Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Cei de la Specialized pregătesc un contraatac serios pentru concurenții lor, cel puțin dacă este să vorbim despre gama de cursiere pentru anul viitor. Performanța rămâne coordonata principală a companiei, dar ceva mai multă atenție a fost acordată și confortului și bicicletelor rapide de oraș.
Piesa de rezistență a noii colecții este Specialized Roubaix SL4 (foto sus), o cursieră din categoria endurance. Așadar, confortul este la mare preț în acest caz, capitol la care contribuie dimensiunile țevilor cadrului, dar și cele 3 secțiuni de pe furca de față, seatstay, umplute cu polimer Zertz, și tija de șa special concepută pentru o mai bună absorbție a șocurilor fără afectarea rigidității laterale. De fapt, dintre acestea, noua tijă de șa este inovația de bază pentru 2013. Numită COBL GOBL-R (foto stanga), se pare că contribuie mult la amortizarea șocurilor, lucru recunoscut chiar de Tom Boonen care și-a trecut în cont două victorii importante în acest an, în Turul Flandrei și Paris-Roubaix, folosind-o, deși la început a fost sceptic în această privință. Tija flexează vertical circa 16,61mm/kn, adică cea mai mare valoare înregistrată la aceste piese. Partea cu adevărat revoluționară a tijei în cauză este că nu șaua flexează, ci bicicleta, conservând astfel poziția ciclistului. O altă implicație este faptul că anvelopele pot fi umflate la presiune maximă. Lăsând calculele fizice la o parte, Specialized Roubaix SL4, mulțumită trăsăturilor specifice, reduce vibrațiile cu până la 20%, fără a afecta performanțele sale. Modelul este disponibil într-o varietate largă, de la echipare cu set compact, la cea cu Dura-Ace cu 11 viteze.
Trecând mai departe, ne oprim tot la Roubaix SL4, dar la varianta cu frâne pe disc, denumită Disc Expert. Pentru acesta au fost alese o pereche de frâne mecanice SRAM, deși cadrul este compatibil și cu cele hidraulice.
Cât despre celelalte modele, Venge devine compatibil și cu sistemul electronic al celor de la Campagnolo, EPS, și va exista și o ediție limitată în onoarea aceluiași Tom Boonen, Boonen LTD, produsă în 200 de exemplare. Allez, modelul din aluminiu al celor de la Specialized, a mai scăpat de niște grame, circa 200 la număr, a primit logo-ul S-Works, iar angrenajul este proiectat pentru compatiblitate perfectă cu setul SRAM Red.
Sărim gardul și trecem la bicicletele de ciclocros. Specialized Crux Carbon Disc este port-drapelul acestei categorii. Deși echipat cu frâne pe disc, modelul va fi compatibil și cu cele cantilever. La dezvoltarea sa a contribuit din plin ciclocrosserul Zdenek Stybar, multiplu campion mondial, iar dacă este să dăm crezare zvonurilor Crux Carbon Disc se dorește a fi un fel de corespondent pentru off-road a celei mai performante cursiere Specialized, Tarmac. Cadrul cântărește 990 de grame pentru mărimea 56 și cu toate adaptările pentru frâne, pe când furca indică 500 de grame când este așezată pe cântar.
Nici doamnele nu au fost neglijate când a fost proiectată noua gamă, mărturie stând modelul Ruby, acum compatibil cu sistemul electronic de la Shimano Di2 și cu cadrul de tip monococă. Ca și Roubaix SL4, bicicleta beneficiază de trăsăturile de confort, lucru care s-ar putea dovedi decisiv în privința succesului acesteia.
Avem vești și despre bicicletele rapide de oraș, potrivite navetiștilor. Modelul care iese în evidență este Sirrus și, potrivit producătorului, acesta se înscrie și în clasa fitness bike-urilor. Cadrul este de aluminiu, furca de carbon beneficiază de emblematicele inserții Zertz, cablurile trec prin interiorul cadrului și există locuri de prindere a aripilor ori portbagajului. Totodată, pe Sirrus poți monta anvelope de 35mm lățime. Nu este de trecut cu vederea nici setul SRAM 2×10 care o înzestrează.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.