Angrenaj Shimano XTR M960

Toata lumea cunoaste deja ce inseamna Shimano XTR. Pe scurt : tehnologie, precizie si performanta japoneza la cele mai inalte standarde. Concurent de temut pentru nou lansatul Sram XX, gama XTR s-a impus dintotdeauna ca un produs high-end, de neegalat in performante.

Ne-am bucurat sa avem la test un angrenaj Shimano XTR, chiar daca este un model mai vechi si usor modificat. Acest angrenaj a devenit foarte accesibil, fiind deja lansat modelul nou M970. Iar asta face ca modelul mai vechi sa fie oferit la preturi foarte mici, mai ales pe la magazinele prin care a mai ramas nevandut. O oferta foarte atractiva.

Am dorit sa ne convingem, daca acest angrenaj poate sa faca fata si altor probe decat cele de Cross Country. Pina la urma cu totii ne dorim un angrenaj usor, rezistent si bineinteles cu BB integrat. Toate acestea sunt oferite de angrenajul Shimano XTR, intr-un design lucios si reusit, completate de o greutate de invidiat : 787 grame cu BB inclus. Noul model cantareste cu 17 grame mai putin, asadar si M960 inca beneficiaza de o greutate competitiva, chiar si pentru zilele noastre. La urma urmei, au trecut doar 3 ani de la relansarea angrenajului XTR, cand M960 a suferit un facelift.

Se poate spune ca angrenajul testat de noi este unul mai special, deoarece acesta beneficiaza de prindere pentru doua foi, sau o foaie si un scut. Rezistenta crescuta este data de tehnologia Hollowtech II, ceea ce presupune faptul ca bratul angrenajului capata rezistenta sporita daca este gol pe din-auntru. Si chiar este rezistent. Pentru jump-uri, drop-uri, mers la munte sau chiar downhill, aceasta se descurca fara probleme. Intreabrea este cat oare rezista la drop-uri repetate.

Avantajul primar pentru care cumperi un astfel de produs premium scos din productie, este pretul. Si greutatea extrem de scazuta, evident. Tinand cont ca platesti o suma de bani mult mai mica decat cea normala pentru acest produs, este de tolerat faptul ca-l cumperi ca sa-l supui la cele mai grele probe. La urma urmei daca cedeaza, nu ai platit 300 de euro pe el ci mult mai putin. Evident, acest angrenaj este un sfat secret si pentru cei care iubesc Cross Country-ul, acestia putand sa se bucure de el pe termen foarte lung : rar am auzit de angrenaje XTR rupte la Cross Country. Asadar, platesti putin si te bucuri de performanta si greutate redusa pe termen lung.

Inconvenientele acestui angrenaj n-au fost foarte multe, dar cum niciun produs nu scapa de punctele in minus, nici aceasta nu a facut exceptie de la regula : faptul ca bratele sunt foarte lucioase, se zgarie extrem de repede. O plimbare pe ploaie la munte in conditii de namol ar trebui sa te elucideze foarte rapid in acest sens, deoarece zgarieturile nu inceteaza sa apara de fiecare data cand incaltamintea ta plina si ea de namol, evident, se freaca de brat. De aceea iti recomandam utilizarea SPD-urilor pentru acest angrenaj. O alta problema sunt piesele de schimb, care sunt inca destul de scumpe : vrei sa schimbi foile…hmmm…cam scumpe. Vrei sa schimbi prinderile BB-ului pe cadru? Iarasi cam scump. Dar vorbim de Shimano si de XTR.

Nici foile nu sunt printre cele mai reusite, deoarece sufera de aceeasi maladie ca cele de pe angrenajul Shimano LX : nu sunt foarte durabile. Pacat, deoarece angrenajul ar fi putut sa castige puncte bune la acest capitol.

Dupa un weekend petrecut cu acest angrenaj, am tras urmatoarele concluzii : sunt bling. Da, stralucesc precum jantele SUV-urilor rapperilor americani. Apoi, sunt usoare si merg folosite la probe multiple deoarece sunt rezistente. Mda… si ar mai fi pretul : mic pentru ceea ce ofera. Pe noi insa ne-a incantat unul dintre cele mai putin iubite angrenaje de la Shimano, tocmai datorita argumentelor de mai sus. Cumpara-l cat il mai gasesti, daca impartasesti aceeasi parere cu noi. Si vezi, ca ai doua marimi disponibile : 165 de mm si 180 de mm.

Greutate : 787 grame (cu BB si 3 foi)

Utilizare : Cross Country

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut! Aceasta versiune era disponibila pe bicicleta pe care am primit-o pentru test. Nu ne ocupam de modificat componente montate pe biciclete de test. :)

  • este un simplu 960er cu steaua taiata. Nu e nici un model special. Ati lichidat cea dea treia prindere, pt foaia mare, prin folosirea unui bonfaier, sau ati bagat flexul. M-as fi ocupat mai mult de finisarea terminatiilor.....

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma