Acum citesti
Stevens Tremalzo (2013)

Ar trebui să fie deja clar pentru toată lumea că bicicletele cu roți de 29 de inch și cel în curând cele cu roți de 27.5 inch, vor domina cursele de Cross Country. La nivel internațional o fac deja, însă piața noastră are multă răbdare, pentru că ne aflăm de abia la începuturi. Ca să mă conving de aptitudinile lui Tremalzo, care apropo, este o trecătoare aflată în Munții Gardasee din Italia, am decis să mă arunc în prima competiție care-mi ieșea în cale. Iar aceea s-a întâmplat să fie Surmont MTB Challange de la Azuga, pe o vreme foarte ploioasă, care a scos untul din mine și din bicicletă. Cu toate acestea am reușit să trec linia de finish alături de primii 100 de concurenți, ceea ce mi-a însorit ziua. La o săptămână după Azuga, am participat la Trofeul Muscelului, unde am reușit să bifez un loc 6 în categorie. Cum s-a comportat Stevens Tremalzo pe traseul de test dar și în cele două competiții, vei putea citi în cele ce urmează.

Cadru/Pe traseu

Tremalzo nu este vârf de gamă, dar este o bicicletă echipată cu componente high-end. În ceea ce privește cadrul, lucrurile nu stau foarte diferit. Este construit din țevi de aluminiu 7005 Superlite, dar greutatea acestuia este de 1.89 kg, ceva mai mare decât a unor modele premium, dar cu siguranță mai ușor decât toate modelele entry-level. Se poate spune că este un compromis fericit între greutate și rigiditate, deoarece mașinăria noastră a indicat o valoarea de 93.2 Nm/grad pentru rigiditatea lui Tremalzo deci 49.3 Nm/grad/kg pentru rigiditatea raportată la greutatea cadrului. Asta îl plasează imediat după cadrul lui Scott Scale, în topul bicicletelor 29er pe care le-am testat anul acesta.

Finisajele cadrului sunt foarte bine realizate, cel mai mult reușind să mă impresioneze țeava inferioară, foarte frumos „sculptată”. Headtube-ul este conic și relativ scund, pentru a oferi o poziție așa cum se cuvine pentru un 29er cu gene sportive. Iar poziția este cea care oferă numeroase avantaje pe traseu. În toate condițiile, fie că au fost dificile sau mai blânde, m-am simțit neobosit pe Tremalzo: unghiul de 72 de grade al headtube-ului oferă o manevrabilitate foarte bună la vale, iar cel de 74 de grade al seat tube-ului, o poziție foarte bună pentru cățărări. În orice caz, pipa mi s-a părut destul de lungă, una mai scurtă sporind și mai mult din manevrabilitatea bicicletei. Producătorul livrează bicicleta cu două distanțiere care se află între pipă și cadru, pe care te sfătuiesc să le scoți, pentru a coborî poziția ghidonului. De asemenea, nu înțeleg de ce acest cadru nu este disponibil și în dimensiunea de 17 inch, în condițiile în care poate fi achiziționat cu un seat tube lung de 22 de inch.

Mai trebuie completat cu faptul că prinderea schimbătorului de foi se face pe sistemul Direct Mount, evitând astfel probleme de așezare la montarea acestuia. Greutatea schimbătorului este astfel mai mică. Două prinderi de bidon se află la datorie pe cadru și sunt foarte utile în timpul curselor, iar urechile cadrului sunt superb ștanțate cu logo-ul producătorului, ceea ce-i conferă o imagine deosebită. Sau cel puțin ai convingerea că nu sunt aceleași urechi de prindere ale roții de spate, care mai pot fi întâlnite și pe alte biciclete. Vopseaua albă este eficientă deoarece poate ascunde foarte bine eventualele zgârieturi de pe cadru.

Echipare

Stevens Tremalzo este echipat cu un superb sistem de transmisie Shimano XT, care a făcut față tuturor condițiilor, indiferent dacă este vorba de urcări sau de noroi. Funcționează exact așa cum trebuie să funcționeze o componentă fabricată în Japonia. Cele 3 foi și 10 pinioane ale sistemului de transmisie oferă suficiente rapoarte, pentru toate tipurile de teren. În schimb, manetele Shimano SLX, nu se ridică la nivelul XT-ului, cel puțin din punct de vedere al calătății mataerialelor.

Furca Rock Shox Reba cu comandă de Lock-Out pe ghidon funcționează ireporșabil. În plus, noul model Solo Air are o singură valvă pentru ajustarea presiunii, cei de la Rock Shox renunțând între timp la mai complicatul sistem Dual Air, cu două valve. În limita a 100 de mm, furca a preluat și șocurile mai mici și nici nu a flexat simțitor, completând astfel pachetul de componente premium. Și cântărește doar 1.5 kg, o greutate de vis.

Tot în categoria componentelor de top se înscrie și setul de roți Easton XC 29, cu butuc QR15 pentru roata de față. Este păcat că cei de la Stevens nu au gândit o prindere 12×135 și pentru toata de spate. Nu doar că demontarea roții ar fi fost mai simplă, dar ar fi rigidizat și mai mult triunghiul posterior al cadrului. Revenind la roți, acestea nu flexează atunci când pedalezi puternic la deal, dar nici când abordezi virajele strânse în viteză, menținând bicicleta pe direcția impusă de tine. Cu cele 4.7 kg ale sale, cu tot cu anvelope, discuri, pinioane și cheițe de strângere, roțile sunt cele mai ușoare pe care le-am întâlnit anul acesta pe bicicletele 29er de test.

Anvelopele nu strălucesc însă. Deși oferă o viteză bună de rulare, Continental X-King (pliabile), oferă o aderență mulțumitoare în viraje și destul de slabă pe teren umed, în special atunci când urci pante abrupte. De asemenea, sunt destul de grele: 720 de grame/bucata.

Frânele provin de la Avid, modelul Elixir 3 cu disc de 180 de mm pe roata de față și unul de 160 de mm pe roata de spate. Frânele opresc eficient bicicleta, având de furcă mai degrabă cu fading-ul, pe coborârile lungi. Produc de asemenea un zgomot tipic discurilor G2CS și din nou mă întreb de ce Stevens nu a montat un set de frâne mai sus plasat în gamă, cu noile discuri HS1.

În ceea ce privește elementele de confort, șaua este comodă, în schimb am preferat pentru curse să înlocuiesc manșoanele din dotarea de serie cu unele ergonomice. Schimbă radical confortul palmelor pe bicicletă.

Concluzie

Stevens Tremalzo 29er este o bicicletă rapidă, comodă, gata oricând de concurs și pe deasupra, suficient de ușoară. Componentele sale lucrează într-o armonie perfectă, armonie ce este uneori perturbată de anvelopele din gama entry-level Continental X-King sau de frânele Avid Elixir 3, destul de grele pentru acest nivel de preț.

În orice caz, dacă cele două remarci ți se par nesemnificative, poți opta pentru Tremalzo fără regrete. Mai ales că anvelopele pot fi oricând înlocuite cu unele mai ușoare. Și mai poți reduce astfel și din greutatea bicicletei.

Cadrul are potențial mare, de aceea și bicicleta va fi oricând gata să primească diverse upgrade-uri, dacă dorești s-o duci într-o zonă superioară de performanță.

Date relevante:

Greutate totală: 11.98 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.893 grame
Greutate roți*: 4.784 grame
Greutate furcă: 1.581 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket de tip Press Fit): 844 grame
Rigiditate headtube: 93.2 Nm/grad
STW**: 49.3

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Vezi Comentarii (5)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

16 − three =