Acum citesti
Cum să circuli legal pe bicicletă în România? Ce este obligatoriu, opțional, interzis și permis?

Cei care nu sunt la curent cu legislația în domeniu sau cu ultimele modificări făcute Regulamentului privind circulația pe drumurile publice, pot avea surprize sau probleme dacă circulă pe bicicletă pe drumurile publice fără a respecta legea. Fiind la început de an am considerat că este bine să trecem în revistă ce ai voie, ce nu ai voie și ce este obligatoriu să faci când ești pe bicicletă. Am sintetizat cele mai importante prevederi legale în patru categorii: chestiuni obligatorii, opționale, ce este interzis și ce este permis.

card reglementari principale circulatie biciclete drumurile publice
Susa: youtube.com/channel/UC9p9JwagQ6tPoewLSux86WQ

De asemenea am desenat un card de mărimea și formatul cărții de identitate, pe care îl poți printa, plastifia și avea tot timpul la tine pentru a-ți fi de folos în cazul unui argument cu un agent de circulație ce este pe cale să facă un abuz.

Ce îți recomandăm însă este ca într-o astfel de situație să ai o discuție fermă, dar politicoasă cu agentul de circulație care dă dovadă de necunoașterea legii și dorește să te amendeze pe nedrept. Însă nu este recomandat să intri în polemici nesfârșite și nici să ai un ton amenințător. Dacă agentul de circulație dorește să te amendeze, o va face. Ulterior tu ai dreptul să o contești dacă amenda nu este legală. Așa se procedează în mod civilizat, chiar dacă alții nu se poartă civilizat cu noi.

Mulțumim Asociației Adevărații Veloprieteni și Clubului de Cicloturism Napoca pentru informațiile oferite online.

atentieOBLIGATORIU

  • Claxon sau clopoțel. Claxoanele pot fi și similare ca intensitate și tonalitate cu cele ale autovehiculelor;
  • Far și stop electric. Bicicleta trebuie să aibă far, clipici și catadioptrii doar noaptea, seara/crepuscul sau când vizibilitatea este redusă (ceață / ploaie). Pe drumurile luminate (urban/interurban), nu sunt obligatorii. „Drum luminat” înseamnă toată localitatea, nu doar locul în care se află biciclistul;
  • Catadioptrii sau benzi reflectorizante pe anvelope respectiv spițe. Pot fi orice culoare nu doar portocaliu. În mers trebuie să descrie un cerc.

permisOPȚIONAL

  • Cască de protecție;
  • Vestă reflectorizantă;
  • Catadioptrii la pedale.

interzisINTERZIS

  • Iarna pe bicicletă pe drumurile publica dacă este zăpadă pe carosabil, indiferent dacă bicicleta este echipată cu anvelope de zăpadă, cu ținte sau lanțuri;
  • Copiii între 7-14 ani pe drumurile publice. Drumurile publice includ, dar nu se limitează la: piste de biciclete, alei de parc, ulițe de sat.

permisPERMIS

  • Încadrarea din timp, înainte de intersecție, pe banda corespunzătoare direcției în care biciclistul intenționează să continue. Poate fi banda 2, 3 etc.;
  • Pe DN este în continuare permis cu bicicleta, sau pe „acostament practicabil”. Însă formularea „acostament practicabil” este ambiguă și poate fi contestată în cazul unei amenzi;
  • Copiii între 0-7 ani pot fi transportați doar în scaune speciale omologate, ce au marcajul CE. Doar o persoană majoră poate transporta copii sub 7 ani pe bicicletă;
  • Copiii de la 14 ani în sus, pe drumurile publice au voie pe bicicletă.

card reglementari principale circulatie biciclete drumurile publice 2

Vezi Comentarii (59)
  • O inrebare care a aparut dupa ce am achizitionat prima bicicleta: Este sau nu legal/ilegal mersul pe bicicleta in oras pe trotuar? Toate raspunsurile pe care le-am primit au fost ambigue sau fara baza cunostintelor legale si logica nu ma ajuta in cazuri in care mersul pe carosabil este sau prea periculos sau de-a dreptul imposibil.
    Deci, exista vreo sansa sa fiu amendat daca merg cu bicicleta pe trotuar in oras? Exista vreun paragraf in vreo lege care sa faca referire la asta?

