Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Trebuie să demontezi lanțul bicicletei tale în următoarele situații: înlocuire, curățare completă sau înlocuirea schimbătorului de foi ce nu are șurub de prindere pentru cușcă. Înainte de toate asigură-te dacă lanțul tău nu este cumva prevăzut cu cheiță de desfacere. Vezi aici cum se demontează un lanț cu cheiță PowerLink.
Dacă lanțul nu are PowerLink, va trebui să alegi un nit (nu pe cel de culoare închisă), și să-l scoți cu ajutorul presei de lanț. Atenție, nitul nu trebuie scos complet! Trebuie scos atât cât să-ți permită să desfaci zaua respectivă.
Pasul 1: pentru a-ți facilita prinderea lanțului, recomandăm utilizarea unei cleme pentru prinderea lanțului, care poate fi găsită pe unele prese de lanț. Poți utiliza și o sârmă mai dură.
Pasul 2: Prinde zaua în locul de unde ai scos-o.
Pasul 3: Cu ajutorul presei de lanț, fixează lanțul și introdu nitul în locul său. Ai grijă ca pinul presei de lanț să fie perfect perpendicular pe nit, altfel riști să distrugi zaua respectivă. Nitul trebuie să iasă pe partea cealaltă a zalei, maxim 1 mm. Verifică nitul și în partea opsuă, să nu fie introdus prea mult.
Pasul 4: Cel mai probabil, dacă vei verifica acum zaua unde s-a introdus nitul, vei constata că aceasta se mișcă greoi. Pentru a uniformiza nitul, va trebui să pui sub lanț un ciocan mai mare, iar cu ajutorul unui ciocan mai mic să lovești în nit, până ce suprafața acestuia se extinde ușor.
Mișcă din nou de zaua respectivă. Dacă se mișcă în continuare greu, prinde de lanț cu ambele mâini. Mișcă cu ambele mâine către spate, apoi către față, ca și când l-ai arcui, până ce acesta își revine. Nu forța!
Pentru lanțuri Shimano: producătorul japonez recomandă utilizarea unui pin nou (cost aprox. 10 lei), de fiecare dată când cel existent este scos.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Buna ziua. Ar fi interesant sa ne aratati cum se foloseste un pin nou pentru lanturile Shimano, asta tinand cont ca in descriere specificati ca pinul vechi nu se scoate de tot. Deasemenea se stie ca un pin nou este greu de introdus cu presa obisnuita deoarece pur si simplu nu sta perpendiculat pe ochiul zalei.Eu cand am patit sa scot pinul de tot din greseala am ajuns la concluzia ca ii mai usor sa scurtez lantul cu o zala decat sa ma chinui sa introduc un pin scos complet. Va multumesc anticipat.
Frumos tutorial. Deci trebuie lucrat putin si cu ciocanul dupa monatrea nitului, nu se utilizeaza doar presa si gata.
Da, exact. Dacă nu îl nituiești există riscul să se rupă. Mai ales dacă se poziționează accidental în X – spre exemplu folosești foaie mare cu pinion mare – deși nu este indicat deloc, cine știe cum se poate întâmpla.
Pinul nou de la Shimano se introduce cu foarte multa usurinta atata timp cat are doua diametre diferite care-i permit autocentrarea in gaura zalei respective. Dupa presarea pinului propriu-zis, capatul cu diametru mai mic (acela cu varf) va trebui sa iese prin lant pina la limita respectiva, dupa care se rupe cu patentul.
O nimica toata!
@ liviu, DOAR cu presa; nu e nevoie absolut deloc de ciocan !!!
Pinul se fixeaza incredibil de bine numai cu presa iar daca apar probleme de mobilitate, se foloseste presa si din partea opusa a pinului pina cand mobilitatea va deveni optima.
Spor!
@ath1: nu ne refeream la pinul Shimano, ci la cel clasic.
@Free Rider; regula este valabila pt. absolut orice tip de pin. O spun din experienta si nu la intamplare. Ies din discutie gaurile deformate unde nu mai poate fi vorba de presare.
Am văzut lanțuri care nu au fost nituite, iar nitul a scăpat din zaua respectivă. Aici cel puțin, toate atelierele de biciclete procedează la fel, de ani de zile. În fond, este o măsură extra pentru siguranță, te face să stai mai liniștit.
Am folosit si eu ciocanul cu ani in urma cind nu existau prese de lant, dar acum sub nicio forma! Folosesc o presa profesionala si niciun client n-a avut probleme vreodata, asa ca n-are niciun sens sa mai ma intorc iarasi la vechea practica.
