Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Țin minte perfect ziua în care mi-au fost înmânate aceste anvelope Continental: se întâmpla într-o dupăamiază călduroasă de iarnă, în spatele unui bloc, cu mențiunea că „vei știi tu ce să faci cu ele!”. De regulă sunt foarte încântat când primesc la test orice produs pe care scrie prototip. E un fetiș de-al meu. Să le colecționez și să mă uit uneori la ele, iar astfel să mă simt cumva important în acest colț al Europei unde rar ajung astfel de componente pentru publicațiile locale. Dar în fine, am fost fericit că acest lucru s-a întâmplat.
La o primă vedere aceasta părea a fi o anvelopă de All-Mountain, care părea să combine în mod eficient viteza de rulare cu adrența laterală, judecând după aspectul crampoanelor. Dar era clar că nu este vreo anvelopă pentru competiții, poate nici măcar pentru cele de enduro, darămite de downhill. Şi nici o anvelopă de Cross Country nu părea a fi. Prin urmare, ce era? După ce-am consultat site-ul Continental am identificat rapid așezarea crampoanelor și s-a dovedit a fi o anvelopă Ruban. Recent lansata anvelopă Ruban, dedicată turelor reacreaționale. Iar după cum o descriu cei de la Conti, este o anvelopă „SUV” pe care o poți folosi în deplasările la munte, cât și în ieșirile din weekend pe forestiere. Dar eu n-am făcut asta. Eu i-am dat la vale, cât am putut de tare, pe unele dintre cele mai dificile trasee din zonă. Dacă tot e test, atunci să fie până la capăt.
Le-am montat rapid, le-am făcut tubeless și am lăsat bicicleta neatinsă peste noapte. A doua zi când să plec în tură deja roata de față pierduse presiune. Deci acestea nu erau neapărat tubeless. Nici măcar nu scria asta pe ele. Şi mai era ciudat și faptul că pe site-ul Conti greutatea menționată a acestei anvelope este 850 de grame/bucata, pe când acestea cântăreau 645 de grame/bucata. De aceea să fi fost prototip oare? Că-s mai ușoare? În fine, nici protecție pentru pereții laterali nu aveau (de aici probabil și greutatea mică), așadar am fost un pic stresat la trecerile peste pietre și rădăcini. Dar, din fericire, până la final și în toate zilele de test, nu s-a întâmplat nimic rău. Ba chiar au fost câteva lucruri bune: în primul rând, mi-am reamintit ce înseamnă să ai instalată o anvelopă ușoară.
Cele pe care le utilizez în mod curent pe bicicleta persoanală, tot Continental, cântăresc 1.200 de grame/bucata. Jumătate din greutatea asta înseamnă un rulaj mult mai lejer, iar când dai un sprint chiar simți că se învârt roțile, nu că ai frânele trase. Apoi, crampoanele centrale foarte apropiate mi-au oferit o viteză de rulare mult mai bună și așa cum am cronometrat, am avut o medie de 1 până la 2 km/h mai mare decât cu anvelopele Continental Xynotal și Kryptotal. Ceea ce era cumva logic. La vale, acestea s-au ținut de asemenea bine în parametrii, însă a trebuit să corectez traiectoria bicicletei în unele viraje strânse. Partea distractivă a fost că aceasta a derapat destul de mult, însă era clar că dusesem anvelopele astea într-o zonă pentru care nici măcar n-au fost gândite.
Prin urmare, ca să conchid, mă întreb doar ce fel de articol este acesta: este un review? Un articol publicitar? Habar n-am sincer, atâta timp cât anvelopele astea, sub această formă, nu sunt comercializate. Pot spune doar că am avut o experiență peste așteptări cu ele, mai ales că păreau destul de fragile când le-am instalat. Ce pot spune însă, este că versiunea care se află la vânzare a anvelopei Ruban este de luat în considerare de către cei care ies des pe forestiere și vor o pereche de anvelope pe care s-o poată folosi și pe asfalt (cu o viteză de rulare mai mult decât decentă). Şi pentru că nici nu sunt scumpe, prețul de achiziție fiind de 125 de lei/bucată, pot deveni foarte atractive pentru cei care care caută o anvelopă care să ofere un pachet complet pentru experiențele recraționale cu bicicleta în natură. Şi așa cum s-a dovedit în ieșirile mele, pot fi duse și la extrem pe alocuri, atâta timp cât îți asumi riscul că acestea nu sunt dotate cu un perete lateral îngroșat pentru a oferi o extra protecție atunci când lovești violent rădăcinile și pietrele. Deși, aceasta este o situație ipotetică: este posibil ca spatele tău să cedeze primul, mai ales că Ruban va fi probabil instalat pe un hardtail, deci prin urmare, s-ar putea să nu ajungi niciodată în acea situație.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.