Acum citesti
Prim contact: Specialized Tarmac Expert – perfecțiune și performanță în fiecare detaliu, preț rezonabil

Trebuie să încep cu o precizare: prețul unui model Specialized din seria Expert este departe de a fi unul accesibil! Acestea sunt biciclete premium, rezervate celor ce caută performanță fără compromis. Totuși, prețul este mult mai mic decât cel al modelului de top S-Works, oferind performanțe foarte apropiate de acesta. Din acest motiv putem spune despre Specialized Tarmac Expert că este o ofertă rezonabilă, deși nu e foarte accesibilă!

Specialized România prin distribuitorul lor Cross Bike și magazinul Click4Sport ne-a făcut onoarea de a ne facilita testarea pe termen lung, de-a lungul acestui sezon, a modelului Specialized Tarmac Expert. Tarmac este cursiera de World Tour a celor de la Specialized, pregătită în cele mai mici detalii să ofere performanță maximă în toate condițiile: plat, urcare sau coborâre, asfalt perfect sau drumuri ceva mai proaste… În World Tour, cicliști renumiți cum e Peter Sagan folosesc versiunea S-Works a modelului Tarmac în cursele pe teren variat. Expert folosește cadrul imediat următor în gamă, cu o economie importantă de preț și cu performanțe doar ușor diminuate.

Înainte de a citi mai departe, puteți vedea un film cu montajul bicicletei piesă cu piesă în atelierul FixYourBike în care puteți observa multe dintre detaliile tehnice ale bicicletei:

CADRUL ȘI FURCA

Cadrul este izvorul performanței modelului Tarmac. Unul dintre cele mai avansate modele de pe piață la ora actuală, acesta este fabricat din 500 de piese de carbon aranjate precis, cu o structură complet diferită pentru fiecare mărime, gândită separat pentru a oferi exact același comportament indiferent dacă e vorba de o bicicletă mărimea 44 sau mărimea 61. Fibrele de carbon folosite sunt din seria Fact 10r, care asigură proprietăți aproape identice cu cele ale fibrelor Fact 12r folosite la seria S-Works, dar cu costuri considerabil mai mici de fabricație. Diferența de greutate între cadrul Expert și cel S-Works este în jur de 100 g, în funcție de mărime.

Cadrul Tarmac SL6 (acesta este numărul generației) a fost lansat în 2019 și a fost printre primele care au promovat noile principii de design, acum întâlnite la majoritatea modelelor de pe piață: seatstay-urile coborâte, geometria sloping ce permite ca o lungime mai mare din tija de șa să rămână afară din cadru și tijă cu profil D, cu flexie controlată, care asigură un confort de excepție. Pentru a asigura confortul, tija este concepută să flexeze pe primii 120 mm sub șa, unde aceasta nu e niciodată introdusă în cadru. Triunghiul spate cu stay-urile coborâte e o altă soluție deja recunoscută pentru confort. Tot pentru a îmbunătăți calitatea rulajului, cadrul permite montarea de anvelope moderne de până la 30 mm lățime.

Pentru îmbunătățirea performanțelor, s-a lucrat în paralel la rigidizarea zonelor importante, crearea unei geometrii perfecte și mai ales la optimizarea aerodinamică. Rigidizarea a avut loc în zona monoblocului, cea mai importantă zonă din punct de vedere a transmiterii puterii. O tăietură în cadru permite apropierea mai mult a roții spate și scurtarea chainstay-urilor, cu un efect important în diminuarea pierderilor.

Pe partea de aerodinamică s-au identificat prin analiză avansată software și prin teste în tunelul aerodinamic trei zone unde s-au adus îmbunătățiri importante: forma furcii, seatstay-urile coborâte cu profil aerodinamic și profilul D al tijei de șa și al seat-tube-ului. Toate aceste modificări s-au făcut fără a crește costul de producție, dar au adus o îmbunătățire de 45 de secunde pe 40 km, cifre destul de importante pentru cicliștii de top.

Cadrul folosește forma Performance Cycling Geometry, obținută de Specialized prin analiza a nenumărate seturi de date de fitting obținute de sistemul Retul, astfel că acum oferă cele mai bune valori posibile pentru a transforma cât mai eficient apăsarea piciorului în pedală în forță de deplasare.