        • Exista exceptii.
          Din P-ța Victoriei pâna in Charles de Gaule, si mai departe până la Arc si spre Bordei, pista este legală pe trotuar, marcata si semnalizata cu indicator rutier pe amvele trotuare.

        • In Craiova, pe Calea Bucuresti, sunt piste de bicicleta doar pe trotuare. Sunt marcate cu indicatoare clare pe stalpi, sunt bine marcate pe jos, atat cu benzi cat si cu marcaje periodice ce simbolizeaza bicicleta. Sunt facute, in general, la marginea trotuarului, asa ca masinile care parcheaza in spic, au botul de-asupra pistelor. Fiind pe trotuar, daca nu sunt masini parcate pe ele, sunt pietoni neatenti sau surzi, sau rau intentionati. Deasemenea, la fiecare intrerupere a trotuarului bicicleta trebuie sa suporte niste borduri cu trecere de pietoni intre ele, unde teoretic, biciclistul trebuie sa coboare. Cu toate astea, in Craiova, sunt legale si obligatorii iar nerespectarea lor poate atrage probabil si dosar penal. Zici ca vor sa descurajeze ciclismul. In naveta mea zilnica de aprox. 5 km, rareori vad inca un alt biciclist, si in general e un om nevoias, care chiar nu-si permite altceva (judecand dupa haine si bicicleta). Putini au bicicleta de placere aici. Am auzit ca in Parcul Romanescu, unde sunt piste, daca te prinde politia ca nu esti pe pista, poti lua amenda. Deasemenea, am intrebat niste agenti daca in Gradina Botanica (unde nu sunt indicatoare in sensul asta) e voie cu bicicleta si mi s-a raspuns ca ,,de coarne” adica doar pe langa ea. Am intrebat daca pot circula incet, fara sa stanjenesc pietonii si mi s-a repatat ca ,,decat de coarne”.

  • Claxoanele pot fi și similare ca intensitate și tonalitate cu cele ale autovehiculelor ? Unde scrie asta ? Eu stiam exact invers, ca-s interzise daca imita claxonul de masina.

  • Dupa cunostintele mele in materie de legislatie rutiera, este obligatorie purtarea de materiale reflectorizante pe perioada nopti. In loc de vesta, care intradevar nu e obligatorie.

    • „Prin modificarea art. 161 alin.(1) lit.r) se restrange obligatia biciclistilor de a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante pe timp de noapte si crepuscul sau de vizibilitate redusa la cazul cand circula in afara localitatilor sau in localitati in care nu functioneaza iluminatul public, nemafiind obligatoriu sa poarte asa ceva vreodata in localitati in care functioneaza iluminatul public.”

      via: http://ccncluj.blogspot.ro/2016/12/legislatia-rutiera-modificata-in.html

  • Ar fi utile ca pe acel ‘cartonas’ de buzunar sa fie trecute si articolele din lege unde este specificat ce e permis/interzis etc

    • Da, m-am gandit sa adaug si referintele insa intrucat in realitate nu va fi de folos, agentul de circulatie „stiind mai bine”, nu le-am mai trecut. Totusi voi reveni cu o completare

  • Drăguț. E bine de știut că acum avem ”argumente” cu polițiștii, nicidecum câte o ceartă sau discuție în contradictoriu. O fi un semn bun, că am ajuns pe o treaptă superioară de cultură și civilizație.

  • Salut – foarte bun cartonasul, dar as vrea sa pun si referinte legale , de ex Legea X art Y – altfel, n-am NICIO SANSA cu un agent de circulatie, este doar un cartonas imprimat de mine 🙁

    Ne poti ajuta, te rog, cu referinte?

