Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Am ales pentru acest test ambele furci Rock Shox Tora 302 si 318, datorita diferentelor destul de mici intre cele doua modele. Mai mult de atat, sunt foarte multi bikeri aflati in dilema in momentul achizitionarii unui model sau al celuilalt. Acest test lamureste diferentele dintre cele doua furci, cu avantajele si dezavantajele fiecareia in parte. Atentie, in gama Tora este oferit si modelul XC Solo Air cu o greutate de doar 2.009 grame. Acesta insa nu face obiectul testului nostru.
Primul aspect care atrage cumparatorul spre acest produs, este pretul relativ scazut pentru ambele modele. Mai ales daca asociezi brandul, Rock Shox fiind printre cei mai cunoscuti producatori de furci, cu costurile furcilor. Ambele modele se invart in intervalul de 500 – 800 de lei, pretul final diferind de la un magazin la altul. Spre exemplu la sportbikecenter.ro poti achizitiona un Rock Shox 302 cu 545 lei, pe cand acelasi model, la shoph2o.ro este oferit pentru 809 lei. Cel mai bine este sa consulti toate magazinele ( le gasesti aici ) inainte sa iei o decizie. Furca cu optiunea U-Turn beneficiaza de lockout, si de ajustare, deci o poti folosi cu o cursa intre 85 si 130 de mm, valabil si pt Tora 302 si Tora 318.
Daca beneficiezi de ceva bani in plus, iti recomandam modelul 318, datorita componentelor mai ceva mai bune si mai solide. Ca si functionare, ambele beneficiaza de amortizare pe aer si arcuri. Gandeste-te totusi foarte bine pentru ce vei intrebuinta furca, deoarece au existat foarte multe plangeri din partea bikerilor, care au folosit-o pentru diferite jump-uri sau in conditii extreme. In acest caz, furcile au cedat foarte repede, atat modelul Tora 302 cat si Tora 318. Si nu sunt putine cazuri in care evenimentele nefaste s-au petrecut.
Altfel, ambele furci ofera performante foarte bune pentru pretul la care sunt oferite. Nu sunt in niciun caz cele mai usoare de pe piata, dar nici n-o sa te lase cu dureri de spate (modelul 318 catareste 2.2 kg fata de 302 care cantareste 2.4 kg). Majoritatea dintre voi o sa se bucure de cursa generoasa de 130 de mm, mai ales pe drumurile de munte. Si optiunea de lockout este binevenita in diferite situatii. Setata pe cursa de 130 de mm, furca amortizeaza bine, dar nu este foarte precisa pe suprafetele usor denivelate. Oricum daca pretentiile nu sunt mari, si nici n-ar trebui sa fie pentru o furca mai ieftina, te vei intelege de minune cu aceasta, fiind in general alegerea multor rideri.
Dar insistam, daca iti cumperi aceasta furca, nu o brusca, nu sari cu ea si nu o folosi la activitati extreme, au existat foarte multe cazuri in care aceasta a cedat rapid cauzand vatamarea celor care au folosit-o. In general este bine sa folosesti o componenta de bicicleta in scopul pentru care a fost creata. Ca si castigator al comparatiei, Tora 318 cu U-turn este alegerea cea mai buna, desi costa sensibil mai mult, se impune peste modelul Tora 302.
Greutate : 2400 grame modelul Tora 302 / 2.221 grame modelul Tora 318
Utilizare : Cross Country pentru ambele modele
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
sal all ! va spun ca am rupt si eu o furca identica cu aceasta la dirt jump + un prieten de-al meu. cumparati-o DOOAAAAAARRRR pentru Cross Country si nu o bruscati !!
Deci merita cumparata aceasta furca pt cross country mai agresiv(coborat carari de padure in viteza maxima dar fara sarituri)?
Si….cursa de 130mm,se simte la denivelari mici,este sensibila la micile denivelari?
mutumesc
Salut! O poti folosi linistit pentru un cross country „agresiv”, daca-mi permiteti sa-l numesc asa. Probleme intervin atunci cand furca primeste socuri puternice in urma sariturilor (spre exemplu bunny hop, drop-uri etc).
Legat de sensibilitatea cursei, aceasta este decenta. Atentie daca optezi pentru anvelope de 2.4 sau mai mari, acestea nu-ti vor incapea pe furca. Desi este greu de crezut ca cineva utilizeaza anvelope de 2.4 la Cross Country.
Buna ziua!As dori sa achizitionez un model de furca Tora 318 pe care dvs. inca nu l-ati testat.Este vorba de Tora 318 solo air cu o cursa de 100mm.Am cateva intrebari pt dvs,fiind cunscatori in acest domeniu:
1-Este o furca mai rezistenta si mai fiabila decat Tora 318 normala(ce cu cursa reglabile intre 85-135mm)
2-Dupa cum a intrebat mai sus cineva,ea rezista la un XC mai „agresiv”
3-Am inteles de la unii rideri ca aceasta furca are un distantier inauntru,care modifica cursa,daca scot distantierul acela,pt a obtine o cursa de 130mm,poate afecta din punct de vedere tehnic furca?