Cadrul mărimea 58 are greutatea măsurată de noi de 1040 g, o valoare absolut respectabilă pentru un model cu frâne pe disc de această dimensiune, relativ egală cu greutatea unui cadru S-Works Tarmac mărimea 61.

Trecând însă peste elementele tehnice, cadrul impresionează în primul rând din punct de vedere estetic. Construcția foarte apropiată de perfecțiune realizată în secția specială Specialized din cea mai avansată fabrică de cadre din carbon din lume, în Taiwan, este pusă în evidență de o schemă de culoare ieșită din comun. Modelul Specialized Tarmac Expert 2020 vine într-o schemă de camuflaj, cu vopsea de bază albastru-cameleon, cu elemente negre mate și lucioase. Este imposibil de redat în fotografii felul în care arată cadrul în funcție de modul în care cade lumina pe el, culoarea variind de la un albastru aprins la un violet închis.

Bineînțeles, cadrul are rutarea cablurilor complet internă. Folosește un monobloc de tip pressfit OSBB, are prindere de etrier de tip flat mount și ax thru 12×142 mm. Furca, parte integrantă a pachetului Expert, este fabricată integral din aceiași fibră de carbon Fact 10r, folosește prindere de etrier flat mount, ax thru de 12×100 mm, are conducta de frână rutată intern, gât standard conic și beneficiază de aceiași schemă de culori impresionantă!

ECHIPAREA

Specialized Tarmac Expert este una dintre puținele biciclete complete de pe piață cu o echipare ireproșabilă. Practic, oricât de pretențios ai fi, nu ai ce schimba la bicicletă în versiunea sa standard. Majoritatea modelelor, chiar și cele foarte scumpe, vin cu roți proaste, anvelope ieftine și necesită investiții suplimentare pentru a le aduce la o formă care să te mulțumească pe deplin. Nu e cazul Tarmac-ului Expert!

Roțile sunt al doilea element ca importanță pe o cursieră după cadru. Tarmac Expert vine cu un model absolut impecabil: setul de roți din carbon Roval C38 Disc! Acesta folosește jantele cu profil aerodinamic de 38 mm de la Roval, cu o lățime internă respectabilă de 21 mm și una externă de 26.6 mm, ce oferă confort, aderență și rezistență de rulare de top în combinație cu anvelope moderne de peste 25 mm. Butucii sunt de proveniență DT Swiss, bazați pe modelul 350. Aceștia au prindere de disc CenterLock, rulmenți industriali ușor de înlocuit și freewheel modern, fără clicheți. Evident, folosesc ax thru de 12×100 mm în față și 12×142 mm în spate. Jantele sunt conectate de butuci cu spițe DT Swiss Competition cu prindere clasică, câte 24 la fiecare roată, ușor de înlocuit la nevoie în orice atelier. Roțile sunt tubeless-ready (standardul propriu 2Bliss Ready). Greutatea setului este impresionantă, doar 1560 g, la doar câteva zeci de grame diferență de modelele de top. Roțile Roval C38 Disc le vom prezenta detaliat într-un review separat!

Anvelopele cu care bicicleta vine echipată sunt modelul S-Works Turbo de 26 mm, dar din păcate nu sunt versiunea tubeless. Au însă o greutate excelentă pentru această dimensiune, doar 220 g și o structură fină de 120 TPI. Ele vin montate cu camere Turbo Ultralight cu valvă presta de 48 mm. Anvelopele S-Works Turbo le vom prezenta detaliat într-un review separat!

Transmisia și frânele sunt asigurate de grupul complet Shimano Ultegra Di2 8050. Specialized Tarmac Expert are o ”echipare curată”, adică folosește grupul de componente integral, fără a folosi componente mai ieftine cum ar fi pinioanele, lanțul sau angrenajul pentru a reduce costurile. Cu transmisia Ultegra Di2 suntem deja familiarizați de câțiva ani, fiind deja testată de Freerider.ro în varianta cu frâne pe jantă. Funcționarea ireproșabilă și rapidă, variantele bogate de configurare, autonomia imensă a bateriei, toate ne-au impresionat în toți acești ani. Tarmac vine cu angrenaj semi-compact 52/36 și pinoane 11-30, o combinație excelentă pentru amatorii cu valențe sportive. Foaia de 52 permite rulajul la viteze mari pe coborâri ușoare sau în pluton, în timp ce pinioanele 11-30 oferă rapoarte bune de urcare dar și un compromis bun pe plat față de varianta 11-32, care are un pinion lipsa în mijlocul casetei, însă cu aceiași configurație pentru pinioanele mici ca varianta 11-28.