    • Da, m-am gandit sa adaug si referintele insa intrucat in realitate nu va fi de folos, agentul de circulatie „stiind mai bine”, nu le-am mai trecut. Daca ai pe verso trimiterile la articolele din Regulament, tot un simplu cartonas este.
      Cel mai important lucru de retinut este ca in cazul in care esti amendat pe nedrept, stii in ce situatii poti face contestatie la Procesul Verbal.
      Voi reveni totusi si cu o completare pentru verso cu trimiterile la articolele de lege

  • Un lucru important trebuie adăugat pe acel cartonaș pentru a circula legal pe bicicletă în România și sunt sigur că sunteți cu toții de acord cu mine: este obligatoriu să ai asupra ta actul de identitate. Probabil ar trebui trecut cu roșu pe cartonaș pentru că foarte mulți bicicliști îl uită sau îl lasă acasă din neglijență.

  • O ineptie aberanta chestia ca pers intre 7-14 ani nu au voie pe bicla pe drumurile publice. Adica un liceean de 14 ani cu buletin aproape adult legea il considera inapt sa se deplaseze pe acolo. O aberatie cat casa. Char atat de prost sa fie un om de 14 ani deja la liceu ?

  • „Copiii între 7-14 ani pe drumurile publice”…. Trebuia scris „copii cu varsta sub 14 ani”. Nu de alta, dar am vazut multi tatici inconstienti cu copii de 5-6 ani PE STRADA!!! Cel mai tare m-a surprins un tatic pe bicicleta cu un tanc de 3 ani. Poate 4. Copilul mergea pe bicicleta fara pedale. Erau pe o strada circulata din Constanta.

    In rest, foarte util articolul. Multumim!

  • Între timp, mi-am dat seama care-i treaba cu argumentul. Rimează cu acostamentul. Iată cum:
    Biciclesc pe-acostament.
    Polițistul, corpolent
    Și cu chef de argument,
    Dă un fluier violent.
    Eu opresc pe loc, prudent.
    „Ce se-ntâmplă, dom’ agent?” –
    îl iau eu la sentiment.
    Fața lui de pergament
    se-nroșește un moment
    și mă-ntreabă contondent:
    „Unde-i faru’, dom’ student?
    Clopoțelul e absent
    și n-ai vestă. Fii atent –
    scrie la regulament!”
    Îl privesc cam somnolent,
    dar îi replic concludent:
    „Ba am bec cu filament,
    care merge la curent,
    și claxon, ca-n Occident!
    Am și bile… (În rulment!)”
    „Ia nu fi impertinent,
    că-ntr-o clipă, ca-n Orient,
    apelez la armament,
    te trimit în firmament
    și-n cădere, consecvent,
    dai cu dinții de ciment.”
    Mirosind un hăreisment,
    mi s-a arătat urgent:
    ăsta-i d-ăla consecvent,
    cu talent de delincvent
    și viloi lângă Dervent,
    învățat la unguent
    de te bagă-n faliment.
    Nu acceptă virament,
    nu semnează document,
    că nevasta, evident,
    „n-are bani de permanent”.
    În pur spirit decadent,
    îl trimit în transcendent,
    pentru că vorbesc fluent
    un argou foarte decent.

    • Nu si-au dat seama de ironie nici macar dupa comentariul evident de mai sus, daramite dupa aceasta poezie. Ba mai mult, au postat-o cu mandrie pe Facebook.

    • Zic să printați și poezia lui Tegument
      Că n-o fi un polițist eminent
      Dar de-i reciți așa un argument
      Poate râde și scapi cu avertisment.

      Că și legile-s făcute
      Ca pe noi să ne ajute
      Iar săracii polițiști
      Nu mai vor ca tu să riști.

  • Buna treaba cu clopotelul…
    E evident ca e obligatoriu pentru ca intr-un accident te scapa fara nici o zgarietura; ca doar pe toate castile scrie ca nu sunt prevazute sa acopere 100% din situatii.

  • Deci, pe intelesul tuturor, daca se intampla sa te prinda noaptea in oras ( strada iluminata, bulevard etc. ) fara acele dotari ( fara far, stop, ochi de pisica, elemente reflectorizante, vesta, claxon) si tu circuli pe pista de biciclete, poti fi amendat? ( Stiu ca nu e ok, si in primul rand nu e ok pentru siguranta celui care face asta dar se mai intampla ) Si daca imi mai puteti spune unde as putea gasi exact codul rutier din 2016 respectiv 2017, evident paragraful pentru biciclete? Multumesc anticipat!

