Acum citesti
Transmisie cu variaţie continuă de la Wavetrans

wavetrans-cvt-bicycle-transmission-prototype-600x328Transmisiile cu variaţie continuă, denumite şi CVT, asigură atât la maşini cât mai ales la mijloace de transport mici de genul scuterelor, ATV-urilor sau snowmobilelor o trecere foarte fină, aproape imperceptibilă între treptele de viteză. Cei de la Wavetrans au implementat aşa ceva pe… bicicletă.

Sistemul este controlat electronic şi constă dintr-o singură foaie de angrenaj care se expandează sau se contractă pentru a oferi echivalentul a şase trepte de viteză. Conceptul inovator oferă câteva beneficii faţă de sistemul clasic cu deraior. În primul rând este fineţea schimbării treptelor, posibilitatea schimbării acestora sub sarcină fără probleme, funcţionarea silenţioasă, imposibilitatea de a schimba două trepte deodată din greşeală, afişează pe ecran treapta în care se află iar producătorii spun că lanţul nu cade niciodată de pe foaie.

Momentan a fost creat doar un prototip iar producţia de serie este departe, dar ideea este foarte interesantă.

Foaia de angrenaj este construită din şase bucăţi separate care se extind telescopic pentru a oferi cele şase trepte de viteză. Controlul operaţiei este făcut electronic prin intermediul unui microprocesor şi a unui controler. Prototipul este alimentat de la nouă baterii AA pentru o autonomie de nouă ore, dar varianta finală va avea cu siguranţă altă soluţie de alimentare.

Schimbarea treptelor se face folosind două butoane de pe unitatea de control montată pe ghidon. Butoanele se vor apăsa uşor de fiecare dată, ca şi la orice sistem electronic. Sistemul nu este compatibil cu pinioanele tradiţionale, aşa că nu poate fi folosit cu un sistem cu deraior pe spate. Este utilizat un pinion special şi un întinzător de lanţ reglabil. Conform inventatorului Oliver Knittel din Phoenix, Arizona cele şase trepte de viteză ar trebui să fie suficiente pentru majoritatea cicliştilor, sistemul fiind în special proiectat după părerea noastră pentru bicicletele de oraş. Cele şase trepte echivalează cu un sistem cu foaie de 47 şi pinioane 15-24, dar poate fi ajustat. Oricum ar fi, probabil nu va fi în această formă un sistem performant pentru zonele cu dealuri.

Este evident că sistemul nu este folosibil în off-road, dar ar trebui să reziste totuşi la condiţiile vitrege întâlnite pe şosea: ploaie, zăpadă… Piesele uzate se pot totuşi schimba destul de uşor. Prototipul cântăreşte 1200 g, dar momentan greutatea nu a fost o prioritate până acum. Totuşi, sistemul elimină două deraioare cu manetele lor, pinioanele şi una sau două foi de angrenaj. Sistemul final va arăta cu siguranţă mult mai cizelat decât prototipul. Vor mai exista cu siguranţă îmbunătăţiri, fiind în lucru un sistem cu şapte trepte. Actele pentru a pantenta sistemul au fost întocmite şi depuse iar inventatorul Knittel caută în acest moment finanţare pentru producţia de masă. Preţul nu este încă cunoscut, dar producătorul spune că va fi unul rezonabil.

Iată şi un film în care se poate vedea mai bine funcţionarea sistemului:

Mai multe informaţii găsiţi pe site-ul producătorilor.

Sursa: bikerumor.com

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × 1 =