Stiu ca inca nu ati testat furca,insa,cred ca aveti ceva cunostinte in domeniu,si ati putea sa va exprimati o parere,estimativa.
Va multumesc anticipat!
Salut!
Tora 318 Solo Air beneficiaza de caracteristici asemanatoare cu furcile Tora 318, diferenta este facuta insa de caracteristica Solo Air. Camerele, atat cele negative cat si cele pozitive sunt umplute simultan cu aer printr-o singura valva.
La un XC mai agresiv va rezista fara probleme, cum spuneam si mai sus evita drop-urile sau sariturile la dirtjump.
Cat despre setup-ul acestei furci ti-am atasat o imagine explicativa despre distantierele pentru modificarea cursei : http://www.freerider.ro/images/rock_shox_tora_distantiere.jpg . Distantierul doar reduce cursa de amortizare a furcii. Atata timp cat informatia este furnizata de centrul tehnic de la Rock Shox, inseamna ca nu este nicio problema daca-l scoti.
pot folosi furca si la street si downhill?
Nu este recomandata utilizarea la street sau downhill. Chiar mai sus a lasat cineva un comment ca a rupt-o la dirt jump. Legat de downhill, depinde ce-ti doresti : daca vrei sa paticipi la competitii nu ai foarte mari sanse, altfel pentru coborari ceva mai usoare merge.
Ideea este ca noi nu recomandam niciodata utilizarea unor furci pentru alte scopuri decat cele pentru care au fost create, deoarece la unele modele exista riscul sa te accidentezi, chiar foarte grav, in cazul in care furca cedeaza.
Poti sa te dai cu ea in acest caz dar incearca s-o menajezi. Astfel vei obtine si un pret mai bun la revanzare (sa nu aiba zgarieturi sau urme de lovituri care sunt inevitabile la Street).
Buna ziua.
Eu acum sunt un pic cam in cumpana,nu stiu ce model sa aleg:intre RockShox Tora 318 coil(adica asta normala) si RockShox Tora 318 Solo Air.Am vazut ca cineva mai sus a pus intrebarea,insa nu prea am inteles de acolo.Asa ca va intreb inca odata,eu,care dintre aceste 2 modele este mai buna pt http://www.youtube.com/watch?v=7A8W3iNuxSU asa ceva.Cam asa ceva vreau eu sa fac cu ea.Care dintre modele ar fi mai buna(din toate pct de vedere) pt asa ceva?
Multumesc anticipat!
Salut! Tora poate fi utilizata pentru Cross Country sau Trails-uri, in cel mai rau caz pentru Trails-uri mai agresive. Filmul pe care l-ai postat tu este o proba de downhill. In acest sens trebuie sa te indrepti catre modelele Domain, Totem sau BoXXer.
Si totusi,daca as alege unul dintre cele 2 modele,pt acel stil de dat(pretul este unul ok,si de-aceea as dori unul dintre aceste modele),care dintre ele ar fi mai bun/fiabil?
Multumesc.
Modelul Air este ceva mai bine plasat decat cel Coil. Dar repet, utilizeaza furca pentru ceea ce a fost construita ca sa nu ai probleme sau sa te vatamezi.
pot folosi tora la freeride prin padure?
Depinde cat de agresiv vrei sa te dai cu ea. Teoretic se poate orice, dar practic s-ar putea sa apara probleme in timp de la socuri prea dure.
Tora 302 cea testata are si U-Turn?
Modelul testat era un Solo Air, fara optiune de U-Turn. Aceasta este utila in general in competitii, deoarece permite reglarea cursei pe un inetrval de aproximativ 4 cm (40 mm).
Salut, am si eu o intrebare, Detin o bicicleta Rockrider 8.1 si furca echipata pe ea( din fabrica) este un rock shox tora 302 cl ( asa scrie la descrierea bicicletei) Si am cautat pe diferite site-uri sa vad exact ce model de tora este, dar nu am gasit niciuna care sa semene cu ea…. Toate modelele de tora ce le-am vazut au suporit de prindere V-brake a mea nu are deloc, si ce inseamna CL?? Pun si un link cu poza si descrierea modelului din fabrica, in principiu vreau sa stiu pe ce functioneaza, pe arc, pe ulei… ptr ca o sa doresc sa ii fac revizia mai putin si nu stu exact de ce am nevoie. Deci daca ati inteles ce am tot scris in mesajul asta va rog sa ma lamuriti. Aceasta e bicicleta : http://www.google.ro/imgres?imgurl=http://theirearth.com/uploads/news/1169268876_decathlon_rockrider_8.1_mountain_bike.jpg&imgrefurl=http://theirearth.com/index.php/news/decathlon-rockrider-8-1-mtb&h=566&w=850&sz=188&tbnid=CQfg9QwrIWjFsM:&tbnh=97&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3Drockrider%2B8.1&zoom=1&q=rockrider+8.1&usg=___jKo7aAeld134f9TVv8TL-MmvDo=&sa=X&ei=hIiDTKT9Eo3EswbX1L3mCA&ved=0CDEQ9QEwBA
Buna ziua!
este vreo posibilitate ca la magazinele de biciclete sa aibe si piese contrafacute de exemplu aceasta marca rock shox modelul tora?
