Acum citesti
Merida Cyclo Cross 500 (2015)

Bicicleta bună la toate nu s-a inventat și nici măcar de bicicleta bună la aproape toate nu ne apropiem, dar slavă inventivității franco-belgiene care ne-a lăsat disciplina ciclocrosului la îndemână. E un fel de-a spune, de fapt, căci puțini sunt cei care se încumetă să se arunce în arena CX-ului, însă marele dar al noroioasei ocupații pentru suflarea ciclistă este chiar bicicleta special concepută pentru a suport abuzurile de rigoare. Făcând parte din această categorie, Merida Cyclo Cross 500 se dovedește a fi un veritabil joker care poate interpreta mai multe roluri.

Despre cadru

Înainte să ajungem la miezul problemei privind pretendenta noastră, hai să facem prezentările de rigoare. Merida s-a pus cu burta pe carte acum mai mulți ani și se pare că a ridicat capul de acolo doar ca să-și mai împrospăteze imaginația. Drept urmare, avem în fața noastră un cadru elaborat cu o atenție la detalii aproape obsesiv-compulsivă, dotat și cu garanție pe viață introdusă de marcă recent. Trecem peste „banalele” suduri fără cusur, dar suntem opriți imediat de forma rafinată a țevilor cadrului, a căror profil variază de la rotund la oval, de la aplatizat vertical la aplatizat orizontal, asezonat cu aripioare pe ici și colo, parțial cu scopul reducerii zguduielilor inerente, parțial pentru o geometrie sportivă. Devine clar că gama de ciclocros a celor de la Merida nu există doar ca să bifeze un punct, ci chiar include bunătăți adesea trecute cu vederea precum acest model 500. Cablajul intern servește din plin scopului de a împiedica noroiul să se bage unde nu-i fierbe oala și adaugă un plus la estetică, pe când alte îmbunătățiri, precum sistemul thru-axle pentru roata de față, cu al său adaos de rigiditate, ridică suplimentar punctajul bicicletei la capitolul performanțe. Așa că da, îndrăznesc a spune că avem aici un cadru de aluminiu la care s-a lucrat ceva, ceea ce și vede, dar se și simte din plin.

Despre echipare

Fiind înzestrată în mare parte cu setul Shimano 105 5700, cel cu 11 viteze adică, Cyclo Cross 500 nu are cum să dea greș la capitolul fiabilității, preciziei și vitezei de schimbare. În plus, rapoartele de viteză acoperă o plajă largă, dar despre asta discutăm puțin mai încolo, pe când cablurile cu peliculă de polimer (polymer coated) asigură o acțiune lină a componentelor pe care le leagă. Japonezii nu s-au dezis de înclinația lor spre mecanisme care merg brici, sau cel puțin nu încă, așa că în ceea ce privește manetele și trenul de rulare minus angrenajul, nu e cazul să îți faci prea multe griji.

Aș vrea să pot spune același lucru și despre frânele mecanice pe disc Tektro Spyre, însă nu pot căci efortul acționării lor într-un mod care să oprească bicicleta este similar cu al unui canotor care trage de ramele bărcii. Dacă vrei oprire bruscă de la ele, va trebui să-ți pui bicepșii la lucru și din moment ce lucrurile stau astfel, iese din discuție orice ar semăna măcar vag cu modulația frânării. Singura parte bună sunt cea de-a doua pereche de manete de frână, aflate pe partea superioară a ghidonului, însă acestea nu sunt nicidecum un merit al frânelor, ci al specificului bicicletei. Plus că și de acestea trebuie să tragi folosind un mix de disperare și forță.

Roțile nu pot zice că ies din tipar, fiind totuși relativ rigide și rezistente, pe când anvelopele Continental Cyclocross Race 35 pliabile se prezintă chiar în temă cu rigorile terenului accident, rulând repede și oferind o aderență decentă atâta vreme cât nu gonești la turație maximă peste rădăcini și pietre în timp ce mai vrei să și iei virajul. Șaua trece fără a primi vreo remarcă de vreun fel, chit că tija de șa permite un reglaj fin al înclinației acesteia, pe când ghidonul se dovedește unul ergonomic, cu scobitură comodă și multiple variante de a te ține de acesta pentru multiple situații de pedalat.

Cui se adresează această bicicletă (și de ce)

Acum că am prezentat Merida Cyclo Cross 500 putem vorbi despre menirea acestei biciclete, pasajul următor putând fi valabil pentru orice altă bicicletă din categoria CX-ului. Sunt aproape sigur că marea majoritate dintre cumpărătorii autohtoni ai modelului în cauză nu îl vor folosi pentru scopul proiectat – acela de a concura la ciclocros cu acesta. Motivul e simplu – în afară de vreo două curse cu un număr restrâns de participanți, la noi nu prea se poate spune că există mișcare în acest domeniu. Firește, faptul că nu există momentan nu înseamnă că nu va exista la un moment dat, însă rămânem la scenariul actual. La ce poate fi bună Merida Cyclo Cross 500? Ei bine, la multe. O poți scoate pe șosea, mai ales iarna, căci degajamentul mare al roților permite montarea anvelopelor mai groase, utile dacă drumul e acoperit de zăpadă/noroi, și a aripilor. La fel de bine, o poți folosi pe post de cursieră, pentru că un cadru de calitate are deja, deci îi mai trebuiesc niște picioare puternice care să o pună în mișcare.

Pe de altă parte, concursurile de off-road pe zone de plat (vezi Prima Evadare, cursele Riders Club din jurul Capitalei etc.) sunt o aplicație excelentă pentru acestea. Anvelopele sunt suficient de groase ca să protejeze janta în caz de lovituri, amortizare nu prea îți trebuie că terenul nu e de așa natură, iar rapoartele de viteză sunt excelente pentru profilul plat. Vorbind de rapoartele de viteză, 22 de viteze generate de un agrenaj 46/36 și un bloc de pinioane 11-28 sunt suficiente chiar și pentru dealuri mai serioase. Nu în ultimul rând, poți lua Merida Cyclo Cross 500 într-o tură de trekking/touring oricând, pentru că pare a avea și un suport de portbagaj pe triunghiul posterior al cadrului și, oricum, dacă nu se dovedește suficient, actualmente există atât de multe variante de astfel de accesorii încât e imposibil să nu găsești ceva. Utilizările sunt multiple și puține biciclete chiar se pot lăuda cu o astfel de versatilitate.

Concluzie

Probabil concluzia ai tras-o singur deja, măcar pentru faptul că sunt atâtea arii de folosire a bicicletei. Suplimentar, mai punctez greutatea de sub 10 kilograme a bicicletei care în opinia mea este o realizare notabilă, precum și că dispune de un cadru capabil să facă față uzurii în toate situațiile descrise mai sus.

Vezi Comentariu (1)
  • Salut! Intrebare?! Am un treking de la Devron( Urbio K3.8) si doresc ceva mai sport, dar in acelas timp sa isi pastreze o rezistenta buna la drumurile patriei. Vreau sa trec pe un Cyclocross. Exista riscul cu acest CX pe plat sa nu fie de ajuns foaie de 46 cu pinionul mic(11) pentru sprint?! Pe K3.8 la sprint merg cu foaia mare de 48 si pinionul 15 – 17. Multumesc!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 + three =