Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
După ce am luat contact cu noile frâne Avid X0 Trail, am înțeles că există întotdeauna posibilitatea de a crea un produs ușor și foarte capabil. Și mai mult ca sigur, acest trend va fi continuat de către alți mari producători de frâne, cei de la Avid fiind primii care au dat startul.
Într-o perioadă când diversitatea acestor produse este foarte mare, Avid propune un nou sistem de frânare, hidraulic desigur, cu un etrier ce conține 4 pistoane. Două mai mici și două mai mari. Compactate, nu știu exact cum, într-un etrier mai mic decât cel al frânelor Elixir R. Poți să-ți imaginezi? Mai mult decât atât, întreaga greutate a sistemului este mică, de doar 340 de grame (inclusiv discul).
Și pentru că tot am adus vorba de disc, bicicleta era echipată spre propria-mi bucurie cu noul rotor HS 1 cu diametru de 170 de mm. Această dimensiune este recent introdusă de către Avid, nu doar pentru a face oferta mai variată și cumpărătorul mai indecis ci și pentru faptul că este o variantă bună atunci când discul de 160 de mm ți se pare prea mic, iar cel de 180 de mm, prea mare. Pentru că frânele sunt foarte puternice, mi-a fost practic imposibil să fac distincția între discul de 170 de mm, instalat pe bicicletă și cele de 160 sau 180 de mm. Dar pot compara cu alte sisteme de frânare pe care le-am utilizat. Modulația este spre exemplu mai bună precum la Avid Elixir R sau Elixr 1,3,5 și chiar 7. Puterea de frânare este de asemenea mai mare decât a celor menționate mai devreme însă nu se poate apropia de brutalitatea Avid-urilor Code.
Levierul manetei pe care-l acționezi este realizat din carbon, fiind ergonomic și lat așa cum te așteptai, dar din păcate nu reușește să ofere aceeași aderență în capăt, așa cum o fac levierele frânelor Shimano. Față de concurentul japonez însă, rezervorul este perfect încadrat în corpul manetei și face parte din aceasta fără a deranja vizual (vezi rezervorul frânelor Shimano din 2012/2013).
Din păcate, nu toate modelele vor beneficia de un reglaj ce poate fi realizat fără chei speciale. Dacă unele modele vor fi dotate cu un robinet de mici dimensiuni, montat în spatele levierului, altele vor necesita un imbus de mici dimensiuni pentru apropierea sau depărtarea levierului față de ghidon.
De apreciat este și reglajul distanței plăcuțelor de frână față de disc. Fără să mărească sau să micșoreze cursa levierului, asemenea Elixir-ului CR/X9, poți decide cât de repede acționează plăcuțele pe disc. Sistemul este de asemenea util și în situația în care te alegi cu un disc ușor deformat și dorești să depărtezi plăcuțele de frână din etrier, pentru a elimina zgomotul produs de frecarea acestora.
În concluzie, noile frâne Avid X0 Trail par a fi cea mai inspirată alegere atunci când vine vorba de biciclete pentru All Mountain sau Enduro. Nu ai nevoie de mai mult, iar discul de 170 de mm se descurcă bine, chiar dacă nu este foarte mare. Tu vei putea alege dintr-o gamă largă de discuri, ce pornește de la un diametru de 140 de mm și crește până la un diametru de 200 de mm. Sunt bine finisate, dimensiunea mică a etrierului este impresionantă, iar puterea de frânare remarcabilă. Prețul nu este însă mic. Din păcate.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Monteaza frana CORECT si dupaia mai baga un review. Daca nu sti cum se monteaza frana intreaba la un bike shop. Sau pe scurt ai pus prea multi distantieri, placutele alea sigur nu calca pe tot discul…
Bicicleta a fost furnizată de Sram pentru test. În orice caz, cum de-ai concluzionat că nu este corect montată? Așa calcă la toate discurile noi HS-1. Prea mulți distanțieri? Este un singur distanțier între etrier și furcă, așa cum este livrat noul X0 Trail. Vă rog să vă documentați înainte dacă țineți neapărat să faceți precizări în legătură cu un produs. Mulțumim pentru înțelegere.