Nu am auzit pina in prezent de furci Rock Shox contrafacute. Ce te face sa crezi ca nu provine de la producator?
@Alex B : se pare ca versiunea Tora 302 CL este un produs OEM.
ce inseamna oem??
Original Equipment Manufacturer ?? si asta e un lucru bun sau rau..
Este aceeasi componenta, doar ca poarta o alta denumire. In general, componentele OEM nu difera cu nimic de cele originale (in afara de aspect, culori). OEM inseamna cum spuneai si tu Original Equipment Manufacturer (componente construite special pentru un anume producator de biciclete).
Intrebam doar ca sa ma asigur,pt ca vad la unele shopuri pe net si in anumite magazine,diferente prea mari de pret si ma pun uneori pe ganduri daca sa cumpar bicicleta intreaga sau sa o fac din ‘bucati’.
Am intalnit baieti care aveau probleme de la inceput cu acele produse ‘originale’ iar altii tot cu aceleasi produse nu au avut deloc probleme, ASTA POATE SA FIE DOAR O COINCIDENTA
salut. am si eu furca tora 302 si ma intrebam la cat timp trebuie unsa? eu nu merg mai mult de 3-4 ore pe zi cu ea si nu o folosesc prea mult prin praf si noroi. Bicicleta a fost achizitionata acum 1 luna si ceva(rockrider 8.1)
Salut!
chiar nu incape cauciuc de 2,4-2,5?
face repede joc in bucsi?
Ms!
a si este diferenta mare de calitate intre 302 si 318?
Ms!
Buna ziua!
Am cumparat o furca rs tora(noua) ieri.
Am vazut ca daca pun frana fata si misc de ghidon inainte si inapoi se simte un joc intre lower si bratele furcii.Jocul este foarte mic,1mm sau mai putin,se simte doar daca pui degetul intre lower si brate.Oare este normal?,asa trebuie?
(am incercat sa pun pe forum dar nu am reusit sa fac cont,nu stiu de ce)
Multumesc!
Jocul nu este din placutele de frana/butuc? In mod normal nu trebuie sa aiba niciun fel de joc.
Nu este din placute.
Sigur este din furca.Jocul este mic, max 1mm. Furca este noua, ieri am cumparat-o.
Ce anume cedeaza la o tora 302/318 u turn? Tot am citi ca cedeaza repede si ma intereseaza mai exact unde.
Multumesc
Buna ziua. Am si eu o furca Tora 318 Solo Air. Initial furca a venit cu o cursa de 100 mm insa din dorinta unei curse mai mari am desfacut furca si am inlaturat acel distantier. Dupa inlocuirea uleiului si asamblarea furcii am intordus cantitatea specificata de aer insa spre surprinderea mea cursa nu este de 130 mm cum da manualul si cum gasesc peste tot , ci este de 140 chiar 145 mm? Am facut ceva gresit? Nu ma deranjeaza acest lucru insa ma intreb daca nu am scos ceva in plus ( desi nu cred ca aveam ce) sau sa fi gresit cu ceva. Se poate sa uzez sau sa deteriorez furca daca o folosesc asa? Multumesc anticipat
Salut. Detin aceasta furca. si vreau sa fac o corectie:
Modelul 302 e cu U-turn si are 2400 grame, iar 318 e fara si cantareste mai putin.
Review personal:
Cu Tora 302 am inceput coborarile agresive prin padure in 2009 si le numeam DH :)) dar m-a tinut 4 luni in aceste conditii. I-am bubuit reboundul. Peste cativa ani de folosit fara rebound pe bicla de oras m-am hotarat sa il repar. I-am facut alt capat de plastic la strung si merge perfect de-atunci.
Cautand cantitatile de ulei am dat de acest articol si da…inca o am pe bicicleta prietenei mele.
Abea dupa 7 ani (azi) m-am hotarat sa-i schimb si simeringurile fiind cam coapte cu crapaturi desi nu scuipa ulei.
Plusuri: pretul in primul rand si reglajul de U-turn e magic la urcari. Schimba complet geometria bicicletei transformand-o din bicicleta capabila de coborari relativ agresive intr-o bicicleta de XC.
E destul de fiabila atata timp cat nu e abuzata (fara jumpuri si dropuri etc). eu i-am facut service la 2/3 ani in ideea ca nu m-am dat mult cu ea.. si nu am schimbat nici un Oring sau simeringuri pana azi (7 ani).
Minusuri: E grea tare. Eu am gat de otel.
Multe componente de plastic care pot ceda de la sine (ex reglajul de rebound). Dar odata reglata las-o asa si te va tine.
Pare mai robusta decat e si multi o considera OK pentru street si dirt si se trezesc cu podul rupt.