza de mai jos).



In prima instanta este bine sa te asiguri ca urechea pe care urmeaza a fi montat schimbatorul de pinioane este dreapta. Prin dreapta intelegem o pozitionare paralela cu pinioanele sau o continuitate dreapta a cadrului. Atentie! Unele biciclete pot sa sufere in dreptul basculei. Daca schimbatorul a fost lovit puternic, exista un risc foarte mare ca urechea sa fie stramba. In acest caz va trebui s-o indrepti cu ajutorul unui patent pina ce aceasta se aliniaza cu cadrul. Operatiunea n-ar trebuie sa fie foarte dificila, deoarece in general, urechile sunt construite din aluminiu.



Asigura-te ca surubul care se va prinde de ureche este lubrifiat. Tot la acest pas, observa piedica de pe schimbator (incercuita cu rosu).



Piedica de pe schimbator trebuie sa se opreasca in pintenul de pe ureche (marcata cu rosu). Doar astfel poti fi sigur ca ai montat schimbatorul corect.



Insurubeaza-l apoi pe ureche.



Acum este momentul sa desfaci rotita de jos a schimbatorului de pinioane. Scoate-o complet si ai grija la componentele de mici dimensiuni, precum flansele de aluminiu.



Slabeste putin si rotita de sus dar nu o desface! In mod normal schimbatorul tau de pinioane este montat pe bicicleta, asadar va trebui sa faci aceasta operatiune printre spitele bicicletei.



Cu rotita de jos demontata si surubul de sus slabit, patina poate fi acum desfacuta.



Introdu lantul peste rotita superioara, iar apoi monteaza si rotita inferioara : asigura-te ca lantul trece prin spatele rotitei inferioare! Trecerea lantului ar trebui sa corespunda cu pozele de mai jos. Strange ambele rotite cu o forta destul de mare.


Vedere laterala pentru rotita inferioara :



Vedere din perspectiva pentru rotita superioara :



Cum montez schimbatorul de pinioane cu lantul desfacut?


Operatiunea este mai simpla, deoarece nu necesita demontarea rotitei inferioare a schimbatorului. Practic, nu vei umbla deloc la schimbator.


Monteaza schimbatorul pe ureche, asemenea operatiunii prezentate mai sus.



Trebuie sa faci trecerea lantului prin schimbator astfel : prin fata rotitei superioare si prin spatele rotitei inferioare.



Exista posibilitatea ca lantul sa nu fie suficient de lung pentru a-l prinde la loc cu ajutorul presei de lant (vezi poza de mai jos).



Ca sa nu te complici prea mult, exista o varianta simpla : cu ajutorul unui colier prinde patina de partea inferioara a basculei.



In acest moment, lantul va fi detensionat si suficient de lung pentru a-ti facilita o prindere usoara. Foloseste presa de lant si ai terminat!



In ambele cazuri, ultima parte a operatiunii o constituie tragerea cablului de schimbator. Acesta urmeaza a fi prins de schimbator cu ajutorului unui surub dupa care poate fi facut reglajul.


Citeste aici cum se regleaza un schimbator de pinioane.


Vezi Comentarii (27)
  • Urechea strambata a unui cadru din CrMo si chiar din aluminiu (adaptor)nu se poate indrepta cu patentul sub nicio forma….cel mai bine se poate folosi cheia reglabila; care, asa cum am mai spus inchide paralel si este perfecta pt. aceasta operatie.

  • Dragos! Eco are dreptate…nu cu patentul, si nici cu cheia reglabila eco.
    Se infileteaza schimbatorul cu o cheie imbus de 5 iar cand ajunge la capat cu ajutorul imbusului se aplica forta laterala schimbatorului PRIN ACEST IMBUS. E de preferat, pentru ca abaterile sunt mai vizibile datorita patinei schimbatorului, care fiind mai lunga are o acuratete vizuala mai mare. Cam aceeasi chestie cu bolobocul mic si bolobocul mare.

    • Mulțumesc mult pentru comentariu ChrisM! Am avut si eu urechiusa de pe cadru (de otel) de indreptat si așa am făcut! Nu am avut decât un cap de imbus pt bormașină, dar am prins de el o menghină scurta si am împins în ea. Mulțumesc freerider pentru articol!