In fond fiecare procedeaza cum crede ca-i mai bine.
Si eu folosesc ciocanul des in cazul lanturilor,pinul preselor se indoaie foarte usor in cazul lanturilor cu uzura,asa ca mai bine dai 2 ciocane decat sa indoi pinul presei.Daca lantul montat pe bicicleta prezinta uzura avansata,rugina,murdarie si cere a fii demontat pentru a fii inlocuit cu unul nou este chinuiala si cu ciocanul pentru a desface pinul asa ca mai bine taiati lantul folosind un cleste de taiat fier,flex,fierastrau tip bomfaier pentru al desface rapid si fara degete lovite din lipsa experientei manuirii ciocanului.Iar la montarea/scurtarea unui lant nou se poate folosi presa fara probleme.
La presele de proasta calitate este si normal sa li se indoaie pinul; la cele performante, NICIODATA!
Lanturile uzate in exces si chiar ruginite se pot demonta cu o presa de calitate fara sa te mai obosesti inutil folosind alte mijloace.
Sa faci mecanica de biciclete si sa n-ai o presa de lant adevarata, sincer mi se pare o mare stupizenie!
Si la presele performante li se indoaie pinul,mult mai greu,dar li se indoaie intr-un final,oricum avantajul este ca pinul se poate inlocui si nu este asa scump deci isi merita banii o presa performanta de service.
Folosind un cleste de taiat fierul dureaza o secunda si il poate taia si un copil de 7 ani,si nu te obosesti deloc,eu asa procedez,nas chinui o presa niciodata indiferent ca este ieftina sau scumpa pe un lant terminat ajuns la capatul vietii numai bun de aruncat.
EROARE!!!
Pinul unei prese performante nu se indoaie nici daca vrei!…..in cel mai rau caz se rupe!. Am de peste 4 ani o presa CT-4 profesionala, robusta, confortabila si foarte usor de folosit, care a scos o multime de pini din lanturi ruginite fara nicio osteneala. Daca folosim cleste de taiat fierul in mecanica de biciclete, intr-o buna zi din lipsa acestuia o sa taiem lantul cu aparatul de sudura, ca sa nu ”chinuim” presa!…..:))
@ath1, confirm ceea ce spui in totalitate, acelasi tip de presa am si este muncita la greu! Nu are nicio problema. Iar despre faza cu ciocanul… nu, nu se mai foloseste. Sa imi spuna si mie un alt specialist metalurg daca poti nitui un nit la rece, cu un amarat de ciocan. Cu totul alta duritate, alt tratament termic.
Cum as putea sa imi montez si eu o roata si un schimbator de spate la o bicicleta Schinder.
Nu vad rostul ciocanului daca oricum cu presa poti lucra de ambele laturi ale lantului astfel incat poti misca nitul cum vrei. Deci incet, cu o jumatate de cursa de surub la presa, poti face minuni si zalele lantului se misca fara probleme.
De ce sa mai nituiesti lantul daca nu este nevoie?!…….nu am nituit niciodata lanturi, pur si simplu n-a fost cazul!
Zilele trecute am intalnit o situatie fara precedent, ceva incredibil, ceva ce nu am intalnit in viata mea si la un lant SRAM PC- 971 montat pe mtb-ul unui prieten. Lantul a fost nou-nout la cutie, cumparat online dintr-un magazin de biciclete de unde si eu imi cumpar piese. Daca as lasa un comentariu negativ si binemeritat la SRAM-ul respectiv am toata certitudinea ca nu v-a fi publicat.
Dupa cateva iesiri pe sosea i s-a rupt lantul de la zaua nichelata, cea exterioara, din zona pinului. A venit la mine, i-am indepartat zaua rupta si i-am montat din nou lantul cu powerlink-ul aferent.
L-am avertizat ca este o situatie grava, dar totusi a insistat sa iese cu mine la o tura si dupa vreo 6km i s-a rupt din nou o alta zala nichelata. Foarte ciudat dar si foarte adevarat!!!…..
In concluzie, toate zalele exterioare erau friabile, cedau pe rand, una cate una, deci era vorba de un lant SRAM total compromis, nu exista absolut niciun dubiu.
Salut,am vazut o intrebare ce ma intereseaz si pe mine,dar nu am vazut raspunsu;cum se monteaza pinioane si schimbator pe o biciclete ce nu le are din constructie?si de unde sa gasesc anvelope pe 22–