Acum citesti
Devron Riddle H5.9 (2014)

Sunt tentat să spun că Devron este bicicleta momentului. Nu doar pentru că este fabricată în România, dar pentru că vine cu un pachet atractiv, destul de greu de egalat de orice alt producător. Una dintre cele mai importante caracteristici care definesc conceptul noilor biciclete este raportul echipare-preț, dar asta nu ar trebui să ne mire prea mult ținând cont de faptul că vorbim despre un producător local. Calitatea a fost de asemenea îmbunătățită raportată la vechile modele, iar aspectul este un alt capitol la care Devron punctează cu succes. Și ar mai fi câteva, pe care le voi enumera în acest test.

Ai în față un 29er entry-level, care se dorește a veni în întâmpinarea noastră cu o echipare decentă, prin prisma acestei mențiuni fiind o bicicletă pentru trasee lejere de munte sau pentru păduri. Este potrivită și pentru cei care merg la concursuri și care nu ridică pretenții pentru performanțe deosebite.

 Cadru/Pe traseu

Geometria acestei biciclete este similară cu cea a Riddle-ului cu roți de 27.5 inch pe care l-am testat luna trecută. Avem la dispoziție un unghi de 71 de grade pentru headtube și de 73 de grade pentru seat tube, o dovadă în plus că Devron se alătură standardelor și nu face experimente. Un inconvenient este reprezentat de faptul că atunci când utilizezi pedale platformă și nu pedale clipless, te poți lovi de situația în care vei atinge cu vârful încălțămintei de roata de față, atunci când iei un viraj mai strâns și nu ai talpa așezată corepsunzător pe pedală.

Poziția pe bicicletă este confortabilă, ghidonul este lat și ușor îndreptat către ciclist, fără valențe sportive. În schimb, în ceea ce privește controlul, acesta este agil pentru un 29er dovedind de asemenea și stabilitate, pe care am apreciat-o cel mai mult pe traseele pline de noroi. Da, Riddle a participat și la Prima Evadare în calitate de companion pentru fotograf și nu s-a plimbat doar pe traseele montane.

Poziția pe urcări este de asemenea bună, bicicleta rămâne lipită de sol (și fac aici mențiune la roata de față), iar la vale controlul oferit este mai mult decât decent pentru clasa din care face parte. Pipa o idee mai scurtă decât standardul (90mm) și ghidonul Truvativ Stylo T10 suficient de lat (680mm) contribuie de asemenea la controlul bun oferit de bicicletă. Asta înseamnă că te poți avânta mai cu forță în viraje și poți trage mai ușor de ghidon atunci când depășești eventuale obstacole.

Și chiar dacă rigiditatea nu joacă un rol cheie în această clasă a bicicletelor, este bine de știut că aparatele noastre de măsură ne-au indicat valoarea de 83.3 Nm/grad, adică încadrată în medie. Persoanele de peste 90 kg nu se vor bucura însă de toate calitățile bicicletei, însă te poți consola cu faptul că Riddle beneficiază de un cadru de 1.82 kg, o valoare acceptabilă.

Contrar modelului cu roți de 27.5, Riddle H5.9 are sudurile în solzi de pește, finisate fiind doar cele din preajma top tube-ului. Un suport de bidon se află de asemenea la bord, deși exista loc pentru montarea încă unuia pe seat tube.

Echipare

Pentru 2.300 de lei primești o echipare care depășește standardele clasei prin sistemul de transmisie 3×9 și prin frânele hidraulice pe disc Avid Elixir 1, cu discuri de 180/160 de mm. În rest, componentele definesc poziția acestei biciclete în clasa entry-level.

În ceea ce privește sistemul de transmisie, primești un schimbător de pinioane Sram X.5 (echivalent Shimano Deore) și un schimbător de foi Shimano Altus, ambele conectate la un set de manete Sram X.5. Componentele sunt destul de zgomotoase iar în unele situații ușor imprecise (la acumulare de praf sau pământ). Angrenajul Suntour XCM este greu, dar ne putem consola cu prinderea de tip Octalink pe BB, ceea ce presupune o durabilitate mai mare. Rapoartele oferite de foile 22-32-44 cu 11-34 ale pinioanelor sunt suficiente pentru abordarea oricărui tip de teren.

Frânele oferă o putere bună de frânare, iar discul de 180 de mm contribuie de asemenea la sporirea acesteia. Pentru că nu am abordat trasee cu coborâri lungi și dificle mă pot declara foarte mulțumit de acestea.