  • PT UN CADRU DE ALU. Pt cadrele de cromo e alta mancare de peste. Acolo se opereaza cu pacientul pe masa, nu exista regula la scule….

  • @ChrisM,
    Trebuie sa stii ca sa indreapta cu cheia reglabila atat de bine, de nici nu-ti vine sa crezi !!….important este sa ai abilitati mecanice !….;)

  • Salutare tuturor!Am si eu o problema…am o cursiera peugeot mai veche iar cadrul nu are acea ureche de care se prinde schimbatorul din spate!am un schimbator shimano tiagra (care se prinde direct pe cadru-ca in tutorial-) exista vreun adaptor sau o metoda prin care sa prind schimbatorul pe acel cadru vechi?

  • sal! oferiti sfaturi mai mult decat utile „incepatorilor” ca mine… am o mica problema: am demontat roata spate, ptr a face o pana, am intampinat o problema insa dupa ce am montat-o; schimbatorul spate nu mai ridica lantul la fiecare „click”!!! Precizez ca inainte de a demonta roata nu am avut probleme! Mai pot spune ca montarea lantului s-a facut ca la carte: foaie mica, pinion mare, urmat de lubrifierea lantului si a pinioanelor. Care ar fi problema???
    STIMA

  • Am un Schimbator Shimano de pe o bicicleta veche deoarece cel de pe cea noua l-am rupt… Dupa ce am montat schimbatorul conform acestui tutorial am remarcat ca lantul este foarte detensionat iar schimbatorul are o pozitie ciudata (in sus spre spate) ce pot face sa revina la pozitia normala iar lantul sa fie tensionat?

  • Verifica cusca (patina) celui dinainte pe care l-ai rupt; este mai mare sau egala cu cea a schimbatorului Shimano de pe bicicleta veche ?!….
    Dupa cum explici tu, cusca astuia din urma este mai mica decat a celuilalt si tocmai din aceasta cauza lantul nu sta intins.
    Este nevoie sa scurtezi din lant si ai rezolvat necazul.
    Bafta !

  • Mersi man, chestia e ca si la celalalt statea la un moment dat detensionat, nu-i stiu cauza 😐 si nu stiu c sa-i mai fac. Multumesc inca odata

  • am cateva probleme cu schimbatorul mai exact cand imping maneta(adica aplic forta pentru schimbarea vitezei) schimbatorul merge in jos adica spre treapta 1, eu stiu ca ar trebui sa fie invers, ma poate lamuri cineva? un id de messenger ar fi foarte util(am nevoie urgenta de bicicleta)

  • @bogdan
    Daca vorbesti de schimbatorul de pinioane, atunci cand impingi maneta (pe plus) adica pe urcare si schimbatorul ”merge in jos”, adica coboara, inseamna ca este modelul TOP NORMAL si din cauza asta lucreaza invers.
    Sper ca am inteles bine relatarea ta !

  • foarte buna treaba cu montajul! nu gasesc, insa, detalii despre cat de slab sa fie cablul, atunci can il strang cu surubul…pentru a-l fixa..nu am un schimbaor de pinioane de firma, sa-i zic asa…dar principiul trebuie sa fie cam acelasi. sper ca nu e o intrebare prosteasca, dar cine nu stie, cum sunt eu…invata intreband. multumesc!

  • Salut!
    Ma gandesc daca se poate „trisa” putin:

    Oare daca montam schimbatorul cu roata scoasa nu e mai simplu? Adica sa nu se faca slabirea rotitei superioare printre spite.

  • Salut!
    Vin tot eu cu un raspuns: printre spite nu se poate, cel putin la bicicleta mea, pentru ca sunt pinioanele acolo, si acopera exact acea rotita. Am montat cu roata scoasa.

  • Va rog din suflet sa-mi spuneti daca aveti idee ce cadru este cel din imagini. Am un cadru fusion (nu se gasesc piese) si i-am rupt urechea si seamana leit cu cea din poze.

  • Salut ! Am o bicicleta cu 9 pinioane (cross grx 9) si vreau sa-i pun 10. Trebuie sa-i inlocuiesc si schimbatorul (shimano alivio) ?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

9 + ten =