  • Am și eu o întrebare. În urma modificărilor efectuate, așa-zișii „licurici” sunt legali?
    Am tot întrebat dar răspunsurile primite nu sunt suficiente pentru a convinge un agent de poliție..din păcate.

  • Salut

    nu sunt 100% sigur daca am inteles bine acest fragment:
    „Far și stop electric. Bicicleta trebuie să aibă far, clipici și catadioptrii doar noaptea, seara/crepuscul sau când vizibilitatea este redusă (ceață / ploaie). Pe drumurile luminate (urban/interurban), nu sunt obligatorii. “Drum luminat” înseamnă toată localitatea, nu doar locul în care se află biciclistul;”

    Adica,biciclistul poate circula noaptea, in oras fara nici un fel de far, catadioptrii, element reflectorizant etc? Mi se pare aberant.

  • Am fost și eu opri astăzi de un polițist și am primit avertisment că nu am claxon… Mi-a atras atenția ca nu aveam nici catadioptrii pe roti și stop în față, dar în procesul verbal a trecut doar faptul că nu aveam sonerie.

    Deci pana la urma trebuie să am tot timpul catadioptrii, stopuri/lumini? Eu personal nu le văd rostul fiindcă nu am mers cu bicicleta niciodată noaptea…

    • Salut,

      Claxon sau clopotel obligatoriu zi si noapte
      Ochi de pisica si lumini electrice doar noaptea, seara/crepuscul sau când vizibilitatea este redusă (ceață / ploaie)

      Dar nici in oras nu sunt obligatorii noaptea daca strada este luminata public. “Drum luminat” înseamnă toată localitatea, nu doar locul în care te afli tu in momentul respectiv si poate ca fix acolo nu e niciun stalp de lumina. Desigur, pentru siguranta proprie noi incurajam biciclistii sa folosaesca lumini noaptea chiar si intr-un oras luminat.

      Insa intr-o disputa cu un agent de circulatie nu are rost sa discuti in cotradictoriu. Ii explici ca potriviti legii este legal cum circuli (daca intr-adevar nu gresesti cu nimic), dar daca agentul insista sa te amendeze, il lasi sa-si vada de treaba. Tot ce poti face tu este sa depui contestatie impotriva PV-ului intocmit.

  • Am mai citit prin modificările noi ale codului rutier și am ajuns la concluzia că trebuie să ai ochi de pisică pe roti sau cauciuc tot timpul.
    Este formulat cam aiurea în lege…
    La litera c) zice ca trebuie lumini, stopuri fata/spate și catadioptri doar noaptea/seara/ceata.
    Apoi la litera d) zice că trebuie să avem ceva reflectorizant pe roti care formează un cerc în mers, dar aici nu mai specifica doar pe timpul nopții, deci poate fi interpretat că trebuie să le avem tot timpul…

    Oricum cine nu își echipează bicicleta corespunzător pe timpul nopții nu este sănătos la cap, chiar dacă merge într-un oraș iluminat.

    Bine măcar că au scos rahatul ala de vestă și nu au făcut casca obligatorie… Cat despre sonerie chiar nu-i văd importanța ce o face obligatorie, oricum nu aude nici dracu, din mașină, o sonerie standard de bicicleta.

  • Am văzut că mai era o întrebare mai sus, dar răspunsul e destul de superficial: pe unde pot circula legal copii (sub 14 ani)? Mi se pare greu de crezut că un copil de clasele V-VIII nu poate merge legal pe bicicletă la școală…

  • La interzis ar mai fi:
    a) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa; aici se refera la biciclist si nu la bicicleta.

    b) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;

    si alte cateva reguli

  • Cred ca o parte din informatie este eronata… „Bicicleta trebuie să aibă far, clipici și catadioptrii doar noaptea, seara/crepuscul sau când vizibilitatea este redusă (ceață / ploaie). Pe drumurile luminate (urban/interurban), nu sunt obligatorii.”

    Din cate stiu doar imbracamintea cu elemente reflectorizante/ vesta nu e obligatorie pe drumurile luminate/ localitati

  • Buna seara . Ieri 19 .10.2017 ma intorceam spre casa pe soseaua oltenitei intre parcul copiilor si big berceni mai exact statia de RATB husi cand am fost oprit de o masina de politie ,, politia rutiera ,, si luat la intrebari . Dupa ce am dat datele politistul mi-a controlat bicicleta …. bicicleta noua dotata cu far fata de culoare alba , stop rosu de culoare rosie ,sonerie , frane foarte bune , cercurile portocali pe spite ( nu stiu cum se numesc ) banda portocalie pe pedale … nu a avut ce sa zica . Dar a venit randul meu . Vesta reflectorizanta … nu purtam asa ceva . Asa ca am fost amendat cu 6 pt de penalizare in valoare de 870 lei 🙁 . Pe procesul verbal scrie …. In calitate de biciclist a circulat pe drumul public si nu a purtat imbracaminte cu elemente reflectorizante . Este normal sa primesc amenda pt asa cv ? Iar suma de 870 din pt meu de vedere este mult prea mare . Sa fac contestatie dupa ce platesc suma la jumatate ? Pot scapa de amenda ? Multumesc

    • Salut,
      Legat de elementele reflectorizante de pe haine, regulamentul spune:

      REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006
      Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
      r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;

      Deci politistul a avut dreptate doar daca tu circulai noaptea (sau pe inserat sau pe vreme cu vizibilitate redusa, ceata), in localitate in care NU functiona iluminatul public.

      “Drum luminat” înseamnă toată localitatea, nu doar locul în care se află biciclistul. Daca strada pe care esti nu este luminata, dar restul localitatii este, se consudera ca iluminatul public functioneaza.

      Daca nu ai incalcat litera r) de la alin (1), art 161, atunci poti depune contestatia. Ideal este sa platesti jumatate din amenda, iar prin contestatie sa soliciti si returnarea platii amenzii. Nu uita sa atasezi si chitanta.
      Nu este nevoie sa te deplasezi la judecatorie pentru a trimite contestatia. Este suficient sa o trimiti prin posta cu confirmare de primire.

      • Deci daca pe o strada pe care merg e bezna si in rest pe celelalte (din localitate ) e lumina inseamna ca e ok sa merg fara elemente fluorescent-reflectorizante pe acea strada ?
        Ex: Daca pe Sos. Colentina e intuneric 🙂 (nu functioneaza iluminatul public) si pe Sos. Panduri de ex. functioneaza iluminatul am voie sa merg fara elemente fluorescent-reflectorizante pe Sos. Colentina ? 🙂

  • Noaptea pe drumuri luminate este
    1). obligatoriu sa ai catadioptriu pe roata de spate si benzi reflectorizante pe spite care sa descrie in mers un cerc
    sau
    2). legislatia nu obliga biciclistul sa aiab nici un fel de elemente reflectorizante daca exista iluminat public
    ?
    Care varianta este corecta ?
    Multumesc.

  • Salut , azi un prieten a primit amenda pentru ca se plimba cu bicicleta si nu avea carte de identitate la el , este obligatoriu si poti sa primesti 800lei amenda pentru acest lucru sau sa facut un abuz din partea politie locale cluj napoca ?

    • Salut. Actul de identitate este obligatoriu sa-l ai la tine.
      Pe de alta parte masura luata de politist pare a fi prea drastica, iar prietenul tau poate face contestatie in care recunoaste ca nu avea buletinul la el si poate solicita inlocuirea amenzii cu avertisment, pe motiv ca severitatea pedepsei este disproportionat de mare in comparatie cu pericolul social pe care il prezenta prietenul tau care mergea cu bicicleta fara sa aiba buletinul la el.

  • Nu mai induce lumea in eroare! Cum a specificat cineva mai sus DOAR imbracamintea reflectorizanta nu e obligatorie in localitati iluminte . Luminile fata/spate si ochii de pisica sunt obligatorii tot timpul de la lasarea serii sau cand vizibilitatea e redusa indiferent de iluminatul public

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

4 × two =