Furca provine de la Suntour, modelul XCM și este destul de săltăreață fără un control bun pe revenire. Nu spun însă nimic nou la acest capitol, deoarece acest model de furcă este gândit pentru a oferi un minim de confort. Din păcate însă este foarte grea, cele 2.68 kg ale acesteia contribuind din plin la greutatea mai mare a bicicletei.

Roțile sunt de asemenea pe lista componentelor cu greutate. 5.22 kg presupun o greutate mare care-ți taie din elan atunci când vrei să sprintezi. Anvelopele provin de la WTB, modelul Nano și chiar dacă nu provin din seria de top, acestea oferă o viteză mare de rulare și o aderență acceptabilă. Există probleme atunci când terenul devine umed și ai de urcat pante serioase sau vrei să abordezi viraje mai rapid, profilul acestora nefiind cel mai inspirat când vine vorba de condiții mai dure.

Concluzie

Raportând Riddle H5.9 la preț sau la alți concurenți din aceeași clasă nu putem ajunge decât la o singură concluzie: pachetul este destul de greu de egalat. Nu beneficiază de aceeași agilitate precum a modelul cu roți de 27.5 inch, de aceea recomand 29er-ul pentru cei care vor o experiență mai stabilă pe traseu și nu neapărat una mai sportivă. Configurația de piese este de asemenea grăitoare în acest sens. Mi-a plăcut în mod special poziția pe bicicletă care este confortabilă și care așa trebuie să fie pentru acest segment, deoarece sunt puțini cei care caută sportivitate fără să fie dispuși să plătească o sumă consitentă.

Date relevante  

Greutate totală: 14.48 kg
Greutate cadru: 1.820 grame
Greutate roți*: 5.220 grame
Greutate furcă: 2.681 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.275 grame
Rigiditate headtube: 83.3 Nm/grad
STW**: 45.7

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country
Pe urcări: 6/10
Pe coborâri: 7/10

Vezi Comentarii (16)
  • De mult imi facea cu ochiul aceasta bicicleta, acum dupa acest review stiu sigur ca imi iau. Va multumesc pentru acest test mi-ati raspuns la multe intrebari. Ar fi recomandat si pentru cei de la Devron sa puna mai multe poze cu bicicletele lor, la ei pe site ii cam saracacioasa rubrica de poze.

  • Am cumparat o bicicleta Devron RiddleH4.7 pret 2300 lei acum o luna de la un magazin din Bucuresti. Cand a ajuns in magazin in urma comezii, pentru ca nu era pe stoc, bicicleta avea un defect la furca si a fost inlocuita dupa o saptamana de asteptare. Am luat-o si dupa cateva zile am vazut ca roata spate nu era aliniata cu cadrul si furca fata avea joc. Am mers la service pentru revizie si i-am spus mecanicului despre cadru si furca si a luat legatura cu cei de la DHS. Acestia au luat bicicleta de la service luni 26.mai si azi 29.mai cand i-am sunat sa intreb ce se intampla cu bicicleta m-au intrebat ce probleme are. Dupa ce le-am mai explicat o data defectele constatate de mine si de mecanicul din service mi-au spus ca trebuia sa cumpar modelul mai scum de 2700 de lei pentru ca, citez „are furca pe aer” si ca momentan nu au cu ce sa trimita bicicleta la fabica in Deva unde se va face constatare defectelor. Cand i-am intrebat de durata mi-au spus ca poate dura si 30 zile timp in care bineinteles ca voi sta fara bicicleta. Totala lipsa de profesionalism din partea lor.

  • Raspunsul celor de la Devron ref. cazul de mai sus

    Buna ziua,

    Cazul reclamat este unul singular, si bicicleta a trebuit sa vina la Deva pentru masuratori asupra ansamblului cadru-furca, deoarece la service-ul DHS Bike Parts din Bucuresti nu se pot face astfel de masuratori. Este singura bicicleta care a urmat acest traseu, si care a si aparut in freerider. Ne asumam aceasta imperfectiune si lucram la imbunatatirea procedurii de service.
    Multumim totusi pentru aprecieri si atentia acordata.

    Cu multa stima,
    DHS Bike Parts.