Versiunea cu frâne hidraulice pe disc vine în plus cu manete ceva mai groase și mai plăcute pentru cei cu mâna mai mare. Frânele hidraulice au etrieri cu prindere direct mount și plăcuțe IceTechnology cu radiator de răcire. Împreună cu discurile de frână Ultegra, de asemenea cu IceTechnology, cu prindere CenterLock, acestea asigură oprirea fermă a bicicletei în orice condiții meteo, fără uzura roților. Singurul reproș este că bicicleta nu e echipată cu modulul de comunicație wireless Di2, care trebuie achiziționat și montat separat. Transmisia Shimano Ultegra Di2 8050 o vom prezenta într-un articol detaliat.

Componentele cu care mai vine echipat modelul Tarmac Expert sunt toate de calitate excelentă. Tija de șa, cu forma ei specifică cu secțiune D, este din seria S-Works, e fabricată din fibrele de carbon de top Fact 12r și contribuie mult la confort, fiind special proiectată să flexeze pe primii 120 mm sub șa. Aceasta are un setback de 20 mm. Prinderea șeii este din lateral, iar dacă se dorește montarea unei șei cu șine de carbon este nevoie de șaibe de montaj speciale, cele cu care vine bicicleta fiind pentru șei cu șine metalice. Ghidonul din aluminiu Specialized Expert are o formă compactă foarte comodă, e lat de 44 cm la această mărime și are reach de 76 mm și drop de 123 mm, valori mici ce asigură confort. Pipa Specialized Pro este de 110 mm, un pic cam mare pentru ce avem nevoie, fiind și singura componentă înlocuită cu una S-Works de 100 mm. Ghidolina Roubaix S-Wrap este de calitate bună, dar are un aspect standard, cam nepotrivit cu modul impresionant în care arată restul bicicletei.

Șaua este un element interesant la Tarmac Expert care în 2020 este echipat cu modelul Body Geometry Power Expert, produs tot de Specialized. Aceasta are o formă modernă, scurtă, cu aproape 3 cm mai scurtă decât o șa clasică. Este confortabilă și destul de ușoară, în jur de 230 g, cu șine din titan și corp ranforsat cu carbon. Fiind un model inovator și modern, Body Geometry Power Expert va avea parte de o prezentare într-un articol separat.

CONCLUZIE

Dacă ești pasionat de ciclismul de șosea, o bicicletă ca Specialized Tarmac Expert nu poate decât să îți stârnească cele mai adânci sentimente de plăcere, admirație și extaz! Designul simplu, perfect și funcțional, componentele de top ce funcționează impecabil, toate fac ca experiența pedalatului pe Tarmac să fie de cea mai înaltă calitate! Cadrul rigid răspunde imediat la orice apăsare de pedală iar forța se transmite instantaneu spre asfalt. Indiferent de puterea cu care pedalezi, fie că e vorba de o pantă abruptă sau un sprint la intensitate maximă, nimic nu dă senzația că ar flexa sau că s-ar pierde din energie! Pe de altă parte, trecerea peste mici obstacole și zone cu asfalt prost este amortizată excelent pentru o cursieră competițională! Roțile și cadrul se comportă excelent la vânt și viteze mari, frânele acționează imediat pentru a păstra bicicleta pe traiectoria dorită, direcția este precisă și agilă. Există multe cursiere perfecte pe piață, modele ce ar satisface nevoile celor mai pretențioși iubitori ai ciclismului, iar Specialized Tarmac și versiunea sa Expert cu siguranță are locul său binemeritat în această listă!

  • Importator: Cross Bike
  • Primit la test de la: Magazinul Click4Sport
  • Groupset: Shimano Ultegra Di2 R8070
  • Roți: Roval C38 cu anvelope Specialized S-Works Turbo Gripton 700c x 26 mm
  • Greutate: 7.8 kg (mărimea 58, fără pedale)
  • Greutate cadru: 1040 g (mărimea 58)
  • Preț recomandat: 29.099 lei
0
Masterpiece
100100
Pros

Performanță de top

Cadru excelent

Echipare performantă

Roți din carbon moderne

Cons

Anvelope non-tubeless

Preț mare, dar justificat

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen − two =