Acum citesti
Trek 4900 (2012)

Trek 4 Series sună cunoscut? Se poate, deoarece nu de mult, ai putut citi o recenzie despre noul Trek 4300. Cine este Trek 4900 defapt? O versiune mai bine echipată, din aceeași serie, care reprezintă calea de intrare către segmentul mid-level. Sau cel puțin, îndrăznește să-l atace. Pentru că există suficiente argumente care să recomande Trek ca brand, voi trece la argumentele pro și contra pentru modelul de față.

Cadru/Pe traseu

Între cadrul lui 4300 și 4900 nu există diferențe semnificative, exceptând graficele aplicate pe cadru. Beneficiază de aceeași calitate la care te aștepți de la un brand premium, cu suduri foarte bine realizate, vopsea de calitate, două prinderi pentru bidon, urechi mici și bine lucrate dar și cu cabluri trase pe sub țeava superioră a cadrului. Triunghiul posterior al cadrului este compus în stilul casei Trek dintr-o furcă, cu un singur element central care leagă bascula de seat tube (țeava șeii). Spațiul disponibil pentru anvelopă este mare, astfel încât chiar și pe traseele acoperite cu mult noroi, poți pedala fără griji.

Unghiurile care denotă comportamentul bicicletei pe traseu vin în formula 70.5 grade pentru headtube și 73.5 grade pentru seattube. Asemenea fratelui mai mic din gamă, vigilența în viraje este răpită de ghidonul plasat sus. Există totuși și reversul medaliei, cei care apreciază o poziție mai confortabilă pe bicicletă fiind mulțumiți de amplasarea ghidonului. Dacă vrei să simți însă spiritul sportiv, nu-ți rămâne decât să îndepărtezi unul sau ambele distanțiere de pe gâtul furcii și să le muți deasupra tijei de ghidon. Astfel, vei avea o poziție mai agresivă pe bicicletă.

Cadrul cântărește 2.06 kg, o valoare medie pentru segment, iar rigiditatea acestuia, de 111 Nm/grad ne spune că Trek 4900 se va comporta foarte bine în viraje sau la schimbările de direcție. De aici și recomandarea că această bicicletă poate fi utilizată eficient și în competiții.

Echipare

Cum spuneam și mai sus, 4900 este un upgrade al modelului 4300 din punct de vedere al echipării. Sistemul de transmisie este compus dintr-un schimbător de pinioane Shimano SLX cu tehnologie Shadow (nu depășește gabaritul bicicletei), capabil, suficient de silențios și de rapid, de asemenea dintr-un schimbător de foi Shimano Deore, ce face parte tot din gama mid-level a producătorului japonez dar ce necesită un efort ceva mai mare atunci când trebui să schimbi lanțul de pe o foaie mai mică pe cea mare, un angrenaj Shimano M522 și manete de schimbătoare de calitate Deore cu funcție 2 Way Release. În total, ai la dispoziție 3 foi și 10 pinioane, pe care le poți folosi după bunul plac.

Frânele Shimano M446 sunt de asemenea un progres față de Hayes Dyno instalate pe Trek 4300. Sunt suficient de capabile și pentru coborâri ceva mai abrupte și oferă suficient control dacă ești stăpân pe situație. Atât pe roata de față cât și pe cea de spate, tronează discuri cu diametrul de 160 de mm cu prindere Center Lock. Dacă dorești ceva mai multă putere de frânare, poți opta oricând pentru un disc de 180 de mm.

Furca provine de la SR Suntour și constituie surpriza plăcută de pe această bicicletă. Unele modele, precum XCR-ul de pe Trek 4900, sunt fabricate în Taiwan și nu în China. De aici și diferența uriașă între calitatea celor două furci. Suntour XCR oferă o cursă de 100 de mm și reprize de amortizare surprinzător de eficiente pentru o furcă ce poartă blazonul taiwanez. Și nu scoate sunete ciudate la revenire! Este dotată de asemenea și cu Lock-Out cu comandă pe ghidon, însă greutatea acesteia nu impresionează. Agățată în cântarul nostru, aceasta a arătat valoarea de 2.36 kg. O furcă acceptabilă pentru acest Trek, care merită înlocuită cu una mai ușoară însă care merită păstrată pentru performanțele decente.

Roțile lui Trek 4900 cântăresc în total 4.86 kg. La greutatea mare o roților își aduc contribuția atât anvelopele cu viteză mare de rulare dar cu aderență mediocră, cât și butucii Shimano pe bile, nu pe rulment. Reprizele de accelerație sunt astfel modeste.

Concluzie

În cel mai fericit caz, aș alege oricând Trek 4900 în defavoarea lui 4300. Bineînțeles, datorită echipării mai bune, punctând dinnou frânele, sistemul de transmisie și chiar furca. Bugetul este bineînțeles mai mare, prețul pe care-l vei putea citi pe eticheta lipită pe Trek 4900 indicând suma de 3.199 Lei. Nu este nicidecum un best deal, dar în acești bani primești un cadru relativ ușor și solid, ce constituie un schelet bun pentru următoarea ta bicicletă de Cross Country.

Date relevante  

Greutate totală: 13.42 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 2.061 grame
Greutate roți*: 4.862 grame
Greutate furcă: 2.362 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.109 grame
Rigiditate headtube: 111 Nm/grad
STW**: 53.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Video:

Vezi Comentarii (7)
  • cum spunea bunicul meu,multi bani pentru nimic.
    acum mari producatori vand nimic la bani multi pt ca au un nume in spate,rusine lor si rusine noua ca dam bani pe asa ceva.

  • Foarte bun testul,foarte profesional si complet,practic aflii orice detalii despre bicicleta dupa citire.
    Un singur lucru am de intrebat: STW**: 53.9 din cat? Care este o medie normala?
    Cat despre Trek 4900 clar merita diferenta de bani comparat cu 4300. Un test la 6000 o sa apara?

  • Intr-o vreme si eu ma uitam la fiecare chitibusa si fiecare echipare superioara. Acum insa, nu prea mai conteaza decat sa ma duca. Picioare nu sunt de vanzare?

  • „nobody 19 July 2012 at 8:59 pm –
    cum spunea bunicul meu,multi bani pentru nimic.
    acum mari producatori vand nimic la bani multi pt ca au un nume in spate,rusine lor si rusine noua ca dam bani pe asa ceva. ”

    Dupa ce vei pedala pe un Trek iti vei schimba opinia.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

14 + seven =