    Deci, la serviceul DHS din Bucuresti nu se pot face diagnosticari complete. Ce sa mai vb de Craiova sau Dorohoi. Mai grav e ca la aceeasi reprezentanta NU sunt aduse TOATE modelele Devron, desi exact acolo te-ai astepta sa le vezi, daca dealerii nu-si permit ca spatiu sau financiar acest lucru.

    In aceste conditii, nu cred ca au cum sa rupa din felia de piata Decathlon.

  • Poate ca sunt eu cel mai ghinionist om dar dupa ce am astepta DOUA LUNI SI 8 ZILE sa se inlocuiasca cadrul stramb si furca care avea joc, am primit un cadru care nu era stamb dar avea o FISURA de toata frumusetea. Bineinteles ca am lasat bicicleta si am luat banii inapoi. Incredibil, rusine!!!

  • Salutari.
    Un prieten de-al meu a facut aceasta alegere si acum regreta.
    Problemele semnalate: pe drum pietruit bicicleta tremura din toate incheieturile, parca nu este bine inchegata, daca da jos roata din fata sa schimbe un cauciuc, trebuie reglata frana de fiecare daca cand pune roata inapoi, per ansamblu nu se ridica la asteptarile lui. Va urma si la el acum plimbari pe la reprezentantul local pentru a rezolva problemele.
    Bicicleta a costat 2600 lei acum 4 luni.
    Stima.

    • Sabotii de frana trebuie reglati la fiecare schimbare de roata la multe marci de biciclete (inclusiv Cube-uri de top).
      Devron Zerga-ul (roti de 26) pe care il am e f. rigid, se simte bine inchegat, nimic de zis.
      Un avantaj major al gamei Zerga e legata de geometrie. Favorizeaza confortul la maini si coate/umeri din cauza inaltimii top tubului (ghidonului) si distantei mai mici dintre top tube si sa. In acelasi timp poti face pe perioade scurte si racing, aplecandu-te peste ghidon. Situatia sta diametral opus la bicletele Decathlon, de pilda, care sunt catastrofale la capitolul maini amortite (iti iei pina la urma pipa cu unghi mare, ceea ce penalizeaza gradul de control ). Pe aceeasi directie cu Devron a inceput sa mearga si Cube la gamele entry si mid level.

  • Salutare tuturor!
    Am zis sa acord credit unei marci romanesti si cu ocazia asta sa incerc si ceva de la SRAM.
    Bun! A venit bicla(luata pt o fata). Ca aspect, imi place. O mare surpriza a fost cand fata, proprietara bicicletei, constata ca manetele Sram X5 NU au cadran! Sincer, nu m-am gandit nici o clipa ca la nivelul acesta(echivalent Deore) poate lipsi cadranul! La un echipament de top, la care riderul cantareste absolut totul si oricum la experienta lui stie si simte in ce rapoarte se afla, poate lipsi cadranul sau sa fie optional. Dar daca incadrezi bicicleta in entry level, parca nu prea merge. Ok, poate ca Sram o fi anuntat aparitia acestui tip de manete, insa problema mi se pare ca este la Freerider.ro, pe care de altfel ii apeciez f mult. Pai daca ati testat bicicleta, nu ati observat? Puteati sa atrageti atentia asupra acestui lucru si cui ii convine bine, cui nu, mai cauta. Pt ca altfel mi se pare o minciuna prin omisiune. Si asta e valabil pe la destule magazine si chiar la producator. Dar ca sa nu fie complet descoperiti posteaza si o poza cu manetele, in care intradevar nu se vede nici un cadran. Tot legat de manete, actionarea clapetei mici, este cumva obstructionata de corpul manetei de frana, desi sunt montate exact ca-n poza din articol. Freerider, cine a testat bicicleta nu s-a plans de asa ceva? Dar poate ca e o chestiune de reglaje/pozitionare, pt ca mi-e destul de greu sa cred ca manetele(de frana si de schimbator) nu se impaca, avand in vedere ca sunt din acelasi mare grup(SRAM).
    Ma rog, am ramas cu un gust amar in privinta tuturor(producator, magazin, media) si cel mai probabil o s-o returnez. A, cred ca mi se va cere sa platesc curierul, nu? Pt ca eu sunt de vina si fac nazuri. Stiam totul de la inceput si pun lumea pe drumuri. Mie mi se pare putin invers. Nu conteaza banii mei, cei care ii platesc pe produs, dar. 40 de lei pe un curier de retur devin un capat de tara pt magazin. Lucru valabil pt toate genurile de magazine!
    Apropo, jdaca cumva intereseaza pe cineva si testul nu i-a raspuns la intrebare, jantele nu sunt capsate. Va asteptati la asta, sau nu?
    In rest…numai de bine!
    Vasile

    • Sram nu construiește manete de schimbător cu afișaj, în gamele superioare, este o regulă generală. X5 este mid-level, iar pentru shifterul de 10 pinioane nu există acel afișaj. Și da, fotografia este grăitoare în acest sens, de aceea adăugăm cât mai multe fotografii de detaliu.

