Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Lapierre se întoarce în lumea XC-ului de performanță gata să atace podiumurile cu noile modele XR și XRM. Îmbunătățirile vizează greutatea, geometria și cinematica suspensiei, ducând a treia generație XR la un nou nivel de performanță.
Lapierre XR s-a lansat în 2013 ca o alternativă XC la modelul Lapierre X-Control. Lapierre XRM e o versiune mai capabilă de XR, cu o greutate un pic mai mare, dar cu cursa mai lungă a suspensiei. XRM e proiectat pentru a face față la trail-uri tehnice și obstacole dificile, fiind o bicicletă perfectă de maraton.
Modelul Lapierre XR a primit ultimele îmbunătățiri în 2017 iar de atunci s-au schimbat multe în lumea XC-ului. Lapierre a urmărit se pare tendințele și a lansat noile XR și XRM într-o formă în care să fie gata de noile provocări ale disciplinei.
XR e modelul din colecție mai ușor, orientat spre competiție, cu o cursă a suspensiei de 100 mm la ambele roți, disponibil cu cadrul din carbon standard sau cu o structură optimizată a carbonului, pentru o greutate redusă. XRM are cursa de 120 mm în față și 110 mm în spate, nu se concentrează pe reducerea greutății și este mai versatilă.
Lapierre recunoaște că scăderea greutății a fost un element critic de design al noii colecții XR. Pentru a obține cadre mai ușoare, Lapierre a modificat procesul de producție a carbonului. S-a trecut de la fibrele unidirecționale pre-impregnate la o nouă metodă de construcție numită UD SLI (Unidirectional Superlight Innovation). Folosind fibre unidirecționale Torayca, recunoscute pentru greutatea, rezistența și rigiditatea lor de excepție, Lapierre a păstrat rezistența cadrului foarte înaltă dar a obținut o greutate redusă, pe placul experților în XC.
Lapierre a dezvoltat noi mandrine rigidie din polipropilenă pentru a optimiza fibrele UD SLI. Mandrina oferă o precizie mai bună la așezarea straturilor și o compresie mai bună a acestora în matriță. Scopul a fost să se elimine rășina în exces dar să se păstreze rezistența cadrului necesară la MTB.
Un cadru mai ușor și mai subțire ar trebui să cedeze mai repede, dar Lapierre spune că noul proces de prelucrare a straturilor le face mai rezistente ca înainte și optimizate în zonele foarte solicitate. Lapierre spune că pentru fiecare cadru sunt folosite peste 300 de foi de carbon, iar datorită rezistenței mărite, a fost posibilă reducerea grosimii tuburilor în multe zone.
Lapierre a redus mult din greutate prin simplificarea triunghiului spate, eliminând pivoții și subțiind seatstay-urile, greutatea scăzând astfel cu 90 g. Datorită noi structuri UD SLI, chainstay-urile au o formă elegantă și sunt rigide, deși par mai masive acestea au pereții mai subțiri.
Lapierre spune că un cadruXR/XRM (fără amortizor, rulmenți și șuruburi) are o greutate de 1772 g. Versiunea standard, mai ieftină, are în aceiași formulă greutatea de 1970 g.
O altă modificare la noile XR și XRM este la cinematica suspensiei. Lapierre a schimbat poziționarea amortizorului spate și, cu ajutorul noului triunghi spate subțiat și fără pivoți, a dezvoltat o suspensie unică denumită Optimised Sensitivity System.
Inginerii Lapierre au mutat amortizorul sub top tube pentru a fi comprimat mai direct. Au mutat și pivotul principal deasupra rulmenților pedalier și ceva mai sus decât la modelul anterior, pentru a reduce efectul suspensiei asupra pedalatului la compresie. Schimbarea a redus stresul din seat tube, iar o protecție specială evită deteriorarea cadrului prin lovirea cu obiecte de pe traseu.
Lapierre spune că cinematica noilor seat stay-uri flexibile permite un sag constant la 26%, independent de greutatea riderului.
Lapierre se alătură cu XR și XRM celorlalți producători de MTB-uri care au trecut la un reach mai lung, unghi mai mare al tijei de șa și mai mic al furcii. XR are un unghi al furcii rezonabil de relaxat pentru XC, de 67 de grade, în timp ce XRM are unul de 66 de grade. Unghiul seat tube-ului este cu 1 grad mai mare ca la modelul anterior, având acum 75.5 grade la modelul XR, însă rămâne de 74.5 grade la modelul XRM.
Cadrul îmbunătățit are rutare internă a cablurilor, ghidată prin tuburi de Kevlar prin triunghiul principal, care iese afară în apropierea pivotului principal și reintră în triunghiul spate. Ambele modele folosesc rulmenții pedalier press-fit PF92.
Noul XR e disponibil în 3 versiuni de echipare, de la nivel de bază până la SRAM Eagle XX1. Nu au fost anunțate încă prețurile modelelor Lapierre XR/XRM.
Lapierre XR 5.9
- Cadru: noul XR carbon, cursă de 100mm
- Furcă: Fox Rhythm 32 Float 3, cursă de 100mm, 44mm offset
- Amortizor: Fox Float DPS, Performance Series
- Transmisie: SRAM SX Eagle cu deraior GX Eagle
- Frâne: SRAM Level T
- Roți: jante Mavic XC 425 cu butuci Lapierre DR813
Lapierre XR 7.9
- Cadru: noul XR carbon, cursă de 100mm
- Furcă: Fox 32 Performance Series Float 3, cursă de 100mm, 44mm offset
- Amortizor: Fox Float DPS, Performance Series
- Transmisie: SRAM GX Eaglecu deraior X01 Eagle și lanț NX Eagle
- Frâne: SRAM Level TL
- Roți: DT Swiss X1900 Spline
Lapierre XR 9.9
- Cadru: noul XR carbon, structura Team, cursa de 100mm
- Furca: RockShox SID Ultimate Charger Race Day Remote, cursa de 100mm , 44mm offset
- Amortizor: RockShox SID Luxe Ultimate Remote
- Transmisie: SRAM X01 Eagle cu deraior XX1 Eagle și lanț X1
- Frâne: SRAM Level TLM
- Roți: Lapierre Carbon XC SL
Lapierre XRM e disponibil în două variante de echipare, una cu componente SRAM și una cu Shimano, ambele echipate de trail și de competiție.
Lapierre XRM 6.9
- Cadru: noul XRM carbon, cursa de 110mm
- Furca: RockShox SID Select Charger RL, cursa de 120mm, 44mm offset
- Amortizor: RockShox SID Luxe Select+
- Transmisie: SRAM GX Eagle cu lanț NX Eagle
- Frâne: SRAM Level T
- Roți: jante Mavic XC 425 cu butuci Lapierre DR813
Lapierre XRM 8.9
- Cadru: noul XRM carbon, cursa de 110mm
- Furca: Fox 34 SC Factory Series Float, cursa de 120mm, 44mm offset
- Amortizor: Fox Float DPS Factory Series
- Transmisie: Shimano Deore M6100 cu schimbător spate și lanț XT
- Frâne: Shimano XT
- Roți: DT Swiss XM1700 Spline
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Check back for more information and updated pricing, or check Lapierre.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.