      • Pai…eu am zis altceva? 🙂
        Oricum, va amintesc faptul ca Devron Ridlle H5.9 are o transmisie 3×9. Deci 9, nu 10.
        Este o bicicleta de 2014, cu schimbatoare de 2012. Din 2013 au inceput sa le faca din nou cu afisaj. Mai mult, pe site-ul SRAM aceste schimbatoare le gasesti la transmisii cu 10 pinioane(probabil ca asta ati facut si dvs cand mi-ati raspuns). In conditiile astea, daca cineva cauta info despre componentele acestei biciclete, ce poate gasi? Incercati si o sa gasiti un SRAM X5 CU afisaj! Acuma, fiecare producator isi echipeaza bicicletele cum vrea, dar mi se pare de bun simt sa si spui ce vinzi, nu sa fie o supriza de prost gust! Insa dvs ati „testat” aceste schimbatoare ( http://www.freerider.ro/teste/schimbatoare-sram-x5-2012-36166.html ) , ati observat ca sunt mai usoare cu…20g si nu v-ati intrebat de ce. Nici macar n-ati observat ca nu are afisaj!? Hmm, oare sa va fi indepartat de scopul initial si sa fi devenit mai „comerciali”?! Nu stiu. O sa urmaresc site-ul in continuare, sa ma mai dumiresc. Nu de alta, dar ne stim demult!
        @Cezar: da, probabil ca te vei obisnui si fara. Problema este ca deontologic si de bun simt e sa dai detalii asupra produsului, pt ca altfel care e diferenta intre magazinele specializate si Praktiker, de ex?

          • Sergiu, le-am zis pe toate :). Ma cheama si Robert si Vasile. deci ambele posturi sunt valabile.
            Dar parerile?! Parerile…

        • Te cramponezi pe un detaliu minor. Recunosc, si mie mi s-a parut ciudat ca nu au indicator de viteza, insa dupa ce am citit pe net, am acceptat ideea si chiar am facut un experiment sa vad, cat de tare ma afecteaza. Rezultatul a fost imbucurator: m-am adaptat de la primele doua ture.
          Pe mine de ex, m-a „deranjat” mai tare faptul ca la H5.9 cadrul are sudurile aparente, nu ca la H4.9 unde efectiv nu se vad (desi cadrele sunt identice). Apoi, ca sa raman in zona optimista, am concluzionat ca in felul asta cadrul poate e mai rezistent iar polizarea sudurilor strict din ordin estetic poate ca slabeste rezistenta 🙂
          Una peste alta, bucura-te de bicicleta si baga km cu ea. In felul asta poti descoperi si partile bune.

    • Shifterele cu afisaj nu sunt esentiale, eu m-am obisnuit fara el.
      Problemele cu Devron tin de chestii mai serioase, cum ar fi angrenajul (foile). Dintii foilor sunt de plastilina, se deformeaza f. usor chiar cand sunt bine unsi si schimbarea se face lin. Modelul respectiv este entry level, e adevarat, dar ma asteptam ca dezavantajele sa tina de greutate, nu de rigiditate.
      In schimb, pinioanele sunt sublime, schimbi in sarcina f. usor si precis.

  • Am un H5.9 de care sunt mai mult decat multumit. Recunosc ca dupa ce am vazut-o in magazin, m-a influentat si review-ul vostru care mi s-a parut obiectiv. Sotia are un Pike Lady.
    Pana acum am cca 1000km fara absolut nici o problema.
    Din start nu am luat in calcul varianta garantiei la reprezentanta pt ca la bicicleta, orice problema ti se poate imputa… si din fericire nici nu am avut nevoie.
    Le-am achizitionat la un pret f avantajos dupa lansarea gamei 2015.
    Acum ma arde tare sa imi iau si o cursiera 🙂

